۹.۱۲.۹۳

گرمابه در ایران و گرمابه در ترکیه



گاهی‌ یک خبر، مقاله، عکس و یا حتی کاریکاتور آنچنان مسخره و احمقانه است که آدمی‌ همزمان هم به خنده می‌افتد و هم حال تهوع بهش دست میدهد.

یکی‌ از این گونه مطالب مسخره ترکی‌ احمقانه، مطلبی با عنوان گرمابه در ترکیه و گرمابه در ایران و پز دادن ترک‌ها در ضمن نشان دادن این تفاوت و مقایسه این دو عکس با هم است.

چندین سال است که ترکِ تازه به دوران رسیده، این دو عکس را هراز چندی در اینترنت گذاشته و زیرش با افتخار می‌نویسد، گرمابه در ایران و گرمابه در ترکیه! و با خریّت تصور می‌کند دارد ایرانیها را کوچک می‌کند، دیگر خبر ندارد که این کار نشان دهنده حماقت ترکی‌، اثبات دزدی از فرهنگ ایرانی‌ ها، و دلیلی‌ از هزاران دلیل اثبات نوکر منشی ترک هاست.

در عکس مربوط به گرمابه در ایران، دلاکی دیده میشود که در گرمابه‌ای که از آثار نیاکان ایرانی‌ اوست مشغول مشت و مال یک هم میهن خود است و این کار یک امر معمول در ایران از ۲۰ هزار سال پیش به این طرف است، و ایرانی‌‌ها به عنوان اولین ملتی که به نظافت سر و تن‌ خود اهمیت داده و گرمابه ساخته‌اند در تاریخ ثبت میباشند و گرمابه های معروف ایرانی‌ در تمامی دنیا زبان زد و مشهور است. و همچنین مشهور است که در گرمابه‌های ایرانی‌ که بیشتر شبیه کاخ بوده، علاوه بر شستن سر و تن‌، به مشت و مال که امروزه به نام ماساژ شناخته میشود می‌پرداختند، و این عکس به عنوان یک گوشه‌ کوچک از آنچه که از نیاکان ما به ما رسیده محسوب میشود.




در عکس گرمابه در ترکیه، یک دلاّک ترک را نشان میدهد که در یک گرمابه که با تقلید از گرمابه‌های ایرانی‌ ساخته شده است مشغول نوکری یک ‌خارجی‌ است!( اگر ترک باشد میبایستی از آن زنهای مخصوص سفر به امارت باشد، چرا که در هیچ کجای دنیا حتی اروپا اجازه داده نمیشود که مرد‌ها به قسمتی‌ که زنها خود را میشویند وارد شده و مشغول شستن آنها شوند، مگر جاهایی که مخصوص ماساژ است و در این حالت دیگر اسمش گرمابه نیست) این که ترک‌ها همیشه به نوکر بودن افتخار میکنند به جای خود، نکته‌ای که مسخره بودن این عکس را نشان میدهد، این است که ترک دلاّک به ظاهر یک مرد است و مشغول ماساژ یک زن ‌خارجی‌ است. و از آنجا که خلق را تقیدشان بر باد داد، این ترک نمیداند که در گرمابه‌ها ، تنها این خواجگان بودند که اجازه داشتند در آنجا به زنها سرویس داده و خدمت کنند، و اینکه کجای این کار باعث افتخار است که یک ترک خاجه مشغول مشت و مال و نوکری یک زن خارجی‌ است و در یک گرمابه تقلیدی و یک کار کپی شده از ایرانی‌‌ها این کار را می‌کند ... باید از آی‌کیو ترکی‌ پرسید!

هیچ نظری موجود نیست: