۲۴.۱۱.۹۳

رهبران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان برای حل بحران اوکراین به یک توافق سیاسی رسیدند.


رهبران جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک، نمایندگان روسیه و اوکراین و همچنین نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا در پایان مذاکرات خود در مینسک قبول کردند سند تهیه شده توسط "گروه چهارجانبه نورماندی" ( روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) حاوی مجموعه تدابیر برای اجرای توافقنامه‌های مینسک را امضا کنند.

این سند حاوی ۱۳ ماده است که به شرح زیر است:

۱. آتش بس فوری و جامع در برخی از نواحی استان‌های دونتسک و لوهانسک اوکراین از نیمه شب ۱۴ فوریه به وقت کییف(بامداد ۱۵ فوریه).

۲. آغاز عقب نشینی تسلیحات سنگین دو طرف به فواصل برابر طی دو روز پس از برقراری آتش بس و به پایان رساندن این روند حادکثر طی ۱۴ روز.

۳. نظارت موثر بر آتش بس و عقب نشینی تسلیحات سنگین از جانب سازمان امنیت و همکاری اروپا از اولین روز عقب نشینی با استفاده از وسایل فنی لازم از جمله ماهواره ها، پهپاد‌ها و رادارها.

۴. آغاز گفتگو در اولین روز پس از عقب نشینی تسلیحات سنگین درباره برگزاری انتخابات محلی طبق قوانین اوکراین و قانون اوکراینی "قاعده موقت خودگردانی در برخی از نواحی استان‌های دونتسک و لوهانسک "و همچنین موقعیت آینده این نواحی بر اساس قانون فوق الذکر. تصویب فوری قطعنامه پارلمان اوکراین با ذکر نواحی مشمول موقعیت خاص مطابق با قانون اوکراینی "قاعده موقت خودگردانی در برخی از نواحی استان‌های دونتسک و لوهانسک "و بر اساس خط مقرر در یادداشت مینسک، مورخه ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ حداکثر طی ۳۰ روز پس از امضای این سند.

۵. عفو افراد در رابطه با رویدادهای رخ داده در برخی از نواحی استان‌های دونتسک و لوهانسک اوکراین

۶. آزادی و مبادله تمام گروگان‌ها و افراد بازداشت شده بطور غیر قانونی بر اساس اصل "همه در برابر همه" طی حداکثر پنج روز پس از عقب نشینی تسلیحات سنگین

۷. تامین دسترسی بی‌خطر ، رساندن ، نگهداری و توزیع کمک‌های انسانی بر اساس مکانیزم بین المللی.

۸. راه اندازی مکانیزم احیای روابط اجتماعی ـ اقتصادی از جمله حواله‌های اجتماعی همچون پرداخت حقوق بازنشستگی و دیگر پرداخت ها. اوکراین با این هدف باید نظام بانکی خود را در نواحی دچار درگیری احیا کرده و همچنین می توان مکانیزم بین المللی برای انجام این حواله تشکیل داد.

۹. احیای کامل کنترل دولت اوکراین بر مرز دولتی در سراسر ناحیه دچار درگیری که باید در اولین روز پس از انتخابات آغاز شده و پس از حل و فصل سیاسی جامع پایان یابد.

۱۰. خروج تمام گروه‌های مسلح ، تجهیزات نظامی و همچنین مزدوران ار خاک اوکراین تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا. خلع سلاح تمام گروه‌های غیر قانونی.

۱۱. انجام اصلاحات در قانون اساسی اوکراین و اعتبار یافتن آنها تا آخر سال ۲۰۱۵ که عنصر اصلی آنها تمرکز زدایی ( با در نظر داشت ویژگی‌های برخی از نواحی استان‌های دونتسک و لوهانسک با موافقت نمایندگان این نواحی) و همچنین تصویب قوانین دائمی درباره موقعیت خاص برخی از نواحی استان‌های دونتسک و لوهانسک.

۱۲. مسائل مربوط به برگزاری انتخابات محلی بر اساس قانون "قاعده موقت خودگردانی در برخی از نواحی استان‌های دونتسک و لوهانسک " در چارچوب گروه سه جانبه تماس با نمایندگان برخی از نواحی استان‌های دونتسک و لوهانسک مورد بحث و توافق قرار خواهد گرفت. انتخایات با رعایت موازین مربوطه سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار خواهد شد.


۱۳. تسریع فعالیت گروه سه جانبه تماس از جمله از راه تشکیل گروه‌های کاری برای اجرای ابعاد مربوطه توافقنامه‌های مینسک.



هیچ نظری موجود نیست: