۵.۲.۹۴

زمین لرزه ی به قدرت ۷,۹ ریشتر کاتماندو پایتخت نپال را در ۸۰ کیلومتری شرق شهر بخارا لرزاند


زمین لرزه ی به قدرت ۷,۹ ریشتر کاتماندو پایتخت نپال را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۱۵ کیومتری و در ۸۰ کیلومتری شرق شهر بخارا اتفاق افتاد. به گزارش رویترز قدرت این زمین لرزه آنچنان بود که در دهلی نو پایتخت هند و در شمال چین نیز احساس شد. ساختمان‌ها و ساخت سازهای بسیاری با خاک یکسان شده و تعداد بیشماری کشته و زخمی گشته اند. ولی هنوز آمار دقیق خسارات و آسیب دیدگان زمین لرزه اعلام نشده است. این زمین لرزه وحشتناک در ساعت ۳:۴۶ صبح به وقت محلی اتفاق افتاد .




نِپال کشوری در آسیا واقع در شمال هندوستان و پایتخت آن کاتماندو است. جمعیت نپال حدود ۲۷ میلیون تن و زبان رسمی آن نپالی است. تا پیش از اشغال هند توسط انگلیس‌ها ، نپالی‌ها نیز مانند هندی‌ها به پارسی سخن میگفتند ، ولی پس از آن ، سخن به پارسی ممنوع اعلام شد و جرم گردید ، زبان پنجابی و دیگر زبان‌های ساخت انگلیسی برای هند و پس از جدا سازی نپال از هند، زبان نپالی برای مردم نپال که هزاران سال زیر پرچم ایران زندگی میکردند ، ساخته شد . واحد پول این کشور روپیه نپال است.




بیشتر محدودهٔ نپال بر روی رشته‌کوه‌های هیمالیا قرار گرفته و شمال این کشور هشت قله از ۱۴ قله بلند جهان را در خود جای داده که یکی از آن‌ها بلندترین کوه جهان یعنی قله اورست است. جنوب کشور مرطوب و حاصلخیز است و جمعیت زیادی را در خود جای داده‌است.
۸۱ درصد مردم نپال پیرو آیین هندوئیسم هستند و با این احتساب، نپال در میان کشورهای جهان بالاترین درصد پیروان هندوئیسم را نسبت به جمعیت خود دارد. این کشور به خاطر موقعیت جغرافیایی خود هم از هند و هم از تبت نفوذ پذیرفته‌است. درباره زادگاه بودا اختلاف نظر وجود دارد. و زادگاه بودا را یکی‌ از موارد اختلاف بین همسایگان کرده تا نفرت از یکدیگر را در آنها رشد دهند. اما نپالی‌ها و یونسکو، شاخه فرهنگی سازمان ملل متحد غربی ، لومبینی، شهری در نپال را محل تولد بودا می‌دانند و دولت نپال تصمیم گرفته‌است این محل را قبله‌ای برای بودایی‌های جهان کند.




نپال تنها کشور در جهان است که پرچم آن به شکل مستطیل نیست، و از دو مثلث بر روی هم تشکیل شده‌است.
در جنگ داخلی نپال از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ نزدیک به ۱۶ هزار تن کشته شدند. از آن پس احزاب رقیب در نپال تلاش می‌کنند تا یک جمهوری سکولار و دموکراتیک در این کشور ایجاد کنند. مائوئیست‌ها در سال ۲۰۰۶ به ده سال جنگ داخلی پایان دادند و به روند صلح در نپال پیوستند. این حزب برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۰۸ رهبری دولت ائتلافی را در دست داشت ولی این ائتلاف به علت اختلاف بر سر برکناری فرمانده ارتش نپال فروپاشید. نپال در سال‌های اخیر وارد یک دوره بلاتکلیفی قانونی و سیاسی شده‌است.

















هیچ نظری موجود نیست: