۲۰.۳.۹۵

خاویار سبز ..... Green Caviar


خاویار سبز که انگور دریائی هم نامیده میشود، گیاهی‌ دریای و بومی فیلیپین است و در مالزی و چین هم پرورش داده میشود. دانه‌های خوراکی آن شبیه تخم ماهی‌ و به رنگ سبز است و بافتی نرم، شاداب و کمی‌ لزج دارد، به همین دلیل به آن خاویار سبز گفته میشود. و دانه‌ها به صورت خوشه‌ای در کنار یکدگر قرار دارند که بهمین سبب هم برخی‌ به آن انگور دریائی می‌گویند.

خاویار سبز در فیلیپین هر ساله در ۴۰۰ هکتار حوضچه‌های مخصوص پرورش داده شده که هر هکتار نزدیک به ۱۲ تا ۱۵ تن‌ از این گیاه را تولید می‌کند.

در فیلیپین این گیاه را معمولا خام و با سرکه میخورند. مردم از این گیاه بعنوان خوراک میان وعده و یا در سالاد استفاده میکنند. فیلیپینی‌ها پس از آنکه خاویار سبز را خوب در آب تمیز شستند با پیاز قرمز خام خرد شده و گوجه فرنگی‌ تازه مخلوط کرده و با سسی که از ترکیب سوس ماهی‌ و سرکه است نوش جان میکنند.

خاویار سبز سرشار از ید است و برای درمان دیابت معجزه میباشد.
این گیاه را بتازگی به اسپانیا برده و در آنجا به تولید انبوه دست زده و به بهای گران در بازار‌های ویژه بفروش میرسانند.
















محمدجعفر آفرین سال گذشته (۱۳۹۴) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اندیمشک اظهار کرد: برای نخستین بار یک هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان زیر کشت گیاه کینوا معروف به خاویار سبز قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به تغییرات آب و هوایی ایران و تحمل بالای گیاه کینوا در برابر خشکی، شوری و یخ زدگی کشت این گیاه دارای صرفه اقتصادی است.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی اندیمشک اضافه کرد: به منظور رسیدن به کشاورزی پایدار، تغذیه مناسب و تولید صنعتی در اراضی فقیر و لم یزرع و قرار گرفتن در چرخه تناوب زراعی کشت این محصول استراتژیک در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

آفرین یادآور شد: این محصول برای اولین بار و به صورت آزمایشی‌ در اراضی کشاورزی این شهرستان کشت شده است.

وی تاکید کرد: این گیاه در تولید آرد سوپ، غلات صبحانه،تولید سالاد،تولید الکل، ترکیب با برنج و تهیه نان و بیسکوئیت کاربرد دارد.

وی با بیان این که کشت این محصول موجب تنوع بخشی به محصولات غذایی خواهد شد، تصریح کرد: ترویج و کشت این محصول در کشور موجب تامین بخشی از نیازهای غذایی آحاد جامعه می‌شود.

وی گفت: این محصول به عنوان یک منبع غذایی غنی سرشار از پروتئین، آهن، منیزیم ، ید و فسفر است.

آفرین در پایان بیان کرد: این گیاه با متوسط عملکرد ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار و با ارزش ریالی ۲۵۰ میلیون ریال موجب افزایش و بالا رفتن سطح درآمد زارعین منطقه خواهد شد.
وی گفت:
کينوا گیاهی‌ است( Chenopodium quinoa willd ) که بومی کوههای آند در بوليوی ، شيلی و پرو است.


همچنین سایت کلینیک خوراک می‌نویسد:
کینوآ (Quinoa): خاویار سبز

به گزارش واحد بین الملل فودکلینیک؛ کینوا با نام علمی Chenopodium quinoa willd از خانواده Chenopodiaceae گیاهی است که جزو شبه غلات دسته بندی می شود و مانند دانه های برنجی و حبوبات مصرف می شود.

کینوا در طی ۵۰۰۰ سال به طور مداوم مورد تغذیه مردم پرو، بولیوی، اکوادور و شیلی بوده است. ارزش بسیار بالا دانه یا بذر آن موجب مقایسه آن توسط سازمان خوار و بار جهانی (FAO) با شیر خشک گردیده است. پروتئین کینوا از نظر کمی و کیفی از غلات متداول بهتر می باشد. بیشترین مقدار اسیدهای آمینه ضروری لیزین و متیونین را داشته در حالی که بیشتر غلات سطح پایینی از لیزین را دارا می باشند. همچنین به دلیل این که قادر به تحمل سرما، شوری، خشکی بوده می تواند به عنوان یکی از محصولاتی که توانایی تامین امنیت غذایی را در قرن ۲۱ دارند، به کار گرفته شود. به همین علت سازمان خوار و بار جهانی سال ۲۰۱۳ را سال بین المللی کینوا نامگذاری کرد.

از برگ های جوان کینوا به عنوان سبزی تازه و یا به صورت پخته در ترکیب غذایی مانند خوراک سبزیجات، کوکو و آش استفاده می شود. ولی محصول اصلی این گیاه دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است. محصول کینوا در کشورهای آمریکای جنوبی به نام خاویار سبز و برنج اینکا معروف است. کینوا یک غذای کامل با ارزش تغذیه ای بالا و محتوای پروتئین با کیفیت بسیار خوب، چربی ها، نشاسته، مواد معدنی، ویتامین ها مانند ویتامین ب، ویتامین ث و ویتامین E می باشد.

کینوا به علت ارزش غذایی بالا به تازگی به عنوان یک غذای عملگرا شناخته شده است. با این حال، علاوه بر افزایش و ترویج تولید کینوا، ترویج افزایش مصرف آن نیز مهم می باشد. به نظر می رسد یکی از جنبه های مهم برای ترویج مصرف کینوا اطلاع رسانی به مصرف کنندگان از خواص خوب کینوا و همچنین ترغیب برای ترکیب کردن آن در رژیم غذایی روزانه به عنوان یک غذای سالم، مغذی و مناسب خواهد بود.

در پایان، در آینده از کینوا به عنوان یک غذای بسیار سالم Super grain یاد خواهد شد و این دانه یکی از کامل ترین مواد غذایی در قرن ۲۱ خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: