۲.۲.۹۵

کویر خانه خالی‌ در صحرای عربستان زیر و رو میشود


در حالی‌ که شهر‌های زیبای ایران با هزاران سال پیشینه تاریخی بر اثر بی‌توجهی و رها شدن در حال نابودی و حذف شدن هستند در کویر و صحرا شهر‌های مدرن مصنوعی ساخته میشود!

پس از طرح پیشنهاد اتصال دریای مازندران به خلیج پارس توسط یک کانال آبی که شمال و جنوب ایران را به هم می‌پیوندد،
عربستان سعودی در حال بررسی طرحی برای ساخت بزرگ‌ترین کانال آبی مصنوعی در جهان است که خلیج پارس را به دریای پارس متصل می کند. هدف عربستان از احداث این کانال دور زدن تنگه هرمز و قطع وابستگی به این تنگه برای صادرات نفت است.

بر اساس گفته سعودی ها، این کانال آبی از خلیج پارس شروع خواهد شد و با گذر از بیابان و کویر خانه خالی‌ ( به عربی‌ ربع خالی)، در جنوب شرقی صحرای عربستان، در امتداد مرزهای عمان و یمن به دریای پارس متصل خواهد شد و برای کشتیرانی و انتقال نفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

روزنامۀ عکاظ عربستان به نقل از سعودی‌ها نوشت: این پروژه که مطالعات آن از ۷ سال پیش! آغاز شده است، افزون بر انتقال نفت، برای تولید ۵۰ گیگاوات برق در ده نیروگاه اتمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این پروژه در مرحلۀ نخست، برای تولید برق استفاده می شود و در ادامه، به پروژۀ چند منظوره و کاملی با نام "نهضت دوم عربستان" تبدیل خواهد شد.

کانال آبی یاد شده که از سواحل دریای سرخ آغاز می شود، در امتداد مرزهای عمان و یمن ادامه می یابد و از طریق کویر خانه خالی‌ در جنوب شرق عربستان که بیش از نیمی از مساحت صحرای عربستان را در بر گرفته است، وارد عربستان می شود.
خانه خالی‌ که دومین بیابان بزرگ جهان محسوب می شود، ۶۰۰ هزار کیلومتر مساحت دارد و بخش عمدۀ آن در عربستان واقع است. (سرا تهی و یا خانه خالی‌ به عربی‌ رَبع‌خالی منطقه‌ای بیابانی و شنی گسترده‌ای است در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان، مردم محل آن را به «ربع خالی» می‌نامند اما بیشتر مردم آن را به نام «خانه خالی‌ » می‌شناسند. باور مردم بر آن است که خانه خالی‌ تنها از گرما و خشکی و تپه‌های شنی ایجاد شده‌است. کویر خانه خالی‌ منطقه‌ای بسیار گسترده‌ای است که قسمت بزرگی از خاک سرزمین: عربستان سعودی و امارات و کشور های یمن، عمان را در بر گرفته‌است، ویکی از بزرگترین صحراهای جزیره‌عرب است وتا امتداد جنوب شرقی عربستان ادامه دارد، وقسمت گسترده‌ای از خاک کشورهای ذکر شده زیر پوشش دارد)




بر اساس طرح اعلام شده از سوی عربستان، تعدادی کانال‌های فرعی که هر کدام به یک دریاچه مصنوعی منتهی می شود، به کانال اصلی متصل خواهند شد. در کنار هر یک از دریاچه‌های مصنوعی نیز که در منطقه کویر خانه خالی‌ و دور از شهرهای اصلی عربستان قرار خواهند داشت، یک نیروگاه اتمی احداث می شود.
این نیروگاه‌ها افزون بر تولید دست کم ۵۰ گیگاوات برق، برای شیرین سازی آب و استفاده از آن برای جمعیت‌های شهری، کشاورزی و دام پروری در کویر خانه خالی‌ استفاده خواهند شد. بر اساس بخش دیگری از این پروژه، شهرهای مدرنی در کنار کانال‌های فرعی احداث خواهند شد و کارکنان بخش‌های مختلف این پروژه از جمله نیروگاه ها، طرح‌های صنعتی، کشاورزی، دام پروری و آبیاری در آن اسکان خواهند یافت.

برخی‌ گفته‌ها حاکی از آن است که خاک برداری به این گستردگی و عظیمی‌ از این کویر بیشتر برای جستجو در این کویر و پژوهش در این سرزمین بکر صورت می‌گیرد که به بهانه ساخت شهر و کانال آبی توسط غربی‌ها انجام می‌گیرد.
منبع: گیتی‌

هیچ نظری موجود نیست: