۸.۸.۹۴

جشن ارواح و یا مردگان..... هالووین


هالووین و یا جشن ارواح و یا مردگان یکی از جشنهای تازه مد شده مغرب‌زمین است که مراسم آن در شب ۳۱ اکتبر (نهم آبان) برگزار می‌شود. بسیاری از افراد در این شب لباس‌های عجیب و غیرمرسوم می‌پوشند و کودکان برای جمع‌آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند. جشن هالووین بیشتر در کشورهای آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا مرسوم است. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی به تقلید از یکی از کشور های صاحب این جشن در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند.

یکی از نمادهای هالووین یک کدوتنبل توخالی است که برای آن دهان و چشم به صورتی ترسناک درآورده شده و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک داده می‌شود.
اعتقاد این است که در این روز مردگان از خاک و یا گور خود برمیخیزند و کسانی را که به آنان آزار رسانده اند مجازات میکنند, و به همین دلیل است که مردم جامه مردگان پوشیده و خود را به شکل زامبی ها درمیآورند تا مردگان آنان را زنده نه پنداشته و اشتباه بگیرند و به این ترتیب از گزند آنان در امان باشند . میگویند که هر زامبی وقتی از گور درمیاید کدوی تنبلی را از مزرعه سرراه میچیند و وقتی وارد خانه ای میشود آنرا در کنار در میگذارد, و به این ترتیب به دیگر زامبی ها میگوید که وارد نشوند و این خانه هم اکنون اشغال شده است. و گذاردن کدو تنبل در کنار خانه ها توسط زندگان, در واقع گول زدن زامبی هاست. پس از این آمدند و دیدن که این مراسم بسیار غم انگیز و بی معنی و ترسناک است , و مردم از ترس از خانه بیرون نمیآیند, پس مراسم قاشق زنی ایرانی ها را نیز که یک مراسم شاد است و مردم را دور هم جمع میکند و دختران جوان بدر خانه ها رفته ( در غرب کودکان بدر خانه ها رفته ) و درخواست شیرینی و نقل و نبات و آجیل میکنند, را به این مراسم ترسناک اضافه کردند تا این مراسم رنگ و رونقی بگیرد . البته این اضافه کردن از زمانی مد شد که شکمشان سیر گشت, تا پیش از این بجز تلاش برای زنده ماندن به این مطالب کلا فکر هم نمیکردند, چه برسد به برگزاری و یا راست و ریس کردن آن.