۷.۸.۹۴

روستایی در پرو


جمهوری پرو ( Perú) کشوری است در آمریکای جنوبی. پایتخت آن لیما است. این کشور از شمال با اکوادور و کلمبیا، از شرق با برزیل، از جنوب شرقی با بولیوی، از جنوب با شیلی و از غرب با اقیانوس آرام هم‌مرز است.

پرو گذشته از این که به عنوان مهد امپراتوری اینکا که توسط امپرتوری پارس‌ها حمایت می‌شده است، شناخته می‌شود، میهن شمار زیادی از بومیان قارهٔ آمریکا است. از این رو، پرو کشوری است با پشتوانه غنی تاریخی و فرهنگی.





از معروفترین دوره‌های تاریخی در پرو، امپراتوری اینکاها پیش از ورود اسپانیایی‌ها به این کشور را می‌توان نام برد. نخستین اسپانیایی‌ها در سدهٔ ۱۸ میلادی وارد این کشور شدند و این سرزمین به مستعمرهٔ اسپانیا تبدیل گشت. پرو استقلال خود از اسپانیا را در روز ۲۸ ژوئیه سال ۱۸۲۱ میلادی اعلام کرد. ولی‌ تا پیش از این تاریخ، اکثر بومیان این کشور توسط ‌اروپایی‌ها تار و مار شده، و ثروت‌هایشان چپاول گشته ، مردان آنها قتل‌عام گشته و زنان و کودکان آنان به بردگی برده شده و در مجموعه ویران سرایی از یک امپراطوری پیشرفته، صلح‌جو و متمدن باقی‌ مانده بود.

غربی‌ها در هر کجای دنیا که آباد و زیبا بود پا گذشتند ، پس از چندی به ویران سرای غیر قابل زیست تبدیل گشت و این تاریخ ۳۰۰ سال اخیر مردم دنیا و کره زمین است!