۲۲.۱۱.۹۳

دلخوش به این مقدار نباشید، ما به معنای واقعی‌ خاک بر سرتان می‌ریزیم


برخلاف اظهار نظرهای غیر علمی مسئولین جمهوری کثیف آخوندی اسلامی در داخل وگزارشهای مغرضانه و جهت دار گروهی از روزنامه نگاران وابسته به لابی ضدّ ایرانی‌ در خارج، منشاء طوفان‌های گرد وغبار اخیر در داخل خود ایران است و دلیل عمده آن بستن آب دو رود بزرگ دجله و فرات که از سرزمین جدا شده ایران که امروز ترکیه نامیده میشود، از طرف دولت فاشیست و جنایت کار و داعشی ترکیه این أم الفساد منطقه است. این پدیده شوم وخطرناک در نتیجه سد بندیهای غیر انسانی وسیاستهای آبی کثیف پانترک‌ها در ایران است تا سیاست‌های چپاولگرانه خود و دزدی بیش از پیش از ایران ، و به نفع ترکیه را پیش ببرند و این کار منجر به خشکی صدها هزار کیلومتر مربع از تالاب بزرگ وبین المللی همرز با عراق یعنی هور الحویزه و شادگان شده است.

ریزگردها از کجا می آیند؟

دکتر حسین آخانی، پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران: معضل ریزگردها وقتی حل می‌شود که ریشه آنها خشکیده شود. با‌وجود همه وعده‌ها تا به امروز هیچ اقدامی برای حل این معضل نشده است. فکر نکنید که با تشکیل کمیته مبارزه با ریزگردها، ریزگردها درمان می‌شود. ما پیش از هرچیزی باید بدانیم که ریزگردها از کجا می‌آیند؟ یک پسوند عربی به آنها نچسبانید تا بتوانیم از زیر بارمسئولیت‌ها شانه خالی کنیم.

باید پذیرفت که منشأ ریزگردها دور نیست. منشأ آنها را باید شوره زارهای تالاب‌های استان خوزستان و جنوب عراق جست. نگارنده یک مطالعه میدانی روی ریزگردهای خوزستان انجام داد که این مطالعه میکرو الکترونی نشان می‌دهد که منشأ این ریزگردها، تالابی است. این ریزگردها عمدتاً از تالاب‌های خشک شده جنوب غربی ایران و جنوب عراق بلند می‌شود، بیش از هرجایی هم هور العظیم دخیل است. آب هورالعظیم از رودخانه‌های دجله، فرات و کرخه تأمین می‌شود که ترکیه آنرا بر روی عراق ایران و سوریه بسته است و جریاه هزاران سال این رود‌ها را متوقف کرده است و. به دلیل سدهای زیادی که در ترکیه، عراق و سوریه روی این رودخانه‌ها زده شده، عملاً آب کافی به تالابی که بین ۵۵۰ تا ۷۰۰ هکتار وسعت دارد نمی‌‌رسد.


از سوی دیگر بخشی از تالاب هورالعظیم توسط وزارت نفت برای حفاری خشک شده است. در نتیجه با کوچکترین طوفان و بادی، ریزگردها اتفاق می‌افتد و تمام استان‌های جنوبی را دربرمی گیرد و به آذربایجان و زنجان هم می‌رسد. نفت را میبرند ، کثافات و آلودگی ها را به ایرانی‌‌ها هدیه میدهند. و واقعا حق مردمی که ساکتن همین خاک بر سری است و بس.

راه چاره چیست؟ بارها گفته‌ایم و متأسفانه هیچ کس هم به آن توجه نمی‌کند که کشور ظرفیت ساخت این همه سد را نداشت و سدهای ساخته شده، باعث خشک شدن دشت خوزستان و ایجاد ریزگرد شده است. بنابراین اگر بخواهیم برای ریزگردها راه چاره قطعی بیابیم تنها راه این است که سد‌ها را برداریم. به نظر بنده هیچ راه دیگری هم وجود ندارد.

برخی پیشنهاد می‌دهند که گیاه بکاریم. من به عنوان یک گیاه شناس می‌گویم که هیچ گیاهی بدون آب از خاک بیرون نمی‌آید. گیاه فتوسنتز می‌کند. فرمول فتوسنتز هم می‌شود آب به علاوه دی اکسیدکربن. ما در جنوب مشکل دی اکسید کربن نداریم اما اگر آب نباشد هیچ گیاهی رویش نخواهد کرد. این آب هم جایی نیست جز پشت سدها.

نکته مهم دیگری هم که باید به آن توجه کرد، به هم خوردن توازن هیدرولوژیکی یا آبی زاگرس است که باعث شده تا پوشش گیاهی منطقه هم تحت تنش شدیدی قرار بگیرد. جنگل‌های بلوط زاگرس در اثر تنش آبی که دارند خشک می‌شوند. علت اصلی خشک شدن این جنگل‌ها هم چیزی نیست جز ساخت بی‌رویه سد‌ها در مناطق مختلف زاگرس. پانترک‌های مامور از طرف ترکیه یک کارخانه سد سازی در اردبیل زدند، ایران را به روز سیاه نشاند.

ریزگردها که از پشت سد‌ها بلند می‌شوند :

از سوی دیگر وزارت نیرو حاضر نیست هیچ سدی را به روی دشت‌ها ودریاچه‌ها باز کند. حتی تلاش‌ها در این زمینه هم نتیجه بخش نبوده و وزارت نیرو بعد از سال‌ها، کمی آب به این حوزه داده است. مشکل اینجاست که آب‌ها پشت سدها جمع شده و برای آنها راه مصرف تراشیده شده است.
حالا اگر وزارت نیرو بخواهد آب را به روی دشت ‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها باز کند باید پاسخگو باشد.

البته یک مسأله دیگر هم وجود دارد. اگر سد‌ها شکسته شود دیگر سدسازان توجیهی برای ساخت سد جدید ندارند و همین مسأله هم باعث شده تا در مقابل رها‌سازی آب پشت سدها به روی دشت‌ها، مقاومت کنند.

مسأله آب‌های مرزی هم یکی دیگر از علل ریزگردها است؛ آبی که کشورها سعی می‌کنند تا آن را داخل کشور خود نگه‌دارند.
از یک سو افغانستان حقابه هیرمند را نمی‌دهد در نتیجه هامون خشک می‌شود و ریزگردهایش به جان مردم می‌افتد از سوی دیگر هم ما روی آب‌های مرزی سد می‌بندیم تا از مرز خارج نشود که باعث می‌شود تا ریزگردهای عراق به سمت کشور هجوم بیاورند! از سوی دیگر ریزگردها آنقدر که ایران را تهدید می‌کند برای مثال سوریه را تهدید نمی‌کند! خشک شدن دشت خوزستان نتیجه سدسازی‌های بسیار زیاد در کشور توسط ترک‌های خائن به ایران است. علاوه بر هورالعظیم یکی از دلایل ریزگردها خشک شدن تالاب شادگان است. لااقل آب سدها را به روی تالاب شادگان باز کنیم!

مرگ بر آخوند، مرگ بر خامنه ای، مرگ بر ترکیه

هیچ نظری موجود نیست: