۱۰.۱۰.۹۲

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه "مرد سال ۲۰۱۳ در عرصه جهانی‌"


روزنامه انگلیسی "تایمز"، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را "مرد سال در عرصه بین المللی"، نامید. دو ماه قبل از آن، در دیگر نشریه معروف آمریکایی "فوربس"، پوتین در صدر فهرست افراد با نفوذ در سیاست جهانی، قرار گرفت.


رسانه‌های غربی، هرگز تمایلی به روسیه و رهبر آن از خود نشان نمی دادند، اما برای دومین بار و در یک زمان کوتاه، ولادیمیر پوتین، مکانِ نخست فرد با نفوذ در سیستم روابط بین الملل را ، از آن خود کرد. و در اینجا به نظر می رسد که نه نگرش ایدئولوژیکی بلکه توان حرفه ایِ بالای او، باعث کسب چنین عنوانی شده است. موفقیت‌های مسکو در پرداختن به موضوع مهم خاور میانه، و حل و فصل سوریه بدون اقدام نظامی خارجی، بدون شک، بسیار آشکار است. شاید نقش مهم روسیه در جلوگیری از بحران بزرگ در اوکراین، کمتر توجه عموم را به خود جلب کرده باشد. وام اعتباری ۱۵ میلیاردی روسیه و تخفیف قابل توجه گاز، این اجازه را به کیف داد تا از سقوط اقتصادی قریب الوقوع و به دنبال او بحران سیاسی، جلوگیری شود. در عوض، پیشنهاد اروپا در مقدار و شرایط سیاسیِ کمک‌های مالی به اوکراین، بسیار مضحک بود.

معیار اصلی انتخاب "مرد سال" از طرف هنری لوس، ناشر "تایمز" بسیار ساده بود: فردی که بیشترین تاثیر را در تحولات سال داشت.

پاول سوتنیکوف، کارشناس بنیاد دیدگاه تاریخی، معتقد است که نظر سردبیر، کاملا طبیعی است:

"این پوتین بود که نقش کلیدی در عدم تجاوز اجتناب ناپذیر غرب به سوریه را داشت. و همچنین نقش او در حل و فصل، و یا به عبارتی ، "خاموش کردن" بحران در اوکراین نیز قابل توجه است. بحرانی که پس از حاضر نشدن ویکتور یانوکوویچ، رئيس جمهور این کشور در امضای توافق نامه همکاری با اتحادیه اروپا، پدید آمد. در واقع، پوتین در سیاست‌های بین المللی در سال گذشته، مرد شماره ی یک است".

رئيس جمهور روسیه پس از انتشار اخیر مجله "فوربس" در رتبه بندی صورت گرفته، با خونسردی برخورد کرد. او حتی گفت که انتخاب چنین نامزدانی می تواند بار منفی داشته باشد - آنها می توانند در تصمیم گیری ها، محدودیت ایجاد کنند. علاوه بر این، رتبه بندی‌ها دائما در حال تغییر هستند، لذا او ترجیح میدهد تا " به آنها توجه کمتری " داشته باشد.

پاول دانیلین، مدیر مرکز تحلیل‌های سیاسی تاکید دارد که مسکو در سال گذشته نیز در دیگر دستاوردهای مهم، نقش داشته است:

"یکی از این دستاوردها، مرتبط با ایران است یعنی از جنگ با ایران جلوگیری شد. روسیه، موفق به متقاعد کردن اسرائیل و ایالات متحده شد که ایران، حق داشتن اتم صلح آمیز را دارد. البته، بسیاری از وجود ما ناراضی هستند، زیرا تقویت روسیه، برای آنها سود آور نیست. از طرفی روسیه با موفقیت نشست گروه "بیست"، که خود مبتکر آن بود را برگزار کرد. و اکنون در حال تدارک برگزاری نشست گروه "هشت" در سال ۲۰۱۴ هستیم. بنابراین تعجب آور نیست که پوتین به عنوان رهبر جهانی برتر، شناخته شد".

لازم به یاد آوری که روسیه به ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی ایالات متحده، پناهندگی موقت داد. اسنودن این امکان را به جهانیان داد تا آنها با روش کار سازمان‌های اطلاعاتی غربی آشنا شوند، کسانی که کوچکترین احترامی به دموکراسی و حقوق بشر قائل نیستند.

منبع: صدای روسیه




هیچ نظری موجود نیست: