۱.۸.۹۴

یک روز سیاه برای سوئد


دیروز پنجشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۱۵، یک مرد جوان با جامه مبدل شبیه ستاره معروف فیلم جنگ ستارگان، و شمشیر بدست به داخل یک مدرسه در شهرستان ترولتتان در سوئد وارد شده و ۴ تن را کشته، تعدادی را زخمی کرده و سپس با شلیک تیر پلیس خود نیز کشته میشود.

پلیس هنوز هویت و انگیزه این فرد را افشا نکرده است ولی‌ گفته میشود ضارب جوان ۲۱ ساله‌ای به نام Anton Lundin Pettersson از شهر Trollhättan سوئد میباشد و اینکه انگیزه نژاد پرستی‌ داشته و یا خیر هنوز مشخص نیست، چرا که قربانیان او سوئدی‌ها هستند و نه خارجی‌ ها! که بیشترین تعداد شاگردان این مدرسه را تشکیل میدهند. ( اکثر این بچه‌های خارجی‌! در سوئد بدنیا آمده‌اند، ولی‌ چون پدر و مادرشان سوئدی نیستند همچنان با لقب و پسوند خارجی‌ از آنان نام برده میشود!)

معلمی که تلاش کرده شمشیر را از دست ضارب جوان بگیرد کشته و یکی‌ دیگر از شاگردان نیز در جا بضرب شمشیر کشته میشود، دو تن نیز پس از انتقال به بیمارستان می‌میرند. و در مجموع در این جریان با احتساب خود ضارب تعداد ۵ تن کشته میشوند.

ورود ضارب با لباس مبدل مسخره و شمشیر بدست از طرف شاگردان مدرسه با خنده و شوخی‌ همراه بوده و شاگردان نخست پنداشته اند ضارب بدلیل مراسم هالوین و یا جشن ارواح در این کشور ، با چنین لباس و شمشیری داخل مدرسه شده است. گفته شده است که ضارب تمایلات نژاد پرستی‌ و دست راستی‌ داشته و اینرا صفحه فیسبوک او و شبکه جاسوسی فیسبوک لو داده است.

نخست وزیر سوئد ضمن ابراز تاسف از رخداد شوم دیروز، این روز را یک "روز سیاه" برای مردم سوئد نامید.