۶.۵.۹۳

آیا برای فعال کردن سیستم دفاع موشکی آمریکا در اوکراین، یک هواپیمای مسافر بری قربانی شد؟


هواپیمای بوئینگ مالزی در روزی دچار سانحه ی هوایی شد که نیروی هوایی اوکراین در حال انجام مانور نظامی بود!

یکی از منابع آگاه وزارت دفاع روسیه گفته است، دولت امریکا به طور غیرمستقیم به فعال شدن سیستم دفاع موشکی اوکراین در محل سقوط هواپیمای بویینگ مالزی اعتراف کرده است که این خود تایید کننده اطلاعات ماهواره‌ای روسیه می باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدتی قبل اعلام کرده بود که پایگاه سیستم دفاع موشکی اوکراین در منطقه تحت کنترل شبه نظامیان در شرق کشور قرار دارد و فعال نمی باشد.

در روزی که هواپیمای مسافربری بوئینگ خطوط هوایی مالزی بر فراز مرز هوایی اوکراین در حال پرواز بود، ناوگان هوایی ارتش اوکراین نیز در حال انجام یک رزمایش نظامی و آزمایش و بررسی نحوه ی پرتاب سامانه ی شلیک موشک‌های خود بوده است.


خبرگزاری "ریانووستی" با انتشار این مطلب در ادامه می نویسد که وضعیت اضطراری در زمان انجام این رزمایش، می تواند یکی از دلایل سقوط هواپیمای بوئینگ باشد.

یادآور می شویم که هواپیمای بوئینگ مذکور در روز ۱۷ ژوئیه سال جاری میلادی از آمستردام به سمت کوالالامپور در حال پرواز بود که در حومه ی شهر دونتسک در کشور اوکران سقوط کرد. در این حادثه، تمامی ۲۹۸ سرنشین و خدمه ی هواپیما جان خود را از دست دادند. در این رابطه، مقامات دولتی اوکراین شبه نظامیان را مقسر این سانحه دانستند ولی شبه نظامیان در پاسخ اعلام کردند که از تسلیحاتی که در کل بتواند اهداف را در چنین ارتفائی مورد اصابت قرار دهد، برخوردار نیستند.

در یکی از مصاحبه‌های خبرگزاری مذکور آمده است:

"در روز ۱۷ ژوئیه، به هنگ ۱۵۶ سامانه‌های ضدهوایی ارتش دستور داده شد تا با انجام مانوری هوایی در حومه ی شهر دونتسک همچون استقرار وضعیت گردان، تمرینات هدف یابی، انجام تمامی دستورات الگوریتمی مربوط به پشتیبانی و همچنین نابودی دشمن فرضی به کمک پدافند موشکی ضدهوایی"BUK-M۱"، توان نیروی هوایی ارتش را سنجیده و بررسی نماید."

با این که به فرماندهان هنگ این اجازه داده شد تا پدافندهای دفاعی را از حالت قفل به حالت آزاد و آماده باش درآورند، ولی شلیک موشک‌های " ۹М۳۸М۱ " از این پدافندها به هیچ عنوان در دستور کار این رزمایش قرار نگرفته بود.

به نوشته ی منبع این خبر، برای انجام این مانور هوایی در شهر دنیپروپتروفسک، دو فروند جنگنده ی "سوخو ۲۵" از ناوگان هوایی ۲۲۹ ارتش در شهر نیکولایف به پرواز درآمدند. به خلبانان این جنگنده‌ها دستور داده شد تا با پرواز بر فراز آسمان، اقدام به شناسایی و بررسی هوایی تجمع گروهک‌های "آتو" در غرب شهر دونتسک نمایند. پس از ورود یکی از این جنگنده‌ها به محوطه ی شناسایی رادار سامانه ی ضد هوایی، این سامانه هدف را که بر فراز شهر زاروشینسک درحال پرواز بود، ردیابی نمود. سپس از بخت بد و اقبال نامراد، حرکت بوئینگ مسافربری مالزی و جنگده ی اوکراینی به صورت کاملا اتفاقی در یک مسیر ادامه پیدا کرد. حتی با وجود این که این دو هواپیما در ارتفاع‌های مختلف در هوا مشغول پرواز بودند، در رادار این سامانه به شکل یک نقطه ی پرنگ دیده شدند. رادار سامانه ی ضدهوایی به نحوی طراحی شده اند که هدفی که بزرگتر است را به عنوان هدف اصلی دنبال می کنند. به همین دلیل در زمان مشاهده ی همزمان هواپیمای مسافربری و جنگنده، بوئینگ به عنوان هدف اصلی مشخص شد و آن فاجعه ی دردناک رخ داد."

این درحالی است که منبع این خبر حرفی از این که چرا این سامانه اقدام به شلیک موشک نموده است، حرفی نزده است. این موضوعی است که اکنون نیروهای امنیتی اوکراین در حال بررسی آن هستند و در این رابطه نیز صبح روز جمعه، فرمانده و نظامیان این گردان بازداشت شدند. منبع این خبر در این رابطه می افزاید که قصد ندارد جریان بازجویی از این افراد را گزارش دهد.

این منبع خبری در نیروهای مسلح اوکراین با اعلام نظر شخصی خود می گوید:

"پس از سانحه ی سقوط هواپیمای مسافربری "توپولف-۱۵۴" بر فراز دریای سیاه در سال ۲۰۰۱ میلادی، استفاده از موشک‌های سری "بوک" در رزمایش‌ها و مانورهای آزمایشی ممنوع اعلام شد. بدین ترتیب، نظامیان در پروسه ی تمرینات نظامی تنها می توانند مسائل مربوط به هدایت و کنترل و همچنین تعمیرات و نگه داری این سامانه‌ها را فراگیرند."

یادآور می شویم که در سال ۲۰۰۱ میلادی، در زمان آزمایش و بررسی نحوه ی عملکرد سامانه ی ضدهوایی "اس-۲۰۰" اوکراین، هواپیمای مسافربری "توپولوف-۱۵۴" روسیه که از شهر تلاویو به سمت نوواسیبیرسک در روسیه در حال پرواز بود، طعمه ی حریق موشک‌های این سامانه شد و تمامی ۶۶ سرنشین و ۱۲ خدمه ی آن (مجموع ۷۸ نفر) جان خود را از دست دادند. در این رابطه، دادگاه اوکراین نیروهای ارتش اوکراین را مقسر اعلام نکرد.

به نوشته ی خبرگزاری "ریانووستی"، موقعیت اضطراری در پروسه ی عملیات بررسی عملکرد سامانه ی ضدهوایی و بازکردن فقل شلیک موشک‌های آن، دلیل اصلی بروز این فاجعه و سقوط هواپیمای بوئینگ خطوط مالزی بوده است.
منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: