۲۹.۱.۹۳

هر گاه آدمی‌ با ارزش می‌میرد، زمین غمگینترین جای هستی‌ میشود.


رسانه‌های كلمبیایی از مرگ گابریل گارسیا ماركز نویسنده معروف و برنده جایزه نوبل ادبیات در سن ۸۷ سالگی خبر دادند.

ماركز از نویسندگان پیشگام سبک ادبی رئالیسم جادویی و یكی از نویسندگانی بود كه ایرانی‌ها با آثارش آشنا بودند.

او در سال‌۱۹۹۹ مرد سال آمریكای لاتین شناخته شد و یك سال بعد مردم كلمبیا با ارسال طومارهایی، خواستار آن شدند كه مرد رئالیسم جادویی ادبیات، ریاست‌جمهوری كلمبیا را بپذیرد و او این درخواست را رد كرد.


رئیس جمهوری كلمبیا اعلام كرد گابریل گارسیا ماركز نویسنده معروف این كشور روز پنجشنبه در سن ۸۷ سالگی در شهر مكزیكو سیتی درگذشت.

خوان مانوئل سانتوس در توئیتر نوشت: یكصد سال تنهایی و غم ،برای مرگ بزرگ‌ترین كلمبیایی در تمام تاریخ ، خواهیم داشت.

گارسیا ماركز خالق آثاری همچون یكصد سال تنهایی ، روز ۳۱ مارس به علت ابتلا به بیماری ذات الریه به مدت یك هفته در بیمارستان بستری شده بود ولی هنوز علت دقیق مرگ او اعلام نشده است.

وی كه سه دهه آخر عمر خود را در مكزیكوسیتی سپری كرده بود در خانه خود در این شهر ، دوران نقاهت را می‌گذراند.

گابریل گارسیا ماركز در ششم مارس۱۹۲۸ در دهكده «آركاتاكا»ی منطقه «سانتامارا» در كلمبیا به دنیا آمد؛ همان‌جایی كه بعدتر در «عشق سال‌های وبا» به‌وضوح تشریحش كرد. او در سال ۱۹۴۱ نخستیــن نوشتـــــه‌هایش را در روزنامه Juventude كه مخصوص شاگردان دبیرستانی بود منتشر كرد و در سال ۱۹۴۷ به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه «بوگوتا» پرداخت.

نخستین رمان‌های گابریل، گزارش‌های واقع‌گرایانه‌ای از اخبار روزنامه‌هاست. در سال‌ ۱۹۶۵ شروع به نوشتن رمان «صد سال ‌تنهایی» كرد و سه سال بعد، آن‌ را به پایان رساند كه پس از انتشار، شاهكار گابریل لقب گرفت. اندكی پیش از انتشار آن رمان، گابریل گارسیا ماركز به دلیل درگیری با رئیس دولت كلمبیا تحت تعقیب قرار گرفت و به مكزیك گریخت و هنوز هم در این كشور زندگی می‌كند.

در سال ۱۹۸۲، كمیته انتخاب جایزه نوبل ادبیات در كشور سوئد، به اتفاق آرا، رمان «صد سال تنهایی» را شایسته دریافت جایزه شناخت و این جایزه، به ماركز تعلق گرفت. این رمان پیش از این‌كه جایزه نوبل ادبیات‌ ۱۹۸۲ را از آن خود كند، در پی آشنایی بهمن فرزانه- مترجم ایرانی مقیم ایتالیا- با ماركز به زبان فارسی ترجمه و در ایران منتشر شد .«صد سال تنهایی» پیش از انقلاب ۱۳۵۷ شمسی در ایران بارها تجدید چاپ شد و مورد استقبال قرار گرفت اما پس از آن، این كتاب نزدیك به ۳۰ سال است كه منتشر نشده است.

گابریل گارسیا ماركز در سال‌ ۱۹۹۹ مرد سال آمریكای لاتین شناخته شد و یك سال بعد مردم كلمبیا با ارسال طومارهایی، خواستار آن شدند كه مرد رئالیسم جادویی ادبیات، ریاست‌ جمهوری كلمبیا را بپذیرد و او این درخواست را رد كرد.

ماركز آخرین رمان خود را در سال ۲۰۰۴ منتشر كرد.

منبع

هیچ نظری موجود نیست: