۱۰.۶.۹۵

لیلی همسر ناصرالدین شاه


در فیلم یکی‌ از همسران ناصرالدین شاه به نام لیلی را که در نخستین سفر وی به اروپا همراه او بود نشان میدهد. دیدن این زن زیبا که در لباس ابریشمی و تور میخرامید و آنچنان غرق در جواهر بود که میدرخشید، چنان برای انگلیسی‌‌ها شگفت انگیز و در عین حال زیبا بود که چشم از او نمیتوانستند برداشت و به همین دلیل هم هزاران عکس و تصویر از او تهیه کرده و پخش کردند. امروزه این زن را لیلی نامیده ولی‌ بعنوان یکی‌ از هنرپیشه‌های قرن نوزدهم انگلیس به دنیا معرفی‌ میکنند، همانطوری که ۵۰ سال دیگر شهبانو ثریا را که در فرانسه درگذشت و دولت فرانسه با بیشرمی و وقاحت تمامی ثروت او و جواهرات* بینظیرش را ضبط کرد و به روی مبارکش هم نیاورد، بعنوان هنرپیشه فرانسوی دهه ۴۰ و ۵۰ به جهانیان معرفی خواهند نمود و شرح حالی‌ هم برایش بعنوان یک زن فرانسوی خواهند نوشت.

شهبانو ثریا
گوشه کوچکی از جواهرات گرانبهای شهبانو ثریا که توسط دولت فرانسه کاملا غیر قانونی‌ ضبط شده است



*جواهرات شهبانو ثریا بجز جنبه مادی از نظر معنوی و تاریخی‌ برای ایرانیان بسیار مهم است، و گوشه‌ای از تاریخ ما را در خود دارد و متاسفانه در نبود یک دولت ایرانی‌، این هم براحتی از طرف فرانسوی‌ها چپاول شد.




در حالی‌ که خانباجی سرکرده خدمتکاران ترک دربار قاجار را با یک من سیبیل بعنوان همسر او معرفی‌ میکنند، در کتب دانمارکی نوشته شده است که ناصرالدین شاه دارای همسرانی بود که از زیبایی در دنیا یگانه بودند.