۲۸.۱.۹۴

ارتباط مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با شهروندان کشور


دیروز در مسکو و به دنبال یک برنامه سنتی از پیش تنظیم شده، ارتباط مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با شهروندان کشور شروع شد. رئیس جمهور روسیه طی چند ساعت به پرسش‌های گوناگونی در باره سیاست‌های داخلی و خارجی کشور پاسخ داد.

در روسیه سالی‌ یک بار رئیس جمهور یک ارتباط مستقیم با مردم کشور برقرار می‌کند و مردم از طریق تلفن، میل و چت زنده از شهر‌های مختلف روسیه و از سراسر دنیا میتوانند با رئیس جمهورشان بطور مستقیم گفتگو کرده و طرح پرسش کنند و هر چه دل تنگشان میخواهد بگویند و پوتین این شجاعت و سلامت سیاسی را دارد که بطور زنده در حالی‌ که دنیا شاهد است به هر پرسشی پاسخ گوید. امسال این برنامه زنده برای پانزدهمین سال متوالی مجددا تکرار شد.

برنامه ارتباط مستقیم ولادیمیر پوتین با شهروندان کشور اولین بار ۲۴ دسامبر سال ۲۰۰۱ میلادی به اجرا در آمد و برنامه اول ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه طول کشیده و رئیس جمهور روسیه در آن به ۴۷ پرسش پاسخ داده بود.

در ادامه این نوشتار به گوشه‌ای از پرسش‌های مطرح شده و پاسخ‌های پوتین پرداخته میشود.

رئیس جمهور روسیه ضمن پاسخ به سوال رئیس دانشکده ارتباطات بین الملل مسکو ، آناتولی تارکونوف ، در خصوص ارسال موشک‌های پدافند هوایی موسوم به اس-۳۰۰ به ایران گفت : امروز رفقای ایرانی انعطاف پذیری بالایی را نشان داده و تمایل آشکار برای دستیابی به مصالحه را ابراز می دارند.

پوتین تاکید کرد: " اگر کسی نگران شده است که ما لغو تحریم‌ها را شروع کرده ایم ، به نظر می رسد که آنها نمی دانند در لیست تحریم‌های سازمان ملل متحد چنین تسلیحاتی جای نداشتند. ما با تصمیم یکجانبه این ممنوعیت را وضع کردیم. و ما در همراهی با غرب خسارات و ضررهای زیادی را در این ارتباط متحمل شدیم!

پوتین خاطرنشان نمود: " ما بزرگترین ارسال کننده ی تسلیحات به خاور میانه نیستیم ، ایالات متحده بیشتر از ما می فرستد".

رئیس جمهور روسیه گفت: در ارتباط با ایران، این کشور مطلقا اسرائیل را تهدید نمی کند ، این سلاحی منحصرا دفاعی است. علاوه براینکه ضمن احتساب به حوادث در یمن ارسال اس-۳۰۰ یک عامل کاملا بازدارند است.

پوتین در پرسشی مربوط به آمریکا گفت:


قدرت بزرگ جهانی چون آمریکا به متحدین نیاز ندارد بلکه نوکر و مطیع می خواهد. من در یکی دیگر از گفتگوها گفتم: برخی از قدرت‌های بزرگ و ابرقدرت هایی که انحصار را ترجیح می دهند و خود را مرکز قدرت جهانی می دانند به متحدین نیاز ندارند بلکه مطیع می خواهند. من منظورم آمریکاست. روسیه در چنین سیستم ارتباطی نمی تواند باشد.

پوتین در جریان " گفتگوی مستقیم " ضمن پاسخ به پرسش زنی از ساکنین شهر مرزی گوکوا با این مضمون: " آیا جنگ خواهد بود ؟ ( جنگ بین روسیه و اوکراین)" گفت: من جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین غیر ممکن است. "

پوتین افزود: البته دست‌هایی‌ در کار بودند که با زیاده روی‌های ساختگی تلاش داشتند که روسیه را به جنگ بکشانند و اتهام ارسال مهمات به اوکراین را به روسیه زدند، و مهمات نیز به روسیه فرستادند. اما من اینها را از چشم اوکراینی‌‌ها نمی‌بینم و مطمئنم که اوکراینی‌‌ها سعی‌ در لطمه زدن به روسیه را ندارند.
من فرقی بین روس‌ها و اوکراینی‌ها نمی بینم. آنها خلق واحد و یکسانی هستند . سیاست تغییر می کند اما مردم می مانند.

پوتین در پاسخ پیوستن کریمه و سواستوپول به روسیه، و در پاسخ به این پرسش که آیا ارتش ما در اوکراین است یا خیر، مستقیم و واضح می گویم : ارتش روسیه در اوکراین نیست.

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مقامات فعلی اوکراین با دست خود دنباس را از اوکراین جدا می کنند.

رئیس جمهور روسیه گفت با وجود شرایط دشوار اقتصادی خارجی، شاهد رشد هرچند اندک اقتصادی و رشد تولید صنعتی در کشور بودیم و همچنین رکورد جدید استخراج نفت برپا شد.

پوتین گفت: "تا سال ۲۰۲۳ قصد داریم در مدار ایستگاه هوافضایی ملی و مخصوص به خود را بسازیم.
این چشم انداز دوریست، اما برای ما لازم است، از نقطه نظر اقتصاد ملی هم ضروریست، برای آنکه ایستگاه بین المللی فضایی برای علوم و اقتصاد ملی ما به طور فعال استفاده می شود اما از ایستگاه بین المللی فضایی تنها ۵ درصد ازسرزمین روسیه دیده می شود. از ایستگاه ملی ما باید کل سرزمین بزرگمان را ببینیم."

پوتین در خصوص تحریم‌ها یه غرب گفت : ما به هیچ وجه منتظر لغو تحریم‌ها نمیشویم. روسیه تا دو سال دیگر بطور کلی‌ خودکفا شده و از بحرانی‌ که اکنون در آن است بیرون خواهد آمد.

پوتین گفت : مهم تر از همه، پشتیبانی و حمایت از کشاورزی کشور است تا محصولات خارجی را از سبد کالا خارج کرده و تولید کنندگان میهنی نیز به جایگاه شایسته‌ای دست یابند.

رئیس جمهور گفت باید آدمهای معمولی و اقشار جامعه را تقویت کرد و در مورد چگونه زندگی آنان حساس بود و احساس مسٔولیت کرد و در جهت رفاه آنان و پیشرفت مادی و معنوی آنان کوشید.

در غیر اینصورت به اوضاع سالهای ۹۰ قرن بیستم در روسیه لغزیده و اعتماد مردم به حکومت از دست خواهد رفت. و اگر وضعیت سیاست داخلی را حفظ کنیم هیچ خطر و تهدیدی چه از داخل و چه از خارج ترسناک و جدی نیست اگر روسیه ثبات سیاسی داخلی و وحدت و تشکل اجتماعی خود را حفظ کند، هیچگونه تهدیدی برایش هراس آور نخواهد بود. پوتین گفت:" خطرات و تهدیدات بسیار زیادی وجود دارند که نمی توانیم آنها را پیش بینی کنیم اما اگر ثبات سیاسی داخلی و چنین وحدت و تشکل اجتماعی خود را حفظ کنیم، هیچگونه تهدیدی برای ما هراس آور نخواهد بود".

پورین گفت اکنون اوضاع مردم روسیه مثبت است و افزود متوسط طول عمر در روسیه رو به افزایش است. اکنون این رقم برای زنان و مردان ۷۱.۵ سال است


پوتین در رابطه با پرسشی مربوط به آمریکا گفت : سطح بدهی‌های دولتی آمریکا ، سیگنال خطرناکی برای کل اقتصاد جهانیست.

پوتین ادامه داد : بدهی دولتی آمریکا بیشتر از محصول ناخالص ملی این کشور شده است. این پدیده بسیار نگران کننده‌ای است. این سیگنال نگران کننده‌ای نه فقط برای ایالات متحده بلکه برای جهان است. ما فعلا نمی دانیم که اوضاع چگونه پیشرفت خواهد کرد.

پوتین در خصوص از سرگیری ارتباط با غرب :این ما نبودیم که آنرا از بین بردیم.

رئیس جمهور شرایط اصلی برای بهبود ارتباط با کشورهای غربی را احترام به روسیه نامید. ولادیمیر پوتین خاطرنشان نمود : " ما همکاری می خواهیم و نه رابطه ارباب رعیتی !"

پوتین گفت : تلاش برای آسیب زدن به ما از طریق تحریم‌ها بی‌اثر است و منظورش این بود که تحریم‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیستند ( احمدی نژاد ).

رئیس جمهور بیان داشت برای همین به دیگران پیشنهاد می کنیم که ما را دشمن قلمداد نکنند.
رئیس جمهور روسیه گفت : روسیه قصد جنگیدن با کسی را ندارد ، اما توانایی دفاع کوبنده از خود را داراست.

طی یک ساعت و نیم از آغاز گفتگوی مستقیم تعداد پرسش‌های مطرح شده به بیش از ۲میلیون ۸۰۰ هزار عدد رسید ، تقریبا ۲ میلیون از آنها با تلفن و ۴۳ هزار پیام ام‌ام‌اس بودند.

رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین طی دو ساعت اول گفتگوی مستقیم به ۲۷ پرسش پاسخ گفت. در این مدت زمان ۱۵ مرد و ۸ زن موفق شدند سوالات خود را بپرسند. در استودیو تقریبا۷ پرسش مطرح شد.

امسال ۰۰۰ ،۴۸۶ ،۲ پرسش به برنامه گفتگوی مستقیم مردم با رئیس جمهور روسیه ارسال شد که رکورد و بی‌سابقه است.

منبع: خبرگزاری "اسپیوتنیک"

هیچ نظری موجود نیست: