۳.۵.۹۴

پیکر مطهر محمود خان شاهنامه خوان پیر ایران بخاک برگشت


زنده یاد محمود اسکندری فرزند اسفندیارخان از طایفه کشکولی ایل قشقایی، فعالیت هنری را در موسیقی بومی قشقایی و شاهنامه خوانی در نوجوانی ، در محضر عمویش مرحوم اردشیرخان کشکولی شروع کرد و با پیشکسوتان هنرمند ایلی در ۱۲ سالگی آشنا شد.
در موسیقی اصیل قشقایی از محضر مرحوم استاد حبیب خان گرگین پور و فرزندان هنرمندش و کیامرث خان جهانگیری آردکپان، کاکاخان بیگ خورشیدی، منصورخان بهمنی و حاج محمد حسین کیانی و سلطان علی بیگ دیزگانی و دیگر هنرمندان پیشکسوت بهره گرفت.
با استاد امیر بهادرخان کشکولی در سنین جوانی در رادیو شیراز برنامه اجرا نموده و آواز خواند.
شاهنامه خوانی را در محضر غلامحسین خان کشکولی و پسرش عبداالله خان آموخت و مدتها نیز از محضر شاهنامه خوان معروف دشتی و دشتستان مرحوم حسن لشکری معروف به حسن اسفندیار و دیگر استادان آن زمان بهره‌ها برده و در بزرگداشت فردوسی بزرگ و در تلویزیون محلی پارس بارها شاهنامه خوانی کرد.
در سریال درد عشق ساخته هادی سیف و در مستند ( بنکو پستچی ایل ) ساخته کیومرث درم بخش در نقش بزرگ قبیله یا ایلخان ایفای نقش کرده و و تا اواخر عمر در تمام برنامه‌های فرهنگی و هنری ایلی با شور و شوق حضور فعال داشت .
با تشویق و ترغیب هنرمندان جوان ، همچنان نقش سازنده خود را در اشاعه فرهنگ فاخر قشقایی ایفا می کرد. در طول عمر خود با هنرمندان زیادی آشنایی و مراوده داشته و شاگردان زیادی را آموزش داده است.
وی هنرمندی محبوب و وجودشان گرمی بخش تمام محافل ایل بود.
در دومین همایش فرهنگ و هنر عشایر ایران که در آذر ماه ۱۳۸۸ در فرهنگستان هنر ایران، برگزار شد مورد تجلیل قرار گرفت.
پیکر این هنرمند برجسته کشورمان پس از تشییع در قبرستان شهرک قصر قمشه شیراز به خاک سپرده شد.
این هنرمند برجسته کشورمان که از استادان بزرگ مقام‌های آوازی شاهنامه خوانی و نی لبک قشقایی ظهر چهار شنبه ۳۱ تیرماه در سن ۱۰۲سالگی در بیمارستان نمازی شیراز به دلیل عارضه ریوی دار فانی را وداع گفت.

یاد و نام این بزرگمرد همیشه گرامی‌ و جاودان باد.




هیچ نظری موجود نیست: