۶.۹.۹۱

اسرائیل و فلسطین- صفر در مقابل صفر


صدای روسیه می‌نویسد:
نوار غزه و مناطق جنوبی اسراییل کم کم به شرایط عادی برمی گردند. طرفین درگیری اکنون به نتیجه گیری می پردازند.


روز بیست و یکم نوامبر سال جاری، شب هنگام ارتش اسراییل دستور آتش بس را دریافت کرد و در پاسخ به تک موشک های شلیک شده از طرف گروهک های فلسطینی، سکوت کرد. همین مساله باعث آشتی بر مبنای اصل «آرامش در مقابل آرامش» شد. با این حال، شرایط در خاور میانه چندان آرام نشده است. اولین توافقنامه آتش بس از طرف فلسطین نقض شد. و شب 22 نوامبر به گفته یکی از منابع، سه موشک از جانب نوار غزه به خاک اسراییل پرتاب شده که دو تای آن توسط سیستم ضدموشکی اسراییل منهدم گشت. به گفته برخی دیگر از منابع، دوازده موشک به جانب اسراییل پرتاب شده است. با این حال منابع مذکور صحبتی از واکنش اسراییل به میان نیاوردند. اما همین خبر باعث افزایش نگرانی و ترس در میان اسراییلی ها شد. تا کنون مدارس اسراییل تعطیل هستند. ارتش به سمت نوار غزه حرتک کرده تا اگر حمله زمینی صورت بگیرد، از مواضع خود دفاع کند.


مردم اسراییل به هیچ عنوان از تصمیم دولت برای واکنش آتشین به نوار غزه رضایت ندارند. آنا مجددا احساس می کنند که موقعیتشان آسیب پذیر شده است. رهبر این کشور اعلام کرده است که ارتش به تمام اهداف خود رسیده است. و در این میانه، ظرفیت موشکی شبه نظامیان کاهش یافته و دو حزب حماس و جهاد اسلامی اکنون ضعیف شده اند.

سرگی دمیدنکو کارشناس انستیتوی تحلیل ها و ارزیابی های استراتژیک می گوید که فعلا نمی توان صحبتی از پیروزی در جنگ به میان آورد. وی در ادامه توضیح می دهد: «این جنگ پیش از انتخابات اسراییل میان حزب لیکود و نتیانهو است. لیکود حزب محافظه کار در اسراییل می باشد که بر مواضع سخت خود نسبت به حمایت از کشور و مردم تاکید می کند. قطعا، در این مبارزه، لیکود پیروز نشد. البته، بی شک می توان گفت که در رسیدن به اهداف و پیشبرد ایدئولوژی و تقویت مواضع موفق بود.»

خالد مشعل رهبر حماس اظهار کرده که در جنگ حماس پیروز شده است. ده ها هزار فلسطینی با برگزاری میتینگ، پایان هفته جنگ را جشن گرفتند. این جنگ یکصد و شصت و دو قربانی از فلسطینیان گرفت که 42 کودک در میان آنها بودند. علاوه بر این، بیش از 1200 نفر مجروح شده اند. با اینحال، نمی توان گفت که این قربانیان نشان دهنده پیروزی فلسطین است. باریس دالگوف کارشناس انستیتوی خاورشناسی از آکادمی علوم روسیه می گوید که چنین چیزی اصلا امکان ندارد: «برای اولین بار در طول درگیری های دو طرف، فلسطینیان توانستند موشک های خود را به تل آویو و اورشلیم شلیک کنند. به گفته اسرایی، بیش از یک هزار و پانصد موشک به خاک اسراییل پرتاب شده است. می توان گفت که گروهک های فلسطینی، ظرفیت نظامی خود را بالا برده اند. اما نمی توانیم از پیروزی صحبت کنیم. این درگیری با شرایط خاص به پایان رسید. درگیری های جدید فقط باعث شد که مشکل فلسطین حل نشود. اگر این مشکل حل نشود، امکان دارد روابط دو طرف به بن بست کشیده شود»

روز جمعه مرزبانان اسراییل به گروهی از ساکنین نوار غزه آتش گشودند. این افراد در فاصله نه چندان دوری از مرزها در منطقه خان یونیس مشغول عبادت بودند. در اثر شلیک مرزبانان، جوانی که به مرزها نزدیک شده و قصد برافراشتن پرچم حماس را داشت، قربانی شد. حماس نیز در پاسخ اسراییل را متهم به نقض توافق صلح کرد.

آیا حماس تضمین می دهد که هرگونه اقدام خصمانه را متوقف خواهد ساخت؟ سرگی دمیدنکو در پاسخ به این سوال با اطمینان می گوید: «خیلی از مسایل خارج از کنترل گروهک فلسطینی حماس است. فقط حماس نیست که رفتارهای افراطی گرانه نشان می دهد. نوار غزه چند بخش شده است، به همین خاطر امکان توافق کردن با همه طرفین وجود ندارد. در این شرایط، صلح حاصل نمی شود.»

سرگی سرگیچف کارشناس انستیتوی خاور میانه بر خلاف دمیدنکو معتقد است که حماس از سایرن قوی تر و با اعتبارتر است. سرگی سرگیچف می گوید: «حماس می تواند کاری کند که صلح صورت بگیرد. این گروهک قوی ترین حزب در نوار غزه نیست. اما سایر گروهک ها می دانند که اگر حماس نابود شود، آنها هم به دنبال او نابود می شوند».

روسیه پیشنهاد داده که هر چه سریعتر نشست گروه چهارجانبه متشکل از میانجیان بین المللی خاورمیانه تشکیل شود. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که بلافاصله پس از حل بحران در غزه، می توان نشستی با حضور روسیه، امریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا در سطح وزرای خارجه و با حضور اتحادیه عربی تشکیل داد. محمد مرسی رییس جمهور مصر که همراه با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا این آشتی میان دو طرف را سازنده می دانند، می تواند از طرف خود به انجام سریعتر پیشنهاد روسیه مساعدت کند.

هیچ نظری موجود نیست: