۱۰.۱۰.۹۳

تاریخچه موجودیت پاپا سرما (سنت کلائوس به غربی) و دختر برفی


پاپا سرما و دختر برفی پرسوناژ‌های اصلی جشن سال نو در روسیه هستند. هر چند پاپا سرما یک پرسوناژ افسانه‌ای است اما قهرمان اصلی او در روسیه نیز وجود دارد - نیکلای چوداتورتس ( نیکلای معجزه گر) که یک قدیس بسیار محترم در روسیه بود و در قرن ۴ در بیزانس می زیست و به دلیل کمک به فقرا و نیازمندان معروف شده بود. با گذشت قرون، سیمای او به حد غیر قابل شناختی تغییر کرده است و در هر کشوری از چهره خاص خود برخوردار شد. در غرب به او « سنت کلائوس» می گویند، در روسیه پاپا سرما که صورتی سرخ شده از سرما و ریش سفید بلندی دارد. او پالتو بلند تا نوک پا از پوست خز به تن دارد و عصایی به دست. کلاهی از خز سرش را پوشانده و چکمه‌های نمدی به پا کرده و دستکش هایی از خز به دست دارد و عصا و کیسه هدایا را به دست گرفته است.


پاپا سرما همیشه همراه دختر برفی، نوه‌اش در جشن سال نو و کنار درخت کاج ظاهر می شود. دختر برفی چشمانی آبی و موهای بورش بشکل گیس زیبایی بافته شده است. او هم پالتوی زیبایی از خز به تن دارد و کلاهی به سر. دختر برفی پرسوناژ کاملا خیالی و قصه‌ای است. این دختری درست شده از برف است که فقط در سرمای زیاد می تواند زندگی کند و انوار گرم خورشید باعث مرگ او می شوند. دختر برفی سیمای پاک، لطیف و تا حدی غم انگیز دارد.

روس ها، بزرگسالان و بچه هایی که از دوران کودکی به معجزه و جادوی سال نو باور دارند، تا آن حد از قهرمانان افسانه‌ای خوششان آمده است که تصمیم گرفتند تمام سال با آنها باشند. در شهر قدیمی روسی « اوستیوگ کبیر» خانه پاپا سرما با یک آدرس مشخص ساخته شده است که بچه‌ها نامه‌های خود را به آنجا می فرستند. پاپا سرما در خانه چوبی زیبا و پر از کنده کاری زندگی می کند. این خانه ۱۲ اتاق دارد که هر کدام به مناسبت یک ماه از سال است. یکی از اتاق‌ها کتابخانه با کلکسیون بزرگ قصه هاست.

پاپا سرما بیشترین وقت خود را در دفترش می گذراند و شعار ـ «محبت کن!» بالای میز کارش آویزان است. مهمترین کار پاپاسرما، پاسخ به نامه‌های بچه‌ها و پذیرایی از مهمانان است که از اقصی نقاط جهان به « اوستیوگ کبیر» می روند. با فراسیدن سرما، پاپا سرما خانه خود را ترک می کند و همراه دختر برفی در شهرهای مختلف روسیه به سفر می پردازد. آنها با بچه‌ها ملاقات و در جشن‌های سال نو شرکت می کنند و هدایا را بین آنها تقسیم می کنند.

سفر سال نو پاپاسرما و دختر برفی در مسکو به پایان می رسد. در مسکو جشن باشکوهی در انتظار آنهاست. در مسکو پاپا سرما چراغ‌های کاج اصلی کشور را که در کرملین برپا شده است روشن می کند. بچه‌ها از سراسر روسیه به مسکو می آیند و پاپاسرما ودختر برفی تمام تعطیلات سال نو را با آنها می گذرانند.
(پاپا به زبان پارسی همان بابا است که اعراب به خاطر نداشتن حرف پ، به تقلید از ایرانی‌‌ها بابا میگویند، و این امر به مرور زمان و با وجود آخوند در ایران کلیت پیدا کرده و اکثر حروف پارسی‌ به لهجه عربی‌ تبدیل گشته است. و پ در اکثر جاها ف‌‌ یا ب خوانده میشود)
منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: