۹.۳.۹۲
در کشورهای عقب نگاه داشته شده، خودفرشی و وطن فروشی مترادف با روشنفکری است!
یکی از شگردهای روشنفکرنماها در برابر جوانان ناسیونالیست که بر پایه مکتب میهن سالاری در فضای سیاسی نفس میکشند، حربه دمکراسی و موازین جهان شمول آن میباشد.
روشنفکرنماهایی که مملکت را دو دستی به جریانات مذهبی سپردند؛ در برابر مکتب میهن سالاری و میهن پرستی جوانان امروز جبهه گرفته، و مدعی می باشند که فرهنگ ناسیونالیستی به فاشیست ختم می شود. البته بزودی نوشتاری در همین باب منتشر خواهم نمود که ناسیونالیست ایرانی خود دایه حقوق بشر است و موازین جهان شمول انسانی از فرهنگ و ناسیونالیست ناب ایران به جهانیان ارمغان داده شده است.
اما در باب این سخن یاوه روشنفکرنماها که ناسیونالیست به فاشیست ختم میشود، تنها یک جمله بسنده میکند که رهبران فکر این روشنفکرنماها در هر طیفی خود فرهنگ فاشیست را پربال و پرورش داده و در عمل بسیاری از انسانها را به کام مرگ کشاندند ، اگر این روشفکران مذهبی به زندگی پیامبرشان نگاه کنند می بینند که پایه گذار فاشیست خود رهبرشان است تا بیایم به روشنفکرنماهای چپ که به تنهایی استالین رهبر فکری اینان روی هر چه فاشیست را سپید کرد و هم اکنون کشورهای آرمانی این جریان برشکسته از وضعیت وخیم حقوق بشر رنج می برند.
اما هدف از نوشتن این جستار از آن است که جوانان ایران که با نویسنده نوشتار هم نسلی میباشند، حربههای دروغین و اهریمنی روشنفکرنماهای بیوطن مذهبی و بیخدا (جریانات چپ) را شناسایی و خنثی نمایند.
اگر جوانان ناسیونالیست از تاریخ کشورشان به گونهای ژرف آگاهی یابند در می یابند، فرهنگ و تاریخ پرشکوه ایرانمان بر پایههای دانش و موازین اخلاقی استوار شده است و موازین جهان شمول حقوق بشر از دل فرهنگ ایران زمین تدوین شده است.
اگر مغز مکتب میهن سالاری ایرانی را باز کنیم در می یابیم، موازین حقوق بشر به گونه پیشرفته تر و انسانی تر از امروز در نزد نیاکان ما رایج بوده و از دل فرهنگ ایران هوده آدمی ابداع و اجرا میگردیده است.
در واقع موازین حقوق بشر و دانش و خرد جمعی در دل مکتب میهن سالاری نهفته است و امروز ممالک جهان اول به خوبی از میهن سالاری پیروی می کنند و توانسته اند کشور خود را به پیشرفتهای صنعتی و اقتصادی سوق دهند.
اما از آنجایی که ممالک جهان سوم به پیشرفتهای صنعتی و اقتصادی به مانند کشورهای جهان اول دست پیدا نکنند، عدهای خود فروخته محلی از سوی کشورهای جهان اول ماموریت می یابند، و استخدام میشوند و مغزشان شستشوی سیاسی داده میشود و به عنوان روشنفکر آنان را به جوامع جهان سوم با سرنگی آلوده بر پیکر بیجان کشورهای جهان سوم تزریق میکنند، و در نتیجه موفق می شوند نیروهای راست و ملی هر کشوری را با دست مردم همان کشور سرکوب نمایند.
به نیکی به یاد دارم، در زندان با یکی از همین روشنفکرنماها که میپنداشت بیش از اندازه روشنفکر میباشد به نام کوهیار گودرزی بر سر نوع حکومت وارد گفتگو شدم و در ارتباط با نهاد پادشاهی دلایل و برهانها خویش را بر دایره ریختم و در حین گفتگو مثالی از کشورهای سوئد و نروژ به میان آوردم که سامانه پادشاهی در این کشورها به خوبی جواب داده است، اما ایشان به مانند دیگر هم پیالگیهای خویش اظهار کردند، شاه در این کشورها نقش سمبلیک را ایفا میکند، در آن لحظه از ایشان پرسیدم، پس چرا همین سمبل را بر نمیدارند، که بیکباره ایشان از جای خودشان پریدند و با تعصب خاصی موضعی خاص گرفتندو با آن زبان چرب و نرمشان فرمودند،( کشورهای مذکور دست به فرهنگ خویش نمیزنند، و پادشاهی در این کشورها فرهنگ است.)
با لبخندی تلخ نگاهی به این شخص انداختم و تلاش نمودم خشم خودم را فروکش کنم و گفتم: (جناب کوهیار گودرزی، گوش دراز خودت هستی، تو برای کشور سوئد که تنها ۳۰۰ سال است تمدن دارد این حق را قائل میشوی که دست به فرهنگ پادشاهی خویش نزند و آن را حفظ نماید، اما برای ما ایرانیان که بیش از ۲۵۰۰ سال پادشاهی پرشکوه داشته ایم این حق را قائل نمی شوی؟)
آری امثالی به مانند این آقایان روشنفکرنما کم نیستند که مرغ همسایه را غاز میپندارند و با خواندن دو کتاب خود را روشنفکر مینامند، اما در حقیقت عروسکهای کشورهای جهان اول میباشند تا باعث عدم پیشرفت کشورهای خویش شوند و در واقع به صورت صریح به کشورشان خیانت کرده و میپندارند راهشان درست است.
آری این آقایان غلامان حلقه به گوش غربیان و عربان می باشند و تعصبشان به فرهنگ غرب و عرب تا جایی است که به مانند همین کوهیار گودرزی رگان گردنشان کلفت می شود، و آنگاه در برابر فرهنگ کشور خودشان از سیب زمینی نیز بیرگ تر می باشند.
اما خویش کاری ما نیروهای ملی امروزه مطالعه ژرف و خواندن فرهنگنمان است و تا می توانیم بایستی بر روی فرهنگ میهن سالاری کار کنیم و آن را تبلغ نمایم و فریب ژستهای روشنفکری غضنفرهایی که تنها گل به خودی را از بر میباشند و ادعاهایشان گوش فلک را کر میکند نخوریم.
در باب این روشنفکرنماها به ویژه در زندان سخنها بیشمار در دلم موج میزند، اما بابت عدم مطرح شدن این خود فروختگان غربی و عربی تلاش می کنم، سکوت را پیشه کنم.
در پایان توصیهای به هم نسلیهای خویش دارم، که در راه ایران پرستی یادمان نرود فریب زبان و قلم بسیار قوی این عوامل بیوطن را نخورده و در برابر این زالو صفتان به محکمی بایستید، ایران امروزه به من و شما بسیار نیاز دارد، و نبایستی ایران عزیزمان را از فرزندان پاکش ناامید کنیم.
ایران هرگز نخواهد مرد
نگارنده: امید دانا
منبع
دادگاه منتظر چیست، وقتی خود متهم به جرمش در رسانهها با صراحت اعتراف میکند؟
شرق، مهسا جزینی: از پایان دادگاه کهریزک نزدیک به دو هفته میگذرد و همه در انتظار اعلام رای قاضی هستند اما متهم ردیف نخست در کار گفتوگو با رسانههاست. او دادگاه را سیاسی میخواند و میگوید در صورتی که حکمی علیه او صادر شود تمکین نمیکند. سعید مرتضوی علنا اعلام کرده از کرده خود پشیمان نیست: «کسی که در اغتشاش علیه نظام و حکومت!!!! اقدام میکند را در هتل پنج ستاره نمیبرند بلکه باید با او طوری برخورد شود که از کرده خود پشیمان شود. ما بهعنوان دادستان به تکلیف خود عمل کردهایم و هیچ وقت نیز از کرده خود پشیمان نیستیم.»
((((این یعنی اعتراف مستقیم به جنایت!!! و معلوم نیست با این اعتراف صریح جانی کهریزک، قاضی دادگاه منتظر چیست و چرا حکم اعدام را برای سعید مرتضوی جانی صادر نمیکند، وقتی خود او با این بیشرمی به جنایت اعتراف کرده است؟))))
صدورحکم سنگین ،غیرانسانی و غیر قانونی علیه وبلاگ نویس زندانی...... مرگ بر آخوند
بنابه گزارشات رسیده به« فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» وبلاگ نویس زندانی کاوه طاهری به حکم غیر انسانی، غیر قانونی و سنگین ۳ سال زندان محکوم شد.
وبلاگ نویس زندانی کاوه طاهری توسط فردی به نام ساداتی که رئیس دادگاه انقلاب شیراز می باشد مورد محاکمه قرار گرفت و به حکم غیر انسانی ، غیر قانونی و سنگین ۳ سال زندان محکوم شد.
وبلاگ نویس زندانی قرار است که در دادگاه دیگری به اتهام دروغین توهین به مقدسات ونشر اکاذیب نیز مورد محاکمه قرار گیرد.
از طرفی دیگر فشارها و تهدیدات بازجویان وزارت اطلاعات و قاضی آنها به نام ساداتی علیه خانواده طاهری و وکیل وی ادامه دارد و حتی وکیل وی را تحت فشار قرار داده اند تا عدم اجازه مطالعه پرونده وبلاگ نویس زندانی را تکذیب کند.
وبلاگ نویس زندانی کاوه طاهری توسط فردی به نام ساداتی که رئیس دادگاه انقلاب شیراز می باشد مورد محاکمه قرار گرفت و به حکم غیر انسانی ، غیر قانونی و سنگین ۳ سال زندان محکوم شد.
وبلاگ نویس زندانی قرار است که در دادگاه دیگری به اتهام دروغین توهین به مقدسات ونشر اکاذیب نیز مورد محاکمه قرار گیرد.
از طرفی دیگر فشارها و تهدیدات بازجویان وزارت اطلاعات و قاضی آنها به نام ساداتی علیه خانواده طاهری و وکیل وی ادامه دارد و حتی وکیل وی را تحت فشار قرار داده اند تا عدم اجازه مطالعه پرونده وبلاگ نویس زندانی را تکذیب کند.
۸.۳.۹۲
آری میشود
چو چشم باز می کنی
زمانه زير و رو
زمينه پُرنگار می شود
زمين شکاف می خورد
به دشت سبزه می زند
هر آنچه مانده بود زير خاک
هر آنچه خفته بود زير برف
جوان و شستهرُفته آشکار می شود
به تاج کوه
ز گرمی نگاه آفتاب
بلور برف آب می شود
دهان درهها پر از سرود چشمهسار می شود
نسيم هرزه پو
به روی لالههای کوه
کنار لانههای کبک
فراز خارهای هفترنگ
نفسزنان و خسته می رسد
غريق موج کشتزار می شود
در آسمان
گروه گلههای ابر
ز هر کنار می رسد
به هر کرانه می دود
به روی جلگهها غبار می شود
در اين بهار...آه
چه يادها
چه حرفهای ناتمام
دل پُرآرزو
چو شاخ پُرشکوفه باردار می شود
نگار من
اميد نوبهار من
لبی به خنده باز کن
ببين چگونه از گلی
خزان ما بهار می شود.
سياوش کسرائی
زمانه زير و رو
زمينه پُرنگار می شود
زمين شکاف می خورد
به دشت سبزه می زند
هر آنچه مانده بود زير خاک
هر آنچه خفته بود زير برف
جوان و شستهرُفته آشکار می شود
به تاج کوه
ز گرمی نگاه آفتاب
بلور برف آب می شود
دهان درهها پر از سرود چشمهسار می شود
نسيم هرزه پو
به روی لالههای کوه
کنار لانههای کبک
فراز خارهای هفترنگ
نفسزنان و خسته می رسد
غريق موج کشتزار می شود
در آسمان
گروه گلههای ابر
ز هر کنار می رسد
به هر کرانه می دود
به روی جلگهها غبار می شود
در اين بهار...آه
چه يادها
چه حرفهای ناتمام
دل پُرآرزو
چو شاخ پُرشکوفه باردار می شود
نگار من
اميد نوبهار من
لبی به خنده باز کن
ببين چگونه از گلی
خزان ما بهار می شود.
سياوش کسرائی
رضا شاه
بخشی از دستورات و کارهای عمرانی و اصلاحاتی رضا شاه کبیر به شرح زیر است:
- آموزش سواد اجباری و رایگان برای تمامی ایرانیان در سراسر ایران.
- آزادی انتخاب جامه به زنان و برسمیت شناختن حقوق آنان، تحت عنوان کشف حجاب (تغییر لباس زنان از پیچه و روبند وارداتی (توسط عوامل بیگانه، انگلیس و فرانسه در راس )در دوران قاجار ها به لباس و کلاه دوران صفوی و باز کردن صورت.)
- لغو تمامی القاب قجری و آخوندی و تبعیض از جامعه با نامیدن زنان با عنوان "خانم" و مردان با عنوان "آقا" و به این ترتیب برابر کردن تمامی اقشار مردم در ایران.
- کلاه پهلوی بجای دستار و عمامه به همهی مردم در سال ۱۳۰۳خورشیدی (در پست نخست وزیری)
- تغییر پوشش رسمی مردانه از قبا به کت و شلوار.
- ایجاد دادگستری در بهمن ۱۳۰۵
- تاسیس قشون متحدالشکل و ارتش در سال ۱۳۰۰
- تدوین اولین قانون مدنی ایران در سه جلد (جلد اول در اموال ۱۳۰۷، جلد دوم در اشخاص ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴، جلد سوم در ادله اثبات ادعا)
- سامان بخشی به ثبت اسناد و املاک به صورت فعلی در سال ۱۳۱۱
- بنیانگذاری ثبت احوال و اجباری کردن برگزیدن نام خانوادگی و صدور شناسنامه در سال ۱۳۰۴
- لغو کاپیتولاسیون برای همة اتباع خارجی ، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۰۷
- اسکان عشایر
- براندازی خانسالاری (ملوک الطوایفی)
- بنیانگذاری بانک سپه (نخستین بانک ایرانی) اول اردیبهشت ۱۳۰۴
- ساخت راهآهن سراسری ایران (از خلیج فارس تا دریای خزر) آغاز ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶، اتمام ۳ شهریور ۱۳۱۷
- ساخت راه آهن قم یزد زرند آغاز سال ۱۳۱۷
- بنیانگذاری بانک ملی ایران در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۰۶
- بنیانگذاری بیمه ایران در ۱۵ آبان ۱۳۱۴
- جادهسازی، پلسازی و تونل سازی در کشور
- بنیانگذاری بانک فلاحتی- بانک کشاورزی در سال ۱۳۱۲
- بنیانگذاری رادیو ایران (نخستین ایستگاه رادیویی ایرانی) در ۱۳۱۸ ، افتتاح در ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹
- بنیانگذاری خبرگزاری پارس(نخستین خبرگزاری ایرانی) در سال ۱۳۱۳
- بنیانگذاری دانشگاه تهران (نخستین دانشگاه ایرانی در ایران) در سال ۱۳۱۴ آغاز بهره برداری ۱۳۱۶
- تغییر تقویم رسمی ایران از تقویم هجری قمری به تقویم خورشیدی جلالی
- اعزام اولین دسته از دانشجویان ایرانی برای آموختن فنون جدید به فرانسه، آلمان و انگلستان (۶۰ تن در سال ۱۳۰۱) (در حالی که خودش تنها یک مسافرت خارج رفت و آنهم ترکیه)
- ساماندهی تعرفه گمرکی و واریز در آمدهای آن به حساب دولت در سال ۱۳۱۵
- تشکیل موزه ی خزانه جواهرات ایران و پشتوانه اسکناس در سال ۱۳۱۶
- سرکوب شیخ خزعل در خوزستان و بازگرداندن این خطه به دامن میهن آذر ۱۳۰۳ (بریتانیا از شیخ خزعل حمایت میکرد و رضاشاه را تهدید هم نموده بود)
- تأسیس فرهنگستان ایران (برای تقویت زبان و ادب فارسی) در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۱۴
- تأسیس بانک رهنی برای گسترش خانه سازی در کشور در ۲۵ دیماه ۱۳۱۷
- تأسیس نیروی دریائی در سال ۱۳۱۱ ، آموزش افسران ایرانی در ایتالیا در شرایطی که تا قبل از آن بریتانیا یگانه قدرت دریایی در جنوب ایران بود
- بنیانگذاری نیروی هوائی در سال ۱۳۰۳ (فرستادن اولین محصلین خلبانی به اروپا در سال ۱۳۰۲، فارغ التحصیلی اولین خلبان ایرانی احمد نخجوان در ۱۳۰۴ که در پنجم اسفند در اولین پرواز رسمی در فرودگاه قلعه مرغی به زمین نشست)
- تأسیس اولین کارخانه هواپیما سازی ایران ، شهباز در ۱۳۱۲، آغاز بهره برداری در ۱۳۱۴، پرواز اولین هواپیمای ساخت داخل در اول مرداد سال ۱۳۱۷
- تأسیس کتابخانة ملی ایران در سال ۱۳۱۶
- برچیدن بلدیه ی شهری قاجاریه و تاسیس شهرداری در سال ۱۳۰۹
- الغای امتیاز نشر اسکناس توسط بانکهای خارجی در سال ۱۳۰۹ و اختصاص آن به بانک ملی در سال ۱۳۱۰
- تاسیس دانش سراها و موسسات آموزشی در سال ۱۳۱۲
- تاسیس مدارس دخترانه و راهیابی بانوان به دانشسرای عالی در سال ۱۳۱۴
- تاسیس سازمان غلات و محصولات کشاورزی در سال ۱۳۱۵ (آغاز بهره برداری از سیلوها در ۱۳۱۹)
- لغو امتیاز بیقید و شرط فرانسویها برای باستانشناسی در ایران در سال ۱۳۰۶
- تاسيس اداره باستانشناسي و بيرون آوردن بخش عمده پرسپوليس و پاسارگاد از زير خاك ۱۳۰۷
- پايه گذاري صنعت فولاد(اقدام به ساخت اولین کارخانه فولاد در سال ۱۳۰۹ که متأسفانه با آغاز جنگ جهانی دوم به اتمام نرسید )
- ايجاد صنايع دخانيات داخلي در سال ۱۳۱۶
- راه اندازی اولین كارخانة قند و شكردر ۱۳۰۹ (اولین کارخانه در ۱۲۷۴ تأسیس گردیده بود اما بعد از ۳ سال با فشار کمپانیهای خارجی بسته شد)
- تأسیس اولین كارخانة سيمان در ۱۳۱۲ در نزدیکی شهر ری با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز
- تأسیس اولین کارخانة آردسازی در سال ۱۲۹۹
- تأسیس اولین کارخانة بافندگی نخ و ابریشم در سال ۱۳۰۴
- تاسيس موزه ملي ايران در سال ۱۳۱۶
- تأسیس انجمن ملی تربیت بدنی (خاستگاه سازمان تربیت بدنی کل کشور) در سال ۱۳۱۳
- تأسیس استادیوم امجدیه تهران (شهید شیرودی فعلی) در سال ۱۳۱۳
- امکان استفادة همگانی از تلفن (در سال ۱۳۰۲ شمسی قراردادی برای احداث خطوط تلفنی زیرزمینی با شرکت زیمنس و هالسکه منعقد شد و سه سال بعد در آبان ماه ۱۳۰۵ شمسی تلفن خودکار جدید بر روی ۲۳۰۰ رشته کابل در مرکز اکباتان آماده بهرهبرداری شد.
- مرکز تلفن اکباتان در سال ۱۳۱۶ شمسی به ۶۰۰۰ شماره تلفن رسید)
- حمایت واقعی از تولید، کار و سرمایة ایرانی (افزایش تعداد شرکتهای صنعتی ایرانی از ۹۳ شرکت در سال۱۳۱۰ به ۱۸۳۵ شرکت در سال ۱۳۲۰)
- توسعة صنایع دیگر: ۸ كارخانه چرمسازی، كارخانههای جورابِ كشبافی، كبریت سازی، آهنسازی، ریخته گری، نجاری، كیسه و حریر بافی رشت، بطریسازی، كمپوت و مرباسازی خراسان، كارخانه پنبه اصفهان، كارخانه تهیه تراورس و كارخانه قیر اندود كردن تراورس، كنف، کارخانة تولید صابون و روغنكشی .....
مردی که ۲۰۰ سال عقب ماندگی ایران از جهان را در ظرف ۲۰ سال جبران کرد و از یک زمین سوخته که نتیجه استعمار سیاه انگلیس در لباس کثیف آخوندی در ایران بود، یک کشور مدرن ساخت، و چون به جز ایران به چیز دیگری فکر نمیکرد، و چون آبادانی و سرافرازی را برای ایران و ایرانی میخواست و به ارمغان آورد، نوکران انگلیس، آخوندهای عرب پرست، احمقهای پای منبر نشین و ضد ایرانیها او را دیکتاتور مینامند!
شیخ بهائی بنیان گذار انقلاب صنعتی در اروپا ۲
مسجد شاه اصفهان
- مسجد شاه اصفهان،
یکی دیگر از شاهکارهای دانشمند ارجمند ایران شیخ بهائی، ساخت مسجد شاه و ساعت آفتاب یا صفحه آفتابی و یا ساعت ظلی در مغرب این مسجد است، ساعتی که احتیاج به کوک کردن نداشت و شاخصی بود برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب.
تا پیش از این در هیچ کجای دنیا ساعتی به شکل کنونی ساخته نشده بود و این اولین ساعتی است که در دنیا ساخته شده و از روی آن اروپاییها ساعتهای کنونی را ساخته اند و البته به نام خود ثبت کرده اند.
(مدرّس تبریزی ، ج ۳، ص ۳۰۵؛ امین ، ج ۹، ص ۲۴۰؛ نعمه ، ص ۵۵ـ۵۶؛ بهاءالدین عاملی ، کلیات ، مقدمة نفیسی ، ص ۵۱؛ هنرفر، ص ۴۵۵؛ رفیعی مهرآبادی ، ص ۴۶۷، ۴۷۱؛ همایی ، ج ۱، ص ۱۷)
به همین مناسبت و مناسبتها و حقایق دیگری که از ما ربوده شده و ما هیچ گاه به آن پی نخواهیم برد، اروپاییها از شرم و یا هر مطلب دیگری به پاس خدمات عظیم دانشمند ایران، شیخ بهائی به علم ستارهشناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را به نام او سال «نجوم و شیخ بهایی» نامگذاری کرد.
مسجد شاه که به مسجد جامع عباسی نیز شهرت دارد یکی از مساجد میدان نقش جهان اصفهان است که از عجایب مهندسی بهشمارمیرود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشیکاری و نجاری در حدود ۶۰۰ سال پیش است. مسجد شاه در اصفهان، جنوب میدان نقش جهان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
طرّاحی گنبد مسجدشاه اصفهان که صدا را هفت مرتبه منعکس می کند، از عجایب هنر و معماری ایرانی است که نظیرش در هیچ کجای دنیا هنوز ساخته نشده است. ( از روی همین تکنولوژی در غرب بلندگو و اکو ساخته شد)،
تمام مسجد دارای تناسبی شاهانه بوده و بر شالودهای وسیع بنا گردیده است. قوس نیم گنبد سردر خارجی در میدان ۲۷ متر بلندی دارد و بلندی منارهها در حدود ۳۳ متر است. منارههای بالای شبستان از آن هم بلند تر است، در حالی که گنبد روی آن بلندتر از همه قرار واقع گردیده است. جلوخان، که خود تقریباً ساختمانی است، حالتی دعوت کننده دارد که جمعیّت بیرو ن را به پناه، امنیّت و تجدید قوا در مسجد فرا می خواند.
نمای حیاط به دالانها، طاقچهها، تودههای مقرنسهای روشن و نوارهای درازی از کتیبههای سفید درخشان آراسته است و سراسر آن از کاشیهای هفت رنگ الوان پوشیده شده که مایههای آبی بر بالای پوشش زیرین مرمر با مایههای طلایی مستولی است.
دوقابی که در دو طرف مدخل واقع شده طرح سجاده را دارد که نمازگزار بر آن نماز می خواند. در فاصلهای بیشتر حجم جالب توجه این نما، که گاه بر اثر رنگ آبی درخشانش حالتی تقریباً اثیری پیدا میکند، کاملاً بر میدان مسلط است و در تضاد با کاخ برازنده شاهی، برتری خیرهکننده دین را بر قدرت دنیوی و اهمیت اساسی دین را در زندگی شهر نشان میدهد.
جلوخان رو به شمال است، همچنانکه ضرورت میدان بوده، ولی از آنجا که محراب می باید رو به قبله باشد (یعنی شمال شرقی به جنوب غربی) برای جلوگیری از قناس شدن سلیقه و دقت زیادی لازم بود. این مشکل با موفقیت حل شده. شخص از جلوخان وارد دهلیزی عالی میشود که از ویژگیهای بناهای تاریخی ایران از زمانها قدیم بوده است. این دهلیز مدور است و از این رو هیچ جهتی ندارد و میتواند مانند پاشنهای باشد که محور بنا بر روی آن بچرخد. دهلیز رو به طاق بلند ایوان شمالی باز میشود و از عمق تاریک آن انسان ناگهانم حیاط روشن از آفتاب را میبیند. در آن سوی حیاط سر در وسیع شبستان قرار دارد، دروازهای به جهان دیگری از شکوه و قدرت متمرکز.
اگر شکوه رنگ و عظمت صحنه سر در و گنبد قبلاً خیره کننده بود، تکرار خیره کننده بود، تکرار خوش آهنگ عناصر ساختمانی، طاقنماهای متقارن، ایوانهای متعادل، آرامش حوض بزرگ وضو و اثر یکدست کننده رنگی فراگیر که بر همه جا گسترده، گنبد حالتی برازنده و گیرا و اندکی پیازی شکل، بر ساقه بلندی قرار گرفته، ساده و دارای طرحی بسیار روشن و گویاست، بی آنکه هیچگونه پشتبند یا حمال داشته باشد.
میدان نقش جهان
- میدان نقش جهان که الگوی ساخت پایتختهای اروپایی شد،
این میدان که هم اکنون در فهرست آثار جهانی نیز به ثبت رسیده نیز خود دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که باید به این موضوع توجه داشت چرا که هنوز پس از گذشت ۶۰۰ سال از عظمت و جلایی خاص برخوردار است که وقتی پا به این میدان میگذاری از لحاظ نوع معماری و مهندسی این بنا احساس غرور میکنی چرا که خود گواهی دهنده عظمت دید و مهندسی ایرانیان است.
در چهارسوی میدان نقش جهان، چهار ساختار اساسی احداث شده است که "کاخ عالی قاپو"دولتخانه و جایگاه حکمرانی امپراطور، "بازار قیصریه" به عنوان جایگاه تمرکز اقتصاد و مکانی که مردم از آن امرار معاش میکردند، "مسجد شیخ لطف الله" به عنوان جایگاه مذهبی حکومتی (شیعه) و" مسجد جامع عباسی" که جایگاه تبلور قدرت اجتماعی و مردمی از بناهای شاخصی به شمار میروند که در چهار سوی این میدان تاریخی قرار گرفته است.
ارگ شیخ بهایی
- ارگ شیخ بهایی در شهرستان نجف آباد واقع است. این ارگ از ۶ برج کبوتر خانه تشکیل شدهاست. این برجها جز آثار نادر کشور میباشد و همانند این برجها را تنها در شهر تبریز میتوان دید و این به علت تعداد برجهای آن میباشد، خوشبختانه این اثر با همت شهرداری و تنی چند از میراث دوستان شهرمان مورد عنایت قرار گرفتهاست و طرحهای جالبی برای احیاء این برجها در دست اجرا میباشد. اولین طرح گردشگری نجف آباد معروف به هفت برج و به نام طرح گردشگری ارگ شیخ بهایی به همت شهرداری نجف آباد باز سازی شدهاست.
ارگ شیخ بهایی در حصار باغی به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع با اعتبار اولیه هفتاد میلیون تومان و با هزینهای بالغ بر ۳۰۰میلیون تومان پس از دو سال تلاش شهرداری جهت ثبت آن در آثار ملی کشور، تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفت. مجموعه ارگ شیخ بهایی که در ضلع جنوب شرقی نجف آباد در محله جوی خارون و در شهر بهارستان واقع شده، از جمله آثار تاریخی شهر است که مرمت، بازسازی و افتتاح آن به همت مسئولان شهر صورت گرفت. مجموعه فرهنگی تفریحی ارگ شیخ بهایی به عنوان مجموعهای بی نظیر از برج و بارو با هفت برج منفرد از هم، با ارتفاع حدود ۱۴متر است که با دیواری کاهگلی با ارتفاع ۴ متر بهم وصل شدهاند. تقسیم بندی برجها در زوایا و اضلاع دیوارها و نیز سر در ورودی این مجموعه منظره زیبایی را بوجود آورده که بوسیله هشتی و اتاقهایی در بالا، پایین و زیرزمین، ورودی به ارگ را ممکن میسازد. ارگ شیخ بهایی یا همان «هفت برج خارون» در گذشته به منظور فراهم کردن کودهای حیوانی (پرندگان) احداث شده و به جهت مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار میگرفت که در سالهای اخیر رو به نابودی و تخریب بود. خوشبختانه شهرداری نجف آباد در اقدامی فرهنگ دوستانه که نشان از علاقه به حفظ آثار و ابنیه باستانی و نیز ثبت و ضبط میراث فرهنگی شهرستان دارد، طی دو سال اخیر و به رغم مشکلات فراوان مالی اقدام به بازسازی، تعمیر، مرمت، ثبت ملی این اثر و نهایت هم بهرهبرداری از این مجموعه تاریخی کرد. مجموعه فرهنگی و تاریخی ارگ شیخ بهایی شامل فضای سبز، آبنما، چایخانه سنتی و محوطهای چشمگیر با کاربری فرهنگی تفریحی است.
این ارگ در سال ۱۳۸۲ به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری نجف آباد بازسازی و مرمت شد و به عنوان نخستین مجموعهٔ گردشگری غرب استان اصفهان در سال ۱۳۸۴ به بهرهبرداری رسید
دانش و هنر دو گوهر گرانبها هستند كه با هم پیوند نزدیك دارند و شیخ بهاءالدین، دانش و هنر را به خدمت آرمانهای مدنی گرفت و به راستی كه نمونه شاخصی از هنر متعهد بود.
ادامه دارد....
شیخ بهائی بنیان گذار انقلاب صنعتی اروپا ۱
آلــت الله هـای مــــزدور و فقیهـــانِ وقیــــــــح
آیــت الله هـای مــــزدور و فقیهـــانِ وقیــــــــح
جملگی هستند خونخوار و به ضحاکند شبیه
رنــــــج و زجـــــرِ مـــــردمــــان را روز و شب
از خــــدای خواهنــــد هردم زیر لب
با کلام و قــــدرت و پـــول و سلاح و اختناق
اجـــتماع را بَــــرده دارند از بــــرای ارتـــزاق
بــــرای سود و سودا و حصول نفــــع خــــــود
راوی نقل و حدیث هستند در هر جمع و گود
کــــــاشفِ اسرارِ اعــــــدادِ کلامِ بی ثمــــر
یاوه گویانِ نفــــاق و مذهبِ از حـــــد به در
مفتیـــــانِ دانشِ علــــمِ جمــــاعِ شهوتی
کـــاخـــــدارانِ ریـــــاکـــــار و سران پاپتـــی
صاحبــــــانِ منبـــــعِ تولیـــــدِ فکرِ ارتجـــاع
روضه خوانانِ دروغیـــنِ جنــــونِ انتفــــــاع
ژاژخواهـــــانِ زبانبـــــازِ بیــــــانِ جـــاهلی
بی عمل گویندگانِ رهــــــروِ عصیانگــــری
قرنهــــــا این مجمع سالوسیان درگردِ هم
کشتـــــه و دزدیــده و بُردند با جور و ستم
پوریا مفتون
بر گرفته از صفحه فیسبوک شعر و شمشیر
آیــت الله هـای مــــزدور و فقیهـــانِ وقیــــــــح
جملگی هستند خونخوار و به ضحاکند شبیه
رنــــــج و زجـــــرِ مـــــردمــــان را روز و شب
از خــــدای خواهنــــد هردم زیر لب
با کلام و قــــدرت و پـــول و سلاح و اختناق
اجـــتماع را بَــــرده دارند از بــــرای ارتـــزاق
بــــرای سود و سودا و حصول نفــــع خــــــود
راوی نقل و حدیث هستند در هر جمع و گود
کــــــاشفِ اسرارِ اعــــــدادِ کلامِ بی ثمــــر
یاوه گویانِ نفــــاق و مذهبِ از حـــــد به در
مفتیـــــانِ دانشِ علــــمِ جمــــاعِ شهوتی
کـــاخـــــدارانِ ریـــــاکـــــار و سران پاپتـــی
صاحبــــــانِ منبـــــعِ تولیـــــدِ فکرِ ارتجـــاع
روضه خوانانِ دروغیـــنِ جنــــونِ انتفــــــاع
ژاژخواهـــــانِ زبانبـــــازِ بیــــــانِ جـــاهلی
بی عمل گویندگانِ رهــــــروِ عصیانگــــری
قرنهــــــا این مجمع سالوسیان درگردِ هم
کشتـــــه و دزدیــده و بُردند با جور و ستم
پوریا مفتون
بر گرفته از صفحه فیسبوک شعر و شمشیر
اشتراک در:
پستها (Atom)