۱۳.۲.۹۳

تنها نقاطی از کره زمین که طبیعت‌شان هنوز کاملا از بین نرفته است، قطب شمال و جنوب کره زمین هستند که غربی‌ها قول داده‌اند که ظرف ۱۰ سال آینده این مناطق نیز قربانی حماقت، حرص و طعم آنان خواهند شد و کاملا از بین خواهند رفت!


کارشناسان روسی بعید نمی دانند که درده سال آینده ممکن است قطب شمال به منطقه ی درگیری‌های خشن بین دول قدرتمند جهانی تبدیل گردد.

کارشناسان روسی بعید نمی دانند که درده سال آینده ممکن است قطب شمال به منطقه ی درگیری‌های خشن بین دول قدرتمند جهانی تبدیل گردد. امروز سیاست مداران غربی و کمپانی‌های انرژی با دقت به منابع انرژی قطب شمال چشم دوخته اند. علاوه بر این بخش اعظم این منابع در فلات قاره ساحل روسی قرار دارند.

فعلا در غرب منافع خود در قطب شمال را در عبارات کاملا صلح آمیز بیان می دارند. گفته می شود که این منطقه همراه با غنای طبیعی خود باید " به دارایی مشترک جامعه ی جهانی " تبدیل شود. و باید حدس زد که این دارایی مشترک کمپانی‌های انرژی غربی است.

در عین حال در آینده به جای چنین بیانیه‌ای می توانند تهدیدات جدی را آغاز کنند. ایوان کاناوالوف ، رئیس مرکز تحقیقات استراتژی معتقد است :


تلاش‌های سیاسی- نظامی جدی آغاز می شود و در آن نه تنها دول قطب شمال یعنی کانادا ، روسیه ، آمریکا ، نروژ، دانمارک بلکه کشورهای دور از این منطقه هم شرکت خواهند کرد. بحث و گفتگو در حیطه ی دیپلماتیک خشن خواهد بود و کسی که در مبارزه ی دیپلماتیک از ساختار نظامی برخوردار نیست همواره شکست می خورد.

بنابراین به عنوان یکی از اولویت‌های اولیه ی ملی ، دولت روسیه تصمیمی مربوط به بازگشت کامل نیروهای مسلح روسیه به قطب شمال را تصویب کرده است. باید کار عظیمی برای بازسازی زیر ساخت نظامی روسیه در این منطقه صورت گیرد، کاری که در سال‌های نود به طور کامل متوقف شد . میخاییل خدارنوک ، سردبیر روزنامه " پیک صنعتی – نظامی" می گوید :

حضور نظامی روسیه در قطب شمال در سال‌های ۹۰ و در آغاز سال‌های ۲۰۰۰ تقریبا به صفر رسید. در واقع در کل ساحل اقیانوس قطب شمال گردان‌های نیروهای مسلح روسیه باقی نماندند. انحلال با چنان عجله‌ای صورت گرفت که فن آوری نظامی را به راحتی در ساحل اقیانوس قطب شمال و جزیره‌های قطبی گذاشتند.

کار بازسازی زیرساخت‌های نظامی آغاز شده است. بدین ترتیب کارشناسان تاکید می کنند که سخن در خصوص کپی کامل سیستم تاسیسات نظامی قطبی شوروی نیست. عناصری که پاسخ گوی نیازهای امنیتی نظامی امروزی و آینده هستند نیز بازسازی و راه اندازی می شوند. ایوان کاناوالوف خاطر نشان می کند :

طیف نیروهای لازم مشخص شده است. نیروی دریایی – نظامی ، سیستم دفاع ضد موشکی به ویژه در زمینه برنامه‌های پوشش رادیو اکتیوی کل بخش قطب شمال خواهدبود. این برنامه در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین جهات توسعه نیروهای مسلح است. بدون شک در آنجا باید آماده سازی نیروهای قطبی ما صورت گیرد. برنامه ریزی شده است که دو گردان اعزام شود. در واقع این تعداد کافی است. باید ارتش مرزی و شبکه فرودگاهی را توسعه و گسترش داد. تمام این موارد اهداف قطبی ما را تحکیم می بخشد.

کارشناسان می گویند : در بررسی‌های آینده جنگ برای منابع قطبی نخواهد بود. اما این بدان معنا نیست که می توان به طور کامل دست از کار کشید و ضعیف شد. همانطور که رومی‌ها می گویند :" اگر صلح می خواهی برای جنگ آماده باش". روسیه باید برای تثبیت منافع خود در سرزمین و محدوده دریایی خودش آماده باشد. و این آماده سازی در حال حاضر انجام می شود.
منبع: صدای روسیه



هیچ نظری موجود نیست: