۸.۹.۹۳

تیره‌گی روابط هلند و ترکیه


تیره‌گی روابط هلند و ترکیه بعد از اینکه ترکیه کشور هلند را نژاد پرست و اسلام ستیز خواند! رویترز: اتهام ترکیه علیه هلند ، روابط دو کشور را در معرض تیرگی قرار داد.

نمایندگان مجلس هلند روز جمعه خواستار توضیح ترکیه در مورد اتهام نژادپرستی و اسلام ستیزی آنکارا به هلند شدند.

در ماه جاری لودویک اسچر معاون نخست وزیر هلند از حزب کارگر ، طرح پیشنهادی بهبود قانون مهاجرت این کشور را به مجلس داده بود که در اعتراض به این پیشنهاد دو نماینده ترک تبار از مجلس استعفا دادند. در پی‌ استعفای این دو نماینده دولت ترکیه کشور هلند را نژاد پرست و اسلام ستیز خواند. سپس نمایندگان مجلس هلند خشمگینانه خواستار توضیح ترکیه در این مورد شده و سفیر ترکیه نیز فراخوانده شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از هلند، آنکارا ظاهرا این اتهام را در ارتباط با برخورد هلند با جمعیت ترک تبار این کشور وارد کرده است.


هلند میزبان یکی از بزرگترین جوامع ترک در جهان است و ترک تبارها بیش از دو درصد از جمعیت ۱۷ میلیونی این کشور یعنی حدود ۴۰۰ هزار نفر را تشکیل می دهند.

قانونگذاران مخالف هلند سوالات مکتوبی برای وزیر خارجه این کشور فرستاده و از دولت مصرانه خواستند در رویایی با این اظهارات ترکیه عقب نشینی نکند.

پیتر اومتزیگت سخنگوی جناح مخالف هلند در امورخارجه به رویترز گفت : "من خواستار موضع گیری دولت هستم"

این رویارویی تیره ساختن روابط آنکارا و لاهه متحد ناتو را که با موشک‌های پاتریوت خود به ترکیه در حفظ و حراست از مرزش با سوریه کمک کرده است، به دنبال دارد.

هیچ نظری موجود نیست: