۱۳.۲.۹۳

باز سازی کریمه توسط روسیه در حال اجرا است، پیش از آن که کاخ مشهور کریمه به دریا سقوط کند!


کریمه باید به موزه‌ای بدون سقف تبدیل شود و کاخ کریمه که یک نمونه از معماری افسانه‌ای دوران امپراتوری ساسانی است در حال سقوط به دریا است. اما برای شروع باید نظم وترتیب اصولی در زمینه حفظ و نگه داری بناهای تاریخی صورت گیرد. ( همچنان که ایران موزه‌ای بدون سقف است که یک مشت چهار پای ضدّ ایران و ایرانی‌ معمور نگاهداریش هستند! 
هزاران آثار باستانی که در واقع سند و اطلاعات در مورد تاریخ دنیاست ، به میدانی تبدیل شده که یک مشت حیوان زبون نفهم در آن رم کرده و به قصد نابودی کامل آن میتازند. همین طور سوریه، عراق، خراسان بزرگ و دیگر مناطق جدا شده از ایران، که امروزه به فرمان غربی‌ها در حال تبدیل شدن به سرزمین‌هایی‌ خشک، مخروبه و بیحاصل هستند، همچنان که با هندستان کردند، مرگ بر آخوند نوکر)

کریمه باید به موزه‌ای بدون سقف تبدیل شود اما برای شروع باید نظم وترتیب اصولی در زمینه حفظ و نگه داری بناهای تاریخی صورت گیرد. کمیسیون اجتماعی فرهنگ روسیه پس از تحقیق و بررسی برخی از تاسیسات و مکان‌های تاریخی شبه جزیره این تصمیم را اتخاذ نمود.

با بازگشت کریمه به ساختار روسیه بیش از ۱۰۰۰۰ مجموعه ی تاریخی فرهنگی نیز برگشتند. آنها از دوره‌های شهرهای سنگی عصر حجر تا بناهای معماری آغاز قرن بیست هستند.

در کریمه‌ای که اواخر قرن ۱۸ به ساختار امپراتوری روسیه وارد شد ، بسیاری از بناهای برجسته ی عصر باستان و قرون وسطا وجود دارد. بعلاوه طی قرن ۱۹ در این مکان کاخ‌های بیشمار توسط خانواده‌های امپراتوری روسیه و ثروتمندان روسی ساخته شده است.


در عین حال بسیاری از این بناها امروز در شرایط بسیار اسف باری بسر می برند و به مرمت جدی و اساسی نیازمندند. گاهی این مرمت‌ها ممکن است در یک پروژه عظیم جای شوند. مورد دشوار " قلعه ی آشیانه ی پرستو " است ، کاخ باستانی که بر روی صخره بلندی در دریای سیاه واقع است. ساخت و ساز‌های بسیار در اطراف این صخره طی ۲۰ سال اخیر ، استحکام سنگ‌های آنرا از بین برده است. صخره را باید تقویت نمود و این کار بسیار دشواری است.

به گفته کنستانتینا میخایلوا، عضو کمیسیون اجتماعی ، و جزء هیاتی که اخیرا به کریمه سفر کرده اند : در زمینه جزئیات نه یک برابر و نه حتی دو برابر باید هزینه نمود.

ما به طور مثال ویلای مشهور " کسنیا" در روستای سیمیز را دیدیم که در ادبیات هنری ما هم آمده است. این ویلا خراب شده است و بدون صاحب رها شده و به طور رسمی در اجاره ی کسی است. تقریبا ۲۰ سال هیچ کس برای مرمت این بنا و یا حتی تمیز کردن آن قدمی برنداشته است. این بنا در مرز نابودی است.

در بیست سال اخیر وقتی کریمه بخشی مستقل اکراین محسوب می شود ، ساخت و سازهای بی‌پایه و اساسی صورت گرفته است. میراث معماری آشکارا نادیده گرفته شده است. در همه جا این تغییرات وحشتناک نیست ، همانند منطقه ی کاخ " آشیانه ی پرستو". اما نمای بیروی بناهای تاریخی در بسیاری از مکان‌ها کاملا خراب شده اند.

کاخ‌های بزرگ مقامات اکراینی و یا افراد بسیار ثروتمند در همه جا دیده می شود. از جمله در مناطقی که به بناهای تاریخی نزدیکند. این مناطق در زمان شوروی سرمایه ی معماری محسوب می شدند و ساخت بناهای جدید در آنجا ممنوع بود. در اوایل سال‌های ۹۰ ، در کریمه براساس قوانین حوزه ی قضایی اکراین این قانون را لغو نشد اما عملا آنرا نادیده گرفتند. در نتیجه آنها حتی سلیقه ی خوبی برای کاخ‌ها به خرج نداده و این ساختمان‌ها با ارتفاع‌های بلند در کنار کاخ‌های باستانی یعنی محل زندگی جنوبی امپراتورهای روسی ساخته شدند.

پاول پاژیگایلو ، رئیس کمیسیون اجتماعی فرهنگ می گوید :

امروز باید مهلت قانونی در کریمه برای معاملات اعلام نمود ، معاملاتی که به فروش املاک مربوط می شود که در ارتباط با بناها و یا مناطق مشهور موزه‌ها قرار دارند. قوانین در زمینه حفظ و نگهداری بناهای تاریخی باید هر چه زودتر تصویب شود.

کمیسیون اجتماعی فرهنگ روسیه قصد دارد توسعه سیستم حفظ میراث تاریخی کریمه را برعهده بگیرد. طبیعتا وزرات فرهنگ روسیه نیز این کار را برعهده می گیرد. و بعید نیست که برخی از افراد ثروتمند با نقض قانون املاک خود را در محدوده ی میراث معماری از دست داده و مجبور می شوند که آنرا خراب کنند. ضمنا این کار را با پول خود باید انجام دهند.
منبع: صدای روسیه





هیچ نظری موجود نیست: