۶.۴.۹۴

قابل توجه روزه داران !


اینکه روزه داری درست است و یا نه, سخن این مطلب نیست. با وجود تمامی مخالفت هایی که با مذهب و یکسو نگری دارم, ولی چون اکثر هم میهنانم خود را مسلمان مینامند و این ماه را روزه میگیرند, ناچارا میبایستی برای سلامت آنان هم که شده از این مطلب روزه داری بسادگی نگذشت و تا آنجایی که میشود پیام هایی را در جهت یافتن راه صحیح به آنان نشان داد.
العالم مینویسد:
روزه داران در ماه رمضان اشتباهات زیادی مرتکب می شوند که مهمترین آن خوردن زیاد است.

برخی روزه داران، پس از یکروز طولانی بدون توجه بخطرات تغذیه نادرست ، بر سر سفره افطار می نشینند.

در اینجا به بارزترین اشتباهات خوراکی اشاره می شود:

۱ – نوشیدن آب سرد؛ که در صورت تشنگی باعث کاهش تحرک خون در معده و روده و در نهایت ایجاد مشکل در هضم غذا می شود.
۲ – آغاز افطاری با غذاهای چرب؛ این درحالی است که افطار باید با شیرینی جات ساده ای آغاز شود که هضم آن آسان باشد، بهتر آن است که افطاری با زولبیا بامیه که شیرینی ایرانیان برای این ماه است و یا خرما آغاز شود که سرشار از قند های سریع الجذب بوده و باعث افزایش قند خون به شکلی معتدل و آسان می شود.
۳ – مصرف مقدار زیادی خوراک در زمان افطار؛ این درحالی است که طبق توصیه پزشکان پس از افطار باید خوراک در چند نوبت و در وعده های متعدد مصرف شود.
۴ – زیاده روی در خوردن شیرینی و غذاهای خمیری پس از افطار؛ این کار باعث انباشت چربی و چاقی می شود.
۵ – زیاده روی در مصرف نمک، ادویه و ترشی؛ این کار نیز باعث کاهش آب بدن، احساس تشنگی در زمان روزه داری و نامنظم شدن ضربان قلب می شود.
منبع العالم

و مهمتر از همه اینکه روزه دار بداند و بکاری که انجام میدهد آگاه باشد و به روزه ای که می گیرد اعتقاد داشته باشد و صرفا بخاطر بجا آوردن فرضیه دینی این کار را انجام ندهد که نه صواب دارد و نه برای سلامتی مفید است . چرا که وقتی اعتقاد باشد, آدمی از نظر فکری آمادگی دارد و مغز بطور خودکار بدن را برای سختی این کار آماده نگاه میدارد. در حالی که اگر اعتقاد به این کار نباشد و صرفا در جهت اجتناب از گناه و روز حساب رسی و ترس و بهشت و جهنم و حسابگری ها و بازاری اندیشی های از این دست باشد, روزه داری نتنها جنبه معنوی و خدایی خود را از دست داده و بهیچ گونه مورد رضایت خدا نیست حتی خشم او را نیز برمیانگیزد چرا که خود را فریب خورده میبیند, بلکه برای بدن و سلامت جسمانی نیز مضر ترین عامل است.

هیچ نظری موجود نیست: