۲۰.۱۱.۹۶

کارناوال ریو دو ژانیرو ۹ تا ۱۴ فوریه ۲۰۱۸


کارناوال ریو دو ژانیرو یک جشنواره باستانی برزیل است که هرساله بعنوان بزرگترین کارناوال شناخته شده درجهان با میلیون‌ها شرکت کننده از سراسر دنیا، بمدت یکهفته در خیابان‌های شهر‌های گوناگون برزیل برگزار میگردد. بزرگترینِ این جشنواره‌ها در شهر ریو دو ژانیرو برزیل برگزار می‌شود. نخستینِ این جشنواره‌ها بصورت امروزی در سال ۱۷۲۳ میلادی برگزار شد. ولی‌ قدمت این جشنواره بزمان برگزاری جشن شراب در ایران باستان می‌رسد.(در ایران امروزی این جشنواره‌ها تبدیل به عزاداری ظهر عاشورا شده است که نه ربطی‌ به اسلام دارد و نه دین الله.)

کارناوال ریو توسط گروه‌های گوناگون ملت برزیل از آماتور‌ها و اشخاص خصوصی گرفته تا با تجربه‌ها و اینکاره‌ها و استادان طراحی و رقص و موسیقی برگزار میگردد. آنچه که بین تمامی این گروه‌ها مشترک است، ایجاد سرور و شادی و فضای جشن و نشاط و خنده و رقص و هنر و بزن و بکوب است. گروه‌های با تجربه با راه انداختن شناورهای متنوع که به اشکال بسیار زیبا و مختلف طراحی و دیزاین شده اند و هر شناور متعلق به یک گروه خاص است- که نشانه‌های ویژه خود را دارد، و گروه‌هایی از مدارس متعدد سامبا واقع در ریو (بیش از ۲۰۰ مدرسه که به ۵ بخش تقسیم شده است) این فستیوال و جشنواره را برگزار میکنند.


دستورکار ویژه‌ای وجود دارد که هر مدرسه باید در رژه خود پیروی کند. هر مدرسه با گروه جلودار (به پرتغالی: comissão de frente) شروع می‌شود که گروهی از دانش آموزانی هستند که از ۱۰ تا ۱۵ تن‌ تشکیل شده و با حمل نشان‌های خاص- مدرسه خود را معرفی میکنند- و روحیه و سبک آنرا ارائه میدهند. این افراد رقص‌هایی را در لباس‌های تجملی با یک داستان کوتاه انجام می‌دهند. پس از جلودار ها نخستین شناور مدرسه که به آن بال گشوده (به پرتغالی: abre-alas) گویند بمسیر می‌آید. این‌ها بدنبال ارباب ارشد و پرچمدار (به پرتغالی: Mestre-sala and Porta-Bandeira) با همراهی یک تا ۴ جفت- یک فعال و ۳ ذخیره- برای هدایت رقصندگان هستند.


کارناوال ریو دو ژانیرو ۹ تا ۱۴ فوریه ۲۰۱۸ بخش دوم

























































































هیچ نظری موجود نیست: