۱۰.۱۰.۹۳

شاید امروز اوضاع زیاد روشن به نظر نرسد ولی‌ به اتحاد جهان میتوان گرفت..... به بهانه ایجاد اتحادیه اقتصادی آسیا


روند‌های همگرایی جاری در آسیا اصلاً مورد پسند غربی‌ها نیست. مخصوصاً اروپا تلاش می‌کند به کمک فشار به متحدان خود در آسیا ایده ایجاد فضای اقتصادی مشترک را در هم بشکند. علت بسیار ساده و قابل درک است: همه گونه اتحادیه و اتحاد در اسیا مغایر منافع غربی‌ها است.

ایده تشکیل بازار مشترک آسیا مدت‌ها پیش پدید آمده است. از اول ژانویه ۲۰۱۵ اتحادیه اقتصادی اوراسیا مرکب از روسیه، قزاقستان، بلاروس و ارمنستان آغاز بکار خواهد کرد. برای پیشرفت بهتر اقتصاد‌ها در میان سیاستمداران همچنین ایده متلاشی کردن بیشتر مرز‌های گمرکی ظاهر شده و در اوت ۲۰۱۴ رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین یادآوری کرد که با وجود موقعیت کنونی ژئوپولیتیک ایده بازار آزاد در فضایی از همکاری بین کشور‌های آسیایی دور از واقعیت نیست . روسیه به برکت وضعیت جغرافیایی خود روسیه می‌تواند ناقل اجناس و خدمات بین کشور‌های آسیا‌ی شود. آلکسی اسکوپین کارشناس ارشد انستیتو بین‌المللی توسعه در این خصوص چنین گفت:

به پیشنهادی در باره ایجاد منطقه تجارت آزاد از پکن تا شانگهای نگاه بیندازیم. سود اینجا است که در اروپا مواد خام و نیروی کار کمبود است و بر عکس این ذخایر به وفور در روسیه و چین هست. به این خاطر ایده ایجاد این فضا از نظر اقتصادی بسیار منطقی است. این تئوری‌ها همدیگر را تکمیل می کنند. اگر کشور‌ها به تفاهم و مصالحه برسند همکاری‌های اقتصادی‌شان سود آور خواهد شد.


آلکسی اسکوپین گفت:

غرب فقط در صورتی ایده روند‌های همگرایی را می‌پذیرد که خودش در راس این فرایند‌ها باشد و اگر کشور‌های دیگری سعی کنند در راس این جریانات قرار بگیرند طبعا با مقاومت آنها رو برو می شوند. زیرا این جریان مغایر ایده هژمونی و آقایی جهانی غربی را رد می‌کند که همه سران غرب آنرا مطرح می کردند.

هدف غرب جلوگیری از همگرایی اقتصادی آسیا است. وقوع حوادث کنونی در اوکراین که می‌توانست پلی همگرایی قاره‌ها شود تصادفی نیست. غرب برای پیشرفت خود به بازار آسیا احتیاج دارد و برای این کار لازم است که رقیبان خود را از خاور حذف کرده و آنها را از صادر کننده به وارد کننده بدل کند. ولی مهمترین عامل اجازه ندادن به همکاری روسیه و چین است. در غیر این صورت نقش دلار و یورو بعنوان ارز بین‌المللی دچار سرنوشت تیره و تاری خواهد شد. آلکسی کوزنتسوف مدیر مرکز تحقیقات اروپایی انستیتو مناسبات بین‌المللی آکادمی علوم روسیه در تفسیر این نکته گفت:

برای اتحادیه اروپا همیشه این امکان وجود داشت که وارد فضایی از لیسبون تا ولادیواستوک شده در درجه اول به حساب روسیه، اوکراین و از طریق وزنه متعادلی را در مقابل آمریکا ایجاد کند.

ولی راستش آمریکا برای کشیدن لحاف بسوی خودش کار زیادی نکرد. کاخ سفید ساده از تکبر اروپایی استفاده کرد. اروپا معمولاً در راستای شرقی خودش می‌خواست یک طرف ارشد باشد و برای خود مزایایی خاصی می‌خواست ولی بقیه حاضر نشدند به این خواست‌ها تن در دهند. لیکن تحکیم روابط با آمریکا به اقتصاد اسیا کمک نکرده بلکه در نتیجه استقلال سیاسی هم از آن سلب شد. جنگ اقتصادی، چپاول، و قدرت بین اتحادیه اروپا از یک سؤ و آمریکا از سوی دیگر، کشور‌های آسیایی را ناچار و الزاما به اتحاد با یکدیگر کشانده و این اتحاد میرود که مانند اتحادی که تا قرن هجده ریشه در عمق داشت پا بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست: