۳.۹.۹۲

سپاس پروردگار را که بازی مسخره اتمی‌ در حال برچیدن است. جمهوری اسلامی و ۵+۱ توافق کردند فشار پا بر روی گلوی ملت ایران را کمتر کنند.


پس از چهار روز مذاکره فشرده میان نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی٬ در نخستین ساعات روز یک‌شنبه توافق هسته‌ای حاصل شد. ایران در برابر کاهش برخی از تحریم‌ها٬ غنی‌سازی بالای ۵ درصد را متوقف خواهد کرد.

دیپلمات‌ها و ناظران سیاسی این توافق را رویدادی «بی‌سابقه و تاریخی» و «پیروزی بزرگ دیپلماسی» برای پایان دادن به تنش‌های موجود خوانده‌اند.

به گزارش صدای آلمان و بنقل از خبرگزاری رویترز٬ بر اساس توافق موقت و شش‌ماهه صورت گرفته که جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا٬ آن را «گام نخست در جهت یافتن راه‌حلی جامع» برای پایان دادن به بحران خوانده٬ بخشی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران لغو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس توافقنامه منشرشده از سوی گروه ۵+۱، ایران در مقابل متعهد شده که غنی‌سازی بالاتر از ۵ درصد را متوقف کند و ارتباطات فنی لازم برای غنی‌سازی بالای ۵ درصد را برچیند.

از سوی دیگر ایران تعهد کرده است که همه ذخایر اورانیوم غنی شده تا نزدیکی ۲۰ درصد خود را پیش از به پایان رسیدن فاز اولیه به زیر ۵ درصد تضعیف کند و یا به شکلی تبدیل کند که برای غنی‌سازی بیشتر مناسب نیست.

گذشته از این٬ ایران باید ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را که نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم است٬ در شش ماه آینده با تبدیل آنها به میله‌های سوختی٬ خنثی کند تا در پایان شش ماه این ذخایر که می‌تواند به سادگی برای تولید بمب هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد٬ به صفر برسد. هرگونه بهره‌برداری از رآکتور آب‌سنگین اراک هم بر اساس این توافق برای ایران ممنوع خواهد شد.




دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که ایران همچنین در پی این توافق این امکان را خواهد یافت که به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده کشور در بانک‌های خارجی دست پیدا کند.

به عنوان بخشی از توافق٬ ایران باید توسعه سانتریفیوژها و بهره‌گیری از نسل جدید سانتریفیوژها را متوقف٬ و امکان دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای کشور از جمله در نطنز و فردو را هم «به‌طور بی‌سابقه‌ای» فراهم کند.

ممنوعیت‌های اعمال‌شده بر ایران در تجارت فلزات گران‌بها٬ واردات قطعات یدکی هواپیما و صادرات محصولات پتروشیمی هم در پی این توافق لغو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اشتون گفت: ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق رسیدند. این توافقی خواهد بود برای رسیدن به یک راه حل اساسی. ما به تفاهم رسیدیم که دو طرف اقدامات اولیه‌ای را به مدت شش ماه انجام خواهند داد.

کا‌ترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح یک‌شنبه با قرائت بیانیه مذاکرات «ژنو ۳» در حضور وزیران خارجه جمهوری اسلامی و ۱+۵ گفت: چهار روز مذاکرات شدید با هم داشتیم و امروز به یک توافقی رسیدیم که به جلو حرکت کنیم. این خیلی دستاورد دیپلماتیک بزرگی است. من تشکر می‌کنم از میزبانان این‌جا و تیم‌هایی که از طرف شش کشور به این‌جا آمدند. هم‌چنین از آقای ظریف و تیم او که واقعا تلاش کردند به این توافق برسیم تشکر می‌کنم و الان یک بیانیه‌ای را به نمایندگی از این افراد می‌خوانم.

او ادامه داد: من و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و کشورهای ۱+۵ به توافق رسیدیم. این توافقی خواهد بود برای رسیدن به یک راه حل اساسی. ما به تفاهم رسیدیم که دو طرف اقدامات اولیه‌ای را به مدت شش ماه انجام خواهند داد. همین‌طور یک تعهد قوی را داریم برای رسیدن به یک راه حل نهایی.

اشتون اضافه کرد: ما موفق شدیم به این توافق برسیم به خاطر احترام متقابل و برای این‌ که راهی پیدا کنیم برای حرکت به جلو. انجام این اقدامات اولیه فضا و زمانی را فراهم می‌کند که ما در ‌‌نهایت به یک راه‌حل نهایی و جامع برسیم. راه برای به‌کارگیری اقدامات اولیه سریع به این سمت حرکت خواهیم و با آژانس همکاری خواهیم کرد. این یک گام قابل توجه در روابط ماست.

کنفرانس خبری ظریف

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف در پاسخ به این سئوال که مهم‌ترین محور توافق امروز چیست؟ گفت: توافق امروز چند حوزه مهم دارد مهم‌تر از همه این است که برنامه غنی سازی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده است. این برنامه ادامه خواهد داشت.

وی درباره ضمانت اجرای تعهد غربی‌ها پاسخ داد: ما یک کمیته مشترک تشکیل دادیم برای اینکه توافق را مورد پایش قرار دهد و تلاش می‌کنیم اعتمادی که از بین رفته به وجودبیاید و به سمتی حرکت کنیم که طرفین را هدایت کند و به توافق لازم برسیم.

ظریف افزود: امیدواریم در جهتی که پیشبرد ما را مدیریت کند و قادر باشیم اعتماد ایرانیان را به دست آوریم حرکت کنیم.

وی گفت: ما نتایج را در چند روز گذشته دیدیم در آن جهت حرکت می‌کنیم و امیدوارم علاوه بر حل مساله هسته‌ای قدم‌های محکمی برای اعتماد ایرانیان برداریم، شروع خوبی بود.

ظریف خاطر نشان کرد: هدف اول حل مسئله هسته‌ای بوده است. من همیشه معتقدم که اگر قادر باشیم جلوی یک عمل غیرقانونی را بگیریم مهم است، استفاده از زور برای تحریم دیگران که مدت‌های زیادی است روی میز قرار دارد غیر قانونی است.

وی ادامه داد: در رابطه با حقوق ما اگر معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی را بخوانید اشاره کرده به حقوق کشور‌ها که می‌توانند در چارچوب ان پی تی غنی سازی کنند و دیگر کشور‌ها باید به آن احترام بگذارند و بحثی را که در چند سال گذشته متمرکز بودیم این بوده که جامعه بین الملل این حق را به رسمیت بشناسد.

وزیر امور خارجه گفت: بر اساس ان پی تی جامعه بین المللی فکر می‌کند ما این حق را داریم به غنی سازی بپردازیم.

وزیر خارجه در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در توافق ایران و ۱+۵ اشاره‌ای به حق غنی سازی نشده گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی صلح آمیز است و شناسایی در آن ماده آمده است.

وی در خصوص مخالفت‌های احتمالی عربستان و رژیم اسرائیل و برخی دیگر با توافق ایران و ۱+۵ خاطر نشان کرد: این موافقت نامه در جهت حل مشکلی است که سایه خود را بر تمام دنیا و منطقه گذاشته است. من هیچ توجیهی برای مخالفت با حل این موضوع نمی‌بینم، ما معتقدیم منطقه ما و خلیج فارس اولویت ماست و آن اولویت حفظ خواهد شد و به همسایه‌های خود توضیح خواهیم داد.

وی تاکید کرد: همیشه همسایه‌های ما در اولویت خواهند بود.

ظریف همچنین در نشست خبری با خبرنگاران ایرانی بار دیگر تاکید کرد که طبق این توافقنامه هیچ یک از مراکز غنی سازی ایران تعطیل نخواهد شد، برنامه آب سنگین اراک با همین وضعیت کنونی ادامه می‌یابد، هیچ ماده‌ای از کشور خارج نمی‌شود و تمام مواد غنی شده در ایران می‌ماند.

وی همچنین خبر داد که طبق این توافق هیچ تحریمی اضافه نخواهد شد و تحریم‌های موجود به سمت کاهش پیش خواهد رفت.

به گفته وزیر امور خارجه با این توافق امکان دسترسی ایران به منابعی که به طور غیر قانونی سلب شده بود فراهم می‌شود و این روند بلافاصله بعد از اجرای توافقنامه که با فراهم شدن شرایط احتمالا دو تا سه هفته طول خواهد کشید، آغاز خواهد شد.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: تمام اقداماتی که در مرحله اول اجرا خواهد شد اقدامات قابل بازگشت است و هر گونه بدقولی و نقض عهد با واکنش متقابل مواجه خواهد شد و امکان بازگشت وجود دارد.

وی افزود: البته ما از ساز و کار رسیدگی که در توافق دیده شده استفاده خواهیم کرد اما این بدان معنا نیست که ما در شرایطی باشیم که اگر طرف مقابل به تعهدش عمل نکرد موافقتنامه را یکطرفه اجرا کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: ما معتقدیم طرف مقابل تمام راه‌های غلط را امتحان کرد و امروز به این نتیجه رسید که از این پنجره‌ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران باز شده، استفاده کند.

ظریف همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا ساختار حقوقی تحریم‌ها تغییر کرده یا اقدامات کنونی موقت است، اعلام کرد که تحریم‌ها به سمت کاهش پیش می‌رود، در سند به طور کامل ذکر شده است که برنامه غنی سازی به عنوان جزئی از هر راه حل به رسمیت شناخته شده است. در این سند کاملا ذکر شده است «حفظ برنامه غنی سازی ایران» و از طرف دیگر «رفع همه تحریم‌های دوجانبه چند جانبه و تحریم‌های بین المللی» به عنوان دو گام نهایی است.

وی در عین حال گفت که از هر دو طرف اقدامات قابل بازگشت است.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به خبرنگار مهر خبر داد که سند توافقنامه برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

ظریف در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه روند کاهش تحریم‌ها به چه صورت خواهد بود، گفت: تحریم‌هایی مثل تحریم پتروشیمی، طلا و فلزات گرانب‌ها و همچنین خودرو کاهش خواهد یافت و هر گونه تحریم جدیدی متوقف می‌شود به عبارت تحریم جدید ایجاد نخواهد شد و برخی تحریم‌ها افزایش پیدا نمی‌کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: منابع بانکی ایران که از گذشته محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می‌گیرد و تحریم‌ها در سراشیبی قرار خواهد گرفت، ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که این امید وجود دارد که تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود.

خبرنگاری در مورد تعداد سانتریفیوژ‌ها و پروتکل الحاقی و نحوه اجرای آن پرسید که ظریف پاسخ داد: در مرحله نخست بحثی درباره پروتکل الحاقی نمی‌کنیم البته صحبت در این مورد منوط به نظر مجلس شورای اسلامی است و در مرحله نهایی هم بحث در مورد پروتکل الحاقی را موکول به تصمیم مجلس می‌دانیم. در مرحله اول همکاری‌ها با آژانس ادامه می‌یابد و برخی نگرانی‌ها رفع می‌شود.

ظریف گفت: هفته گذشته با امضای توافقنامه‌ای که با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم همکاری را مرحله به مرحله شروع کردیم، در واقع در ادامه این روند در مرحله اول بسیاری از مشکلات برای نقل و انتقال پول ایران و همچنین بیمه نفتکش‌های نفت ایران کاسته خواهد شد.

وی گفت: در حوزه نطنز و فردو شمار سانتریفیوژ‌ها باقی خواهد ماند و مواد ۵ درصد ما حفظ خواهد شد همچنین به غنی سازی ۲۰ درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز داریم که این روند هم بر اساس برنامه‌هایی که داشته‌ایم، ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا تحریم بانک‌ها به کلی رفع خواهد شد و آیا در مذاکرات در خصوص بحران سوریه و بحرین گفتگویی شد، گفت: مذاکرات منحصر به بحث هسته‌ای بوده و‌‌ همان طور که گفتم تحریم‌های بانکی در بسیاری از موارد که فشارهایی در حوزه معاملات بانکی به ایران وارد می‌شد کاسته خواهد شد و در برخی موارد امکان نقل و انتقال پول ایران فراهم می‌شود. ظرف دو سه هفته تا شروع سال نو مسیحی این برنامه‌ها اجرایی می‌شود.

ظریف در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد اظهارنظر مقامات آمریکایی نسبت به مذاکرات، گفت: آنچه مهم است این است که به سمت حل مشکل پیش برویم، اینکه اظهارنظرهایی می‌شود فراموش نکنیم تاریخ پرتنشی با ایالات متحده آمریکا داشته‌ایم و داریم. مردم ما اعتمادی به دولت آمریکا ندارند و ضرورت دارد که دولت آمریکا تلاش کند به این بی‌اعتمادی دامن نزند.

وی تاکید کرد: زمان امتحان فرا رسیده است، این فرصتی برای غرب است که اعتماد مردم ایران را به خود جلب کند و در این میان آمریکا هم برای جلب اعتماد مردم تلاش کند، اگر به منافع خود فکر می‌کنند اما اگر به دنبال سیاست‌های گذشته باشند نباید انتظار تغییر زیادی داشته باشند. اگر قدرت ایران در منطقه و دنیا می‌بینند باید به گونه‌ای رفتار کنند به سوی حل مشکل پیش برویم. مردم ایران مردم سربلندی هستند و ایستادگی کرده‌اند، امروز این ایستادگی به نتیجه رسیده است و کسانی که می‌گفتند یک سانتریفیوژ نباید در ایران بچرخد امروز پذیرفته‌اند که هر راه حلی با وجود برنامه هسته‌ای ایران قابل طرح است و هیچ برنامه‌ای متوقف نمی‌شود.

وزیر خارجه ادامه داد: این دستاورد ماحصل مقاومت مردم ایران است، ما از نظر فنی کار کردیم، آنچه ما را به اینجا رساند نتیجه مقاومت مردم است که مردم نیز نباید آن را دست کم بگیرند. این مسیر شروع پایان یک بحران است، مردم با مقاومت نشان دادند تحریم و فشار راه به جایی نمی‌برد و دنیا ناگزیر خواهد شد با مردم ایران از در تکریم و احترام گفتگو کند.

اوباما: امروز دیپلماسی راهی را در برابر ما گشود

همزمان با کنفرانس خبری ظریف در ژنو، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، در کاخ سفید، در سخنانی که به صورت مستقیم از شبکه‌های تویزیونی پخش شد گفت: تحریم ها تاثیر گذاشتند و با روی کار آمدن آقای روحانی رایزنی های بسیار فشرده ای با ایران داشتیم و امروز دیپلماسی راهی را در برابر ما گشود

به گزارش صدای‌ آمریکا، آقای اوباما گفت توافق اتمی با ایران یک «گام نخست مهم» برای رفع نگرانی های جهانی در مورد برنامه اتمی ایران است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت این توافق شامل «محدودیت های قابل توجه» می شود و محتمل ترین مسیر ایران به سوی بمب اتمی را قطع می کند.

وی افزود: در برابر ما بخشی از تحریم ها را به حالت تعلیق در می آوریم و این می تواند آغازی برای تعامل ایران و جامعه جهانی باشد. در نهایت این دیپلماسی است که می تواند ما را به نتیجه برساند. گام اولی که امروز به آن رسیدیم، مهمترین پیشرفتی است که ما در برابر برنامه هسته ای ایران داشتیم.

جان کری: در هیچ‌کجای توافق‌نامه به حق غنی‌سازی اشاره نشده

وزیر خارجه امریکا نیز در نشست خبری در ژنو حاضر شد و گفت: ما به توافقی رسیدیم که به موجب آن برنامه هسته‌ای ایران از این لحظه به طوری که برای کشورهای منطقه تهدیدی تلقی شود، ادامه نخواهد یافت و در حقیقت برنامه هسته‌ای ایران را به عقب خواهد برد و این یعنی امنیت برای متحدان ما در منطقه و اسرائیل.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، جان کری افزود: آقای ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت تلاش کرد و ما بابت این از او متشکرم. حالا ما باید به دنیا ثابت کنیم که ادعای ایران برای صلح آمیز بودن برنامه‌هایش صحت دارد.

وی با بیان اینکه «بدون تصمیم ایران برای راهگشایی در مذاکرات به این توافق نمی‌رسیدیم» ادامه داد: تحریم‎‌ها به رسیدن ما به این توافق کمک کرد. اشتباه نکنید، وضع تحریم‌ها خودش هدف ما نبود. بلکه آن‌ها وسیله‌ای بود برای اینکه به ما کمک کند تا به این مذاکرات برسیم و در نتیجه آن اقدامات امروز به این توافق رسیدیم که برای شش ماه به آن عمل خواهیم کرد. این توافق مهم‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند. ما به تاسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی سازی بالای ۵ درصد را متوقف کند و ذخیره غنی شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید.

جان کری گفت: ایران می‌گوید نمی‌خواهد به دنبال سلاح هسته‌ای برود بنابراین ساده خواهد بود برای دولت ایران که مثل سایر کشور‌ها ثابت کند که این برنامه صلح آمیز هست. ایران باید تاسیساتش را نشان دهد و اطمینان دهد (در مواردی مثل) تاسیسات آب سنگین اراک اصلا که در یک برنامه هسته‌ای (صلح آمیز) اصلا جایی ندارد.

وی گفت: ایران دیگر تاسیسات هسته‌ای نخواهد ساخت. سانتریفیوژ‌های جدید نخواهد ساخت. این توافقنامه نمی‌گوید که ایران حق غنی سازی دارد. در این سند فقط طرح اندازه غنی سازی ایران و برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مورد اشاره قرار گرفته که باید با نظارت و بر اساس این توافق ممکن است ادامه یابد یا متوقف شود و هیچ جای آن به حق غنی سازی در پروتکل ان پی تی اشاره نشده است.

وزیر خارجه امریکا افزود: این فقط یک گام اول است اما مهم است چون نمی‌گذارد فعلا برنامه هسته‌ای ایران به جلو حرکت کند تا ما در گام‌های بعدی به توافق اساسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران برسیم. در برابر ما بخشی از تحریم‌ها را تعلیق و بخشی از اموال و پول ایران را به این کشور باز می‌گردانیم.

وی با بیان اینکه «تنها هدفی که ما را به اینجا آورد این بود که اطمینان پیدا کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد و با همین هدف هم اینجا را ترک می‌کنیم» ادامه داد: ما در فضایی با احترام متقابل آماده‌ایم که همکاری و تلاش کنیم تا این تهدید از میان برداشته شود.

وزیرخارجه امریکا درباره آینده روابط ایران و آمریکا گفت: ایران و آمریکا برای ۳۵ سال بود که اصلا نمی‌توانستند با هم حرف بزنند و دشمنی و عداوتی در میان ما تلنبار شده بود. در این مدت می‌توانستیم به هم کمک کنیم و در لحظاتی مثل مسایل افغانستان به هم کمک هم کردیم اما در بسیاری موارد هم مشکل داشتیم… خیلی زود است که برای مسئله روابط با ایران حرف بزنیم اما گام اول فعلا برنامه هسته‌ای است.

کنفرانس خبری ظریف در میان خبرنگاران ایرانی

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد جواد ظریف، بامداد یک‌شنبه در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که ان. پی. تی به حق غنی‌سازی اشاره‌ای نکرده است، گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد. برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و این شناسایی در آن آمده است وقتی که درباره برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز صحبت می‌شود.

وزیر خارجه گفت: روزهای سختی را پشت سرگذاشتیم. برای حل موضوعی که سال‌ها مورد مذاکره بود با توجه به احترام متقابل و برابری به پیش می‌رویم. باید به یک بحران غیرضروری براساس احترام به حقوق ایرانی‌ها و برداشتن هرگونه تردیدی نسبت به برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز ایران حرکت کرد.

او ادامه داد: این اولین قدم برای رسیدن به هدف اصلی است. ما باید براساس اصول برابری، احترام متقابل و نفع مشترک برای پایان دادن به بحران غیرضروری حرکت کنیم. آماده هستیم که احترامی که از داست داده بودیم را احیا کنیم‎ و حق وشان خود را داشته باشیم.

ظریف گفت: توافق امروز چند حوزه مهم دارد. مهم‌ترین بخش آن به رسمیت شناخته شدن برنامه غنی‌سازی ایران است.

وزیر خارجه ایران گفت: کمیته مشترکی تشکیل داده‌ایم که به اجرای توافق‌ها نظارت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام آغاز بازگشت مصالحه بین کشورهاست؟ گفت: هدف ما حل مساله هسته‌یی بوده و این موضوع ما را از پرداختن به مسائل مهم باز می‌دارد. در این جهت حرکت می‌کنیم و امیدوارم علاوه بر مساله هسته‌یی گام‌هایی برای احیای اعتماد ایرانی‌ها برداریم.

ظریف گفت: معتقدم مهم است که بتوانیم مانع عمل فراقانونی شویم. استفاده از زور برای تهدید دیگران مدت‌های زیادی است که روی میز قرار ندارد. استفاده از زور برای تهدید غیرقانونی است. اگر قانون ان. پی. تی را بخوانید اشاره کرده که کشور‌ها می‌توانند در چارچوب ان. پی. تی غنی‌سازی کنند و دیگر کشور‌ها باید به آن احترام بگذارند. برنامه عمل فعلی در دو مرحله متفاوت است و اشاره مستقیمی به برنامه عمل غنی‌سازی ایران در حال و آینده دارد.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که ان. پی. تی به حق غنی‌سازی اشاره‌ای نکرده است، گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد. برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و این شناسایی در آن آمده است وقتی که درباره برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز صحبت می‌شود.

وی گفت: این موافقت‌نامه در جهت حل مشکلی است که سایه خود را برتمام دنیا و منطقه گذاشته است؛ توجیهی برای مخالفت با حل این موضوع نمی‌بینیم. منطقه ما و خلیج فارس اولویت ماست. این اولویت حفظ خواهد شد و ما این موضع را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم. امنیت منطقه ما و همسایگان ما همیشه حفظ خواهد شد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه امیدوارم همه مردم وگروه‌های سیاسی فرصتی را فراهم کنند تا به سمت پیگری حقوق و منافع و رفع فشار‌ها و تحریم‌ها که به ناحق است برویم درباره چگونگی رفع تحریم‌ها گفت: ضمانت این است که در مرحله اول اقدامات قابل بازگشت است؛ بنابراین تحریم‌ها کاهش می‌یابد و تحریم جدیدی اضافه نمی‌شود و در راه‌حل نهایی به سمت لغو و کاهش کامل تحریم‌ها پیش می‌رویم.

ظریف ادامه داد: متاسفانه در برخی کشورهای غربی گروه‌های فشار نقش مهمی بازی می‌کنند و همین سند را برخی بد‌ترین معامله و معامله قرن برای ایران عنوان کردند و بر غنی‌سازی ایران تاکید می‌کردند که نباید مورد پذیرش قرار گیرد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: دنیا برنامه غنی‌سازی ایران را به عنوان قسمتی از راه‌حل به رسمیت شناخت و آنچه نتانیاهو و برخی کشورهای دیگر را به واکنش واداشته همین واقعیت است.

او تاکید کرد که سند این تفاهم نامه منتشر خواهد شد. اما باید کارهای ابتدای آن انجام شود.

ظریف درباره اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری‌اش پس از پایان مذاکرات گفت: کاری به اظهار نظر کشور‌ها ندارم. آمریکایی‌ها مدعی‌اند برنامه‌های غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسند نه حقی به عنوان غنی‌سازی. اما برای ما این حق غیرقابل انتزاع است و تفسیر آمریکا مورد قبول اغلب کشور‌ها نیست. در این سند برنامه غنی‌سازی به عنوان جزیی از هر راه‌حل به رسمیت شناخته شده است. البته ما نمی‌خواهیم کسی احساس کند که برنامه هسته‌یی ایران غیرصلح‌آمیز است و در این رابطه همکاری می‌کنیم. تا اینکه به عنوان یک برنامه عادی از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شود.

وزیر خارجه کشورمان گفت: بر اساس این سند تحریم پتروشیمی، طلا، فلزات گران‌ب‌ها و خودرو متوقف و هرگونه تحریم جدید متوقف می‌شود و برخی تحریم‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند و امکان دسترسی ایران به امکانات بانکی فراهم می‌شود. بسیاری از منابع مالی ایران که به طور غیرقانونی خارج از ایران محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می‌گیرند و به بیان دیگر تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفته است.

ظریف درباره پروتکل الحاقی اظهار کرد: در مرحله نخست دراین باره صحبت نمی‌کنیم و هرگونه تصمیم‌گیری درباره آن در اختیار مجلس شورای اسلامی است. همکاری‌های ما با آژانس را برای رفع برخی نگرانی‌ها ادامه می‌دهیم که دو هفته گذشته توافقی را در این زمینه داشتیم.

او گفت: در مرحله اول بسیاری از مشکلات برای انتقال پول نفت ایران و بیمه نفتکش‌ها و انواع خدمات مرتبط با برنامه‌های خرید و فروش نفت حل خواهد شد.

ظریف درباره تعداد سانتریفیوژ‌ها اظهارکرد: تعداد سانتریفیوژهای سایت‌های غنی‌سازی نطنز و فردو در همین تعداد کنونی باقی خواهد ماند. مواد هسته‌یی از کشور خارج نمی‌شود و مواد ۵ درصد به شکلی که هست باقی می‌ماند و مواد ۲۰ درصد که برای راکتور تهران نیاز داریم را طبق روند قبلی تبدیل به سوخت می‌کنیم.

وی درباره زمان اجرای این سند گفت: ظرف دو هفته و تا قبل از پایان سال میلادی ۲۰۱۳ و نشست دیگری برگزار نخواهد شد.

ظریف درباره بیانیه وزارت خارجه آمریکا که بعد از مذاکرات منتشر شد و در آن اشاره شد که نگرانی‌های درباره برنامه هسته‌یی ایران هم‌چنان وجود دارد، گفت: بالاخره ما فراموش نمی‌کنیم تاریخ پرتنشی که با آمریکا داشته و داریم و مردم ما هیچ اعتمادی به دولت آمریکا ندارند و ضرورت دارد تا دولت آمریکا با رفتار خود تلاش کند حداقل به این بی‌اعتمادی دامن نزند. زمان امتحان فرارسیده است و آمریکا باید این تلاش را انجام دهد. اگر به دنبال سیاست‌های گذشته باشند نباید انتظار تغییر جدی در این زمینه داشته باشند.

وی تاکید کرد: مردم ایران سربلند هستند و همواره ایستادگی کردند و امروز آن به نتیجه رسیده است و کسانی که می‌گفتند در ایران یک سانتریفیوژ نیابد بچرند امروز پذیرفتند که هر راه‌حلی شامل غنی‌سازی می‌شود. ممکن است برای برخی سخت باشد اما این یک واقعیت است و هیچ برنامه (هسته‌یی) تعطیل نخواهد شد و در مقابل تحریم‌ها کاهش می‌یابد. این یک دستاورد بزرگ است و امیدوارم همه ما این دستاورد که حاصل مقاومت مردم و تحمل فشارهاست را دست کم نگیرند. این دستاورد شروع یک پایان مناسب برای بحرانی است که بی‌جهت به مردم ایران تحمیل شده است. اما تحریم و فشار و تحقیر راه به جایی نبرد.


منبع

متن انگلیسی‌ پیمان ژنو در اینجا














هیچ نظری موجود نیست: