۱.۱۰.۹۱

در حالی‌ که یک روز مانده به مرحله دوم همه پرسی قانون اساسی

درگیری میان اسلامگرایان و مخالفان آن ها در اسکندریه مصر ۶۸ زخمی بر جای گذاشت.



در درگیری جمعه ۲۱-۱۱-۲۰۱۲ میان اسلامگرایان هوادار محمد مرسی رئیس جمهور مصر و مخالفان او مقابل مسجد "القائد ابراهیم" در شهر اسکندریه، دستکم ۶۸ نفر زخمی شدند.

این درگیری ها در حالی روی داد که قرار است شنبه دومین مرحله همه پرسی بر سر پیش نویس قانون اساسی مصر برگزار شود.


ده ها نفر از مخالفان مرسی که مخالف پیش نویس قانون اساسی هستند، با هزاران نفر از اسلامگراها با سنگ و چوب درگیر شدند. شاهدان عینی گفته اند که پلیس برای متفرق کردن درگیری ها ناچار شد از شلیک گاز اشک آور استفاده کند.

نیروهای امنیتی با ایجاد زنجریه ای سعی کردند میان تظاهر کنندگان اسلامگرا و مخالفان، حائل ایجاد کند.

هزاران تن از اسلامگرایان با شعار ''دفاع از علما'' در محوطه مسجد قائد ابراهیم تجمع کرده بودند و شعارهای اسلامی سر دادند. در حالی که مخالفان به فاصله حدود پنجاه متری آن ها تجمع کردند و شعارهایی علیه محمد مرسی و گروه متبوعش، اخوان المسلمین سر دادند.

گروه اخوان المسلمین دعوت به برگزاری تظاهرات ''دفاع از علما و مساجد'' کرده بود.

این دعوت در پاسخ به تظاهرات هفته گذشته مخالفان صورت گرفته است که به مدت ۱۴ ساعت امام جماعت مسجد قائد ابراهیم را به همراه یارانش محاصره کرده بودند.

هفته های گذشته مصر شاهد اعتراض های گسترده ای علیه پیش نویس قانون اساسی بود که مود تایید اسلامگرایان قرار دارد. این اعتراض ها گاهی به درگیری کشیده شد که حاصل آن تا کنون ۸ کشته بود.

مخالفان مرسی از مردم خواستد به پیش نویس قانون اساسی رای ''نه'' بدهند. بنا بر اعلام غیر رسمی، در مرحله نخست همه پرسی که شنبه هفته گذشته برگزار شد، حدود ۵۷درصد از رای دهندگان به پیش نویس قانون اساسی ''آری'' گفتند.

منبع: alarabiya

هیچ نظری موجود نیست: