۹.۷.۹۲

تظاهرات ده‌ها هزار کرد‌ ترکیه بر ضدّ اردغان که همه را مثل خودش احمق می‌بیند.


ده‌ها هزار تن از کردهای ترکیه در استان دیاربکر، روز دوشنبه، در اعتراض به «بسته اصلاحات دموکراتیک» رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور، دست به تظاهرات زدند.

این اصلاحات شامل قانونی بودن تدریس زبان کردی در مدارس خصوصی ، میشود، یعنی‌ ۳۰ میلیون کرد میبایستی در مدارس دولتی زبان ۱۰ میلیون ترک را یاد بگیرند و اگر خواهان آموزش زبان مادری خود هستند، میبایستی با پرداخت پول به معلم خصوصی این کار را انجام دهند. پیش از این به اصطلاح، اصلاحات دمکراتیک، کرد‌ها بخاطر آموزش زبان مادری محکوم به زندان، شکنجه و گاها قتل می‌شدند. کرد‌های ترکیه از ابراز هویت کردی منع شده و این کار جرم محسوب میشود و کرد‌های ترکیه حتی نمیتوانند نام کردی روی کودکان خود گذشته و برایشان شناسنامه بگیرند و میبایستی حتما نام آنها ترکی‌ باشد.

اما اکراد، همانند امینه آینه، نماینده حزب صلح و دمکراسی کرد، با توجه به کشته شدن بیش از ۵۰ هزار کرد که برای حقوق اولیه انسانی‌ خود مبارزه کرده و به همین دلیل به دست دولت ترکیه به شهادت رسیده‌اند، نه تنها این اصلاحات را بیشتر توهین نامید و آنرا تحمیق کرد‌ها دانست بلکه خواستار آزادی، عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان، «پ کا کا»، از زندان شدند.
به گزارش یورنیوز با وجود مخالفتها، توفیق باروت، شهروند ترکیه، اصلاحات اخیر را مثبت و آن را منتهی به تحقق حقوق و آزادی فردی دانست!! وی اما آزادی حجاب در ادارات را اصلاحی مفید نخواند.

«بسته اصلاحات دموکراتیک» پس از ناآرامی‌ها و تظاهرات ماههای اخیر ارائه می شود.

در تظاهراتی که در ماههای اخیر در اکثر شهرهای بزرگ ترکیه برپا شد معترضان آقای اردوغان و دولتش را دیکتاتور خواندند.

مردم کوچه و بازار ترکیه می گویند انگیزه اردوغان از ارائه بسته "اصلاحات" بهره برداری سیاسی و انتخاباتی و تبلیغات احمقانه است.

هیچ نظری موجود نیست: