۱۰.۵.۹۳

بگیر و ببند صلح بین تروریست‌های حماس و اسرائیل شروع شد


وزیر امور خارجه آمریکا و دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اسرائیل و حماس توافق کرده اند آتش بسی ۳ روزه برقرار کنند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، در این بیانیه آمده است که این آتش بس از صبح امروز جمعه، ۱۰ مرداد، اجرا می‌شود.

این بیانیه مشترک پس از ورود جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به دهلی نو، منتشر شده و گفته می شود که حماس و اسرائیل نیز آن را تائید کرده‌اند.

آمریکا و سازمان ملل اعلام کرده اند که نمایندگان گروه تروریستی حماس و اسرائیل فورا به قاهره سفر می‌کنند تا مذاکراتی را با هدف برقراری آتش‌بسی طولانی‌تر انجام دهند.


تا کنون چند آتش‌بس کوتاه‌مدت بین اسرائیل و گروه‌های مقاومت در غزه، شکل گرفته است، اما این آتش‌بس‌های شکننده گاه پس از ساعاتی، در حالی‌که طرف‌ها یکدیگر را به نقض آن متهم کرده‌اند، پایان یافته است.

در زمان برقراری آتش‌بس، قرار است گروه‌های امدادی برای کمک به ساکنان غزه، رسیدگی به مجروحان و انتقال کشته‌شدگان، رساندن مایتحاج ضروری و مواد خوراکی وارد عمل شوند. ( فلسطینی‌ها از نظر وزنی زیر ۱۰۰ کیلو ندارند و یا شاید تنها کودکانشان باشند، از بس نشستند و فقط میخورند و میخوابند و بچه پس میاندازند!)

در بیانیه مشترک سازمان ملل متحد و آمریکا از دو طرف خواسته شده است تا زمان برقراری موعد آتش‌بس به طور کامل به آن پایبند باشند.






۳ نظر:

Unknown گفت...

این دوتا هم که دنیا رو به سخره گرفتن.این یکی تنوریه :
درباره اسرائیل وحماس هر کسی از طریق رسانه ها کم و بیش اطلاعاتی داره پس بریم سراغ اطلاعاتی که رسانه ها راجب این دو منتشر نمیکنند.اول بک سری به گذشته دور بزنیم :
بعد از جنگ شش روزه اسرائیل کنترل و سرپرستی غزه و مناطق پلستینی را به دست میگیرد.یکی از اولین اقدامات اسرائیل آزاد کردن شیخ احمد یاسین از زندان بود.شیخ احمد یاسین یک اسلام گرای افراطی و بنیانگذار آینده حماس در 1965 به زندان افتاده بود.
"اسرائیل اسلام را خنثی کننده میهن پرستی پلستینی ها میداند" مارتا کسلر تحلیل گر ارشد سیا
احمد یاسین کار خود را با برپایی یک سازمان (مرکز) اسلامی در 1973 آغار کرد.در ادامه اسرائیلی ها از جمله نخست وزیر وقت گلدن مایر و مقامات نظامی که سرپرستی و نظارت بر غزه و مناطق پلستینی نشین بر عهده شان بود به تشویق این انجمن و پشتیبانی از آن پرداختند.با کمک آنها سازمان یاسین به سرعت توانست کنترل صدها مسجد.موسسه خیریه و مدرسه را به دست گیرد و اینگونه هم نیروی انسانی مورد نیاز تامین گشت و هم نفوذ احمد یاسین گسترش یافت.در 1976 یاسین یک انجمن اسلامی به وجود می آورد که صدها زیر شاخه دارد.اسرائیل به این سازمان جدید اجازه میدهد تا از خارج کمک های نقدی دریافت کند.عربستان سعودی که با سازمان آزادی بخش به خاطر سکولار بودنش دشمنی داشت به یکی از حامیان اصلی این سازمان تبدیل میشود تا زمانی که کمک نقدی را متوقف کرد چون یاسین را ابزار دست اسرائیل می دید.چند سال بعد حماس توسط یاسین به عنوان بازوی نظامی سازمان جدیدش به وجود می آید.
"اسرائیل حماس را به وجود آورد.این یک پروژه شین بت بود.اینگونه اسرائیلی ها میخواستند جلوی یاسر عرفات و گروهش بایستند." چارلز فریمن سفیر پیشین آمریکا در عربستان سعودی
حماس رسما در زمان شورش 1987 پلستینی ها ضد اسرائیل تشکیل شد و نقش مهم تری پیدا کرد.حماس در آن زمان پلستینی ها را به کشتن اسرائیلی ها فرا میخواند در حالیکه در همان زمان هفتاد درصد پلستینی ها هرگونه حمله و آسیب رسانی به اسرائیلی ها را محکوم میکردند.در آن زمان احمد یاسین و گروهش با گفتگوی مستقیم و هرگونه توافقی بین اسرائیل و سازمان آزادی بخش پلستین مخالفت میکردند.اما اسرائیل و مقامات پلستینی برای اولین بار در اسلو به توافق رسیدند که به توافق اسلو معروف شد.اسرائیلی ها بعد از این توافق بود که به این فکر افتادند که در صورت به قدرت رساندن حماس توافق اسلو بی ارزش خواهد شد.پروسه صلحی که آغاز شده بود متوقف خواهد گشت و حماس با هرگونه توافقی مخالفت خواهد کرد.
"اسرائیل مستقیما به حماس کمک میکرد تا از آن برای خنثی کردن تاثیر سازمان آزادی بخش پلستین بهره ببرد. " تونی کردزمن تحلیل گر خاورمیانه برای مرکز مطالعات استراتژیک آمریکا
"پشتیبانی اسرائیل از حماس تلاشی مستقیم برای ایجاد شکاف در بین پلستینی ها و کاستن از قدرت و محبوبیت سازمان آزادی بخش پلستین سکولار با به وجود آوردن رقیبی دینی برایش بود" یک مفام ارشد سابق سیا در گفتگو با ریچارد سیل

Unknown گفت...

حالا با دانستن این اطلاعات به بیش از یک ماه پیش میرویم :
در 24 ژوئن انستیتوی واشنگتن یک آمارگیری از پلستینی ها انجام داد و نتایج آن را منتشر کرد.طبق آمار اکثریت پلستینی ها مخالف خشونت هستند و مقاومت و مخالفت بدون خشونت از طریق راه پیمایی ها.تظاهرات و اعتصابات دسته جمعی را ترجیح میدهند.
هفتاد درصد از پلستینی ها موافق سرسخت آتش بس حماس با اسرائیل بودند و با هرگونه جنگ و نزاعی مخالفت میکردند.از دیگر نتایج نشان دادن میزان نارضایتی پلستینی ها از حماس بود که مخصوصا از فساد حماس به ستوه آمده بودند.تنها 15 درصد از حماس راضی بودند.اکثریت خواستار رهبری محمود عباس یا فردی دیگر از گروه فتح بودند.
پس اگر اوضاع به صورت عادی پیش میرفت حماس محبوبیتش را از بیش از پیش از دست میداد و دفن میشد. جنگی رخ نمی داد و آسیبی نه به اسرائیل و نه به پلستین میرسید اما آیا این صلح و سازش خواسته رهبران اسرائیلی نیز بود ؟
"اسرائیلی ها در زمینه جنگ با تروریسم بدترین دشمنان خود هستند.مانند کسی که موی خود را آتش میزند و سعی میکند با کوبیدن چکش بر رویش آن را خاموش کند.آنها اقدامات بیشتری برای تحریک و حفظ تروریسم انجام میدهند تا محدود کردن آن." لری.سی.جانسون تحلیلگر پیشین سیا و معاون مدیر ضد تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا
خب موضوع کمی روشن شد این به راه انداختن جنگ و این کشتار قرار است حماس را محبوب کند.افرادی که خانه یا خانواده خود را از دست بدهند دیگر چندان به مخالفت صلح آمیز نمی اندیشند و خشم و نفرت آنها را دقیقا به موجوداتی تبدیل میکند که حماس و اسرائیل نیاز دارند.با این کار هم حماس نیروی انسانی مورد نیاز خود را به دست می آورد و هم اسرائیل تا مدتها میتواند به کمپین خود ادامه دهد و مطمئن باشد برنامه هایش برای آینده با خللی مواجه نخواهد شد.البته این خوش خدمتی حماس به اسرائیل طولانی نخواهد بود و وقتی اسرائیل به اهدافش برسد تاریخ مصرف حماس نیز به پایان میرسد.

AdamBarfi گفت...

دوست گرامیم، ضمن سپاس از زحمتی که کشیدی، نوشتار شما را در انتهای مقاله‌ای به نام حماس قرار داده و امیدوارم مورد استفاده دیگران قرار گیرد.