۲۹.۱.۹۳

بادت به دست باشد اگر دل نهی به هیچ .... توربین بادی اخترأع دانشمندان روسی انقلابی در بهربرداری از انرژی باد


متخصصان روسیه توربین دریایی جدیدی را طراحی کرده اند که می تواند در رشته انرژی باد انقلاب به پا کند. « ناپایداری بادی» آب و هوا دیگر مسأله‌ای نیست. ژنراتور بادی جدید با چرخش عمودی محور مبدل به یک دستگاه هر روزه و همه جا می شود.


باد – منبع قابل احیای انرژی است و به نظر می رسد امکانات آن نامحدود است. بهرحال، در تعداد بسیاری از کشورها، استفاده از آن را خیلی خوب یاد گرفته اند. مثلا در کشور آلمان تا ۴۰ درصد انرژی همانا با استفاده از مولدهای بادی تولید می شود. اما انرژی باد نمی تواند تمام فراز و نشیب‌ها را رفع کند. علت ساده است: قیمت انرژی باد گران و ریسک زیست محیطی آن به علت سرو صدایش بحد کافی بالاست. بالاخره اینکه تغییرات در آب و هوا نیز تأثیرگذارند، یعنی نمی توان به باد امید زیادی بست. دانشمندان ولادی واستوک در سواحل اقیانوس آرام روسیه یک راه حل فنی جدید را پیشنهاد کردند که باعث رفع بعضی از مسائل رشته انرژی باد می شود.

اکثر مولدهای برق دارای توربین هستند. محور آنها به شکل افقی قرار دارد که باعث افزایش کارایی آنها می شود. توربین در سطح بالای زمین قرار می گیرد که باد در آنجا قوی تر است.

گزینه دیگر – محور عمودی است که در این حالت توربین مثل چرخ فلک در نزدیکی سطح زمین می چرخد. قبلا چنین نوع توربینی را غیر منطقی می دانستند ، زیرا باد در سطح زمین ضعیف است و تولید انرژی به سرعت باد وابسته است. بهر حال، ویکتور چبوکساروف نامزد علوم کرسی فناوری تولیدات صنعتی دانشگاه فدرال خاور دور و همکارانش همانا چنین سازه‌ای را پیشنهاد کرده و سعی می کنند معایب آن را نادیده بگیرند.

اصل مطلب – انتخاب جا برای نصب ژنراتور است. دانشمندان ولادی واستوک پیشنهاد می کنند این سازه در آب دریا قرار بگیرد. بدین ترتیب قدرت سازه مدرن تولید انرژی تا ۱۰ بار و حتی بیشتر افزایش خواهد یافت. امتیاز این سازه همانا به علت قرار داشتن آن بالای سطح آب است که باد در آنجا قوی تر و با ثبات تر است. تمام مولدهای برق ساخت متخصصان خاور دور روسیه بر پانتون‌ها قرار دارند و استحکام عمودی آن با کمک لنگرهایی که در بستر دریا محکم شده اند تأمین می شود. برج کوتاهی در مرکز سازه روی آب قرار دارد و چرخان با پره‌ها آهسته می چرخد. انرژی به ژنراتور منتقل می شود. این چیزی شبیه ریسمان قایق است که حلقه شده باشد و تیغه‌ها - بادبان‌ها هستند. قطر دستگاه معمولی به قدرت ۱۰ مگاوات حدود ۲۰۰ متر و فاصله پره‌ها حدود ۴۰ متر است. برای دستگاه ما هیچگونه محدودیت فنی از نظر قدرت آن وجود ندارد. می توان ژنراتور بادی به قدرت ۱۰۰ مگاوات را ساخت. از این اختراع برای تأمین انرژی قصبه‌های دورافتاده ساحلی می توان استفاده کرد. فناوری نو به حل مسائل انتقال انرژی نیز کمک می کند. دستگاه جدید را می توان روی آب یدک کرد. بر خلاف نوع کلاسیک، هنگام افزایش قدرت آن نیازی به افزایش قدرت پایه‌ها نیست، زیرا آب آن را نگه می دارد.

اختراع متخصصان روسیه ۱۷ جواز ثبت در روسیه را دریافت کرده است و حالا نوبت دریافت گواهی ثبت بین المللی است. اکنون اختراع دانشمندان ولادی واستوک در چند کشور جهان مورد آزمایش قرار می گیرد.

منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: