۹.۷.۹۲

۱۳ گروه تروریستی و وحشی آدمخور با یکدیگر و رژیم بشر اسد در سوریه می‌جنگند! .... این نتیجه جنایت غربی هاست.


سیزده گروه اصلی تروریست‌ها اظهار کرده اند که حاضر به پذیرفتن ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون ملی که در قطر تشکیل شده، نیستند. اسلام گرایان نیز راجع به گسیخته شدن مخالفان لیبرال بشار اسد سخن گفته و از تمامی طرفداران خود خواسته اند که فقط بر مبنای اصول شریعت رفتار کنند!

سرگی ایوانف ، رئیس دولت کرملین در مصاحبه خود با تعدادی از روزنامه‌های روسی و رسانه‌های الکترونیکی منتشره در روز سه شنبه اظهار داشت که رویارویی بین دولت و مخالفان سوریه وجود ندارد و مدت طولانی است که مخالفان متحد نیستند و غرب به ضرورت برگزاری گفت و گو با همه گروه‌ها به صورت جداگانه اشاره می کند.

به گفته وی، "ما نمی توانیم به هر چیز، به ویژه به مسائل مربوط به سوریه اطمینان داشته باشیم. در آنجا هر کس با کسی دیگر مبارزه می کند." ایوانف گفت که "اپوزیسیون متشکل از حداقل پنج جناح مستقل از یکدیگر است که از هم دیگر متنفر هستند. غرب بر این باور است که شاید مخالفان باید تقسیم شوند و از تلاشها برای متقاعد کردن"القاعده" و سایر افراط گرایان به صحبت کردن در باره " ژنو ۲ " خودداری و نباید آنها را مسلح کرد".

ایوانف اظهار داشت که " اگرغرب ارتش به اصطلاح خلق سوریه را مسلح کند، در واقع " القاعده " را مسلح کرده است ". به گفته ایوانف ، " القاعده " قوی تر از مخالفان داخلی سوریه است". ایوانف تاکید کرد که " مخالفان در سوریه ی توانند از اول به دو بخش تقسیم و برای شرکت در کنفرانس" ژنو ۲ " باید هم نمایندگان اسد و هم مخالفان عاقل و نه تروریست‌ها برای برگزاری یک گفتگو دعوت شوند ."

امکان دارد که رویارویی میان نمایندگان نیروهای طرفدار غرب و افراطیون اسلام گرا به شکل مبارزه مسلحانه نمود پیدا کند. درگیری میان گروه‌های مختلف اپوزیسیون، یک مساله عادی است. اواسط ماه سپتامبر، گروه تروریستی دیگری آغاز عملیات نظامی علیه متحدین سابق خود را در سوریه اعلام کرده است. اینها همان متحدین سابق ارتش آزادی سوریه است. کمی بعد، ایمان الظواهری رهبر گروه القاعده از اسلام گرایان سوریه خواست که در دو جبهه علیه رژیم بشار اسد و اپوزیسیون مسلح غیراسلامی مبارزه خود را ادامه دهند. به گفته وی، ارتش آزادی هیچ مزیتی نسبت به ارتش دولت ندارد.

با در نظر گرفتن تنوع ساختار اپوزیسیون سوریه، وقوع شکاف در میان آنها دور از انتظار نبود. ولادیمیر عیسایف مدیر انستیتوی کشورهای آسیا و آفریقا با اشاره به این موضوع می گوید: «آن دسته از نیروهایی که علیه دولت دمشق مبارزه می کنند، هیچ گاه با هم متحد نمی شوند. تمام این افراد را یک چیز با هم متحد ساخته که برکناری رئیس جمهور کشور می باشد. پس از آن، هر گروه از منظر خود به آینده کشور نگاه خواهد کرد. عده‌ای می خواهند خلافت اسلامی عمومی تشکیل دهند و عده‌ای دیگر که خود را میانه رو می نامند، در فکر ایجاد حکومت دموکرات و خلاصی از شر دولت سرکش هستند. گروه سوم هم تلاش می کنند تا دولت خود را تشکیل دهند. این گروه از حضور علوی‌ها در راس حکومت کشور ناراضی هستند».

در این میان، حوادث ماه‌های اخیر در حکم کاتالیزوری برای فروپاشی ائتلاف علیه بشار اسد بود. از جمله این حوادث، موافقت دمشق با انتقال سلاح شیمیایی تحت کنترل جامعه بین الملل و به دنبال آن، راکد گذاشتن عملیات نظامی بود که چندی پیش آغاز کرده بودند. طبیعی است که در این میان، اختلاف نظرها به بن بست خورد. هر یک از گروهک‌ها سایر شرکای حاضر در ائتلاف را متهم می کند. آلگ فومین عضو هیات رییسه کمیته همیاری با مردم لیبی و سوریه در این رابطه می گوید: «از یک طرف، این اخبار برای دولت اسد خوشایند می باشد. اما «ارتش آزادی»، «جبهه النصر ترکیه » و «دولت اسلامی لوانت» در هر صورت بین خود به توافق خواهند رسید. نفرتی که در وجودشان ریشه دوانده، آنها را با هم متحد می سازد. آنها می دانند که از بین بردن همدیگری سودی برایشان ندارد. صاحب اصلی آنها عربستان سعودی و ترکیه و قطر است و در راس این هرم نیز ایالات متحده امریکا ، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی قرار گرفته اند که اجازه بحث و اختلاف اساسی به آنها نمی دهند».

مزدوران و تروریست‌ها از نیروهای دولتی حامی رئیس جمهور اسد می خواهند که دولت را رها کرده و در پایگاه اسلام به آنها بپیوندند. به گفته آنها این پایگاه تنها مرجع قانون است. با این حال، این سخنان نتوانست مانع از حمله گروه‌ها به یکدیگر شود. ولادیمیر عیسایف معتقد است که رویارویی گروهک‌ها ممکن است به قتل عام جدی بیانجامد.

ائتلاف ملی اظهار کرده که علیرغم پیش شرط‌های قبلی اپوزیسیون برای حضور در مذاکرات برکناری بشار اسد، آماده است تا در کنفرانس صلح «ژنو-۲» حضور پیدا کند. نزدیک به یک سال است که دیپلمات‌های روس و آمریکایی سعی دارند نمایندگان دولت و اپوزیسیون را سر میز مذاکره بنشانند. این هفته وزارت امور خارجه روسیه راجع به امکان برگزاری کنفرانس سخن گفت.


منبع: صدای روسیه


هیچ نظری موجود نیست: