۲.۸.۹۲

رّد پای دایناسور‌ها در سیبری


دانشمندان روسی بهمراه همتایان سوئدی خود موفق بکشف علمی شدند. براساس نتایج حاصله از تحقیقات آنها، اولین پستانداران کره زمین در سیبری پدیدار شدند. نخستین چارپایان دراینجا از آب بروی خشکی قدم برداشتند .

این کشف متعلق بدیرینه شناسان شهر نووکوزنتسک روسیه و دانشمندان دانشگاه اوپسال سوئد است. آنان به اثبات رساندند که اولین پستانداران در محدوده استان کمروف و منطقه ی کراسنایار بوجود آمدند. از نظر جغرافیایی این محل در منطقه جنوب غربی سیبیری قرار گرفته است. معادن ذغال سنگ کوزباس روسیه، از بزرگترین معادن جهان نیز در همین نقطه واقع شده است. گفته میشود که ذغال سنگ کوزباس جزو اولین ذغال سنگهای زمین است.


همانطور که معلوم شد، بغیر از ذغالسنگ، استان کمروف دارای ویژگی های دیگری نیز هست. بنابه اظهارات کارشناسان، دراینجا میتوان تمام رویدادهای یک میلیارد سال گذشته را در سیاره خاکی، پیاده سازی کرد. در اواسط قرن گذشته، کشفیات فراوانی توسط دیرینه شناسان در این منطقه بوقوع پیوسته است. در اواسط دهه ۷۰ میلادی قرن بیستم، بقایای پسیتوکوزاور، کشف شد. این یک دایناسور گیاهخوار است که ابعاد آن به اندازه آهو، اما آرواره فوقانی آن بسیار قوی بود. در ادامه نیز بقایای مختلفی از دایناسورها در استان کمروف، کشف شدند.

یکی از همین بقایا باعث گردید تا دانشمندان نظریه پدیدار گشتن اولین پستانداران را به اثبات برسانند. بقایای یک فسیل، توسط فناوری سه بعدی در یک آزمایشگاه مخصوص، مورد مطالعه قرار گرفت. در نتیجه عکسی حاصل شد که نمایان گر اولین پستاندار موسوم به تتراپودا یا چهاراندامان شد .

دانشمندان هنوز بروی ۲۵نمونه سنگ فسیلی مطالعه میکنند که حتی یکی از آنها حاوی بقایای جمجمه جانوران ماقبل تاریخ است. این تحقیقات باعث میشود تا تصاویر تاریخ و منشا قاره ها را مشخص شود. اما هم اکنون دانشمندان بیقین اعلام میکنند که اولین مهرهدارنی که ۳۵۰ میلیون سال قبل از آب بخشکی آمدند، در سیبری بوده است .
منبع: صدای روسیه





هیچ نظری موجود نیست: