۷.۱۰.۹۳

دنیا در سالی‌ که گذشت شاهد یک اعتراف وحشتناک از طرف قدرت اول جهان، مدعی مبارزه با محور‌های شرارت، و مبارزه برای دموکراسی و آزادی، یعنی‌ ایالات متحده امریکا بود!


صدای روسیه می‌نویسد:

سال ۲۰۱۴ میلادی ایالات متحده امریکا با اعتراف به شکنجه صدها تن از زندانیان زندان‌های محرمانه سازمان سیا یک بار دیگر تمام دنیا را در حیرت فرو برد!

روز نهم دسامبر کمیته تجسس مجلس سنای امریکا مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن حقایقی اثبات شده راجع به شکنجه صدها تن از زندانیان زندان‌های محرمانه سازمان سیا مطرح شده بود. مطالب مندرج در این گزارش طی پنج سال جمع آوری شده است. از بین شش هزار صفحه مدرک، نزدیک به پانصد صفحه منتشر شده سات. اما همین تعداد صفحات برای شوکه کردن مردم دنیا کافی بود.


شکنجه هایی که در این گزارش عنوان شده با شیوه‌های پیشرفته برای بازجویی همراه هستند و پس از یازده سپتامبر سال ۲۰۱۱، رسما توسط دفتر ریاست جمهوری امریکا تایید شده اند. روز دهم دسامبر یعنی روز بعد از انتشار این گزارش توسط مجلس سنای امریکا، دیک چِینی در مصاحبه خود با کانال فاکس نیوز از این مقاله یاد کرده و گفت که ما از آژآنس خواستیم تا اقداماتی را اتخاذ کند و برنامه‌ای تدوین نماید تا افراد گناهکار در کشته شدن بیش از ۳ هزار هم وطن ما در حادثه یازده سپتامبر را دستگیر کند و مانع از وقوع حوادث مشابه شویم. آنها هم دقیقا کاری را انجام دادند که از آنها خواسته شده بود. قوانین برای سازمان سیا محدودیتی نداشت و آنها می توانستند خارج از مرزهای ایالات متحده امریکا زندانیان را شکنجه دهند. آندره سیدوروف مدیر گروه سازمان‌های بین المللی و پروسه‌های جهانی از دانشگاه دولتی مسکو می گوید: «طبق قوانین ایالات متحده امریکا، افرادی که در قلمروی ایالات متحده امریکا دست به چنین اقداماتی بزنند، در مقابل قانون پاسخگو خواهند بود و این کار در حکم جنایت است. چند امریکایی با این اقدام موافق هستند؟ قطعا تعداد آنها بسیار کم است. به همین خاطر سازمان سیا زندان‌های خود را به خارج از قلمروی امریکا برده است.»

نمایندگان سازمان سیای امریکا برای توجیه کردن اقدامات خود بلافاصله دست به کار شدند. کار آنها نقض شدید حقوق بشر و حقوق و موازین بین الملل است. آنها اطمینان دارند که اطلاعاتی که در جریان بازپرسی از شبه نظامیان القاعده به دست می آورند، می تواند به جلوگیری از وقوع جنایات بعدی و کشف دیگر تروریست‌ها کمک کند». اما بسیاری از حقایق ذکر شده در گزارش مجلس سنا حاکی از این است که بخشی از زندانیان پیش از شروع بازپرسی تحت شکنجه قرار گرفته اند».

در گزارش اطلاعاتی راجع به ده‌ها پاکستانی هست که سال‌های متوالی در زندان‌های سازمان سیا بوده اد. بسیاری از آنها شکنجه و استهزا شده اند. اسلام آباد رسما رفتارهای خشونت آمیز با زندانیان را در زندان‌های سیا محکوم می کند.

تسنیم اسلام سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه پاکستان روز چهاردهم دسامبر گفت: «ما شکنجه‌های سیستماتیک زندانیان توسط سازمان سیا در اقصی نقاط دنیا را محکوم می کنیم. ما از رفتارهای وحشیانه دستگاه حکومتی امریکا و از جمله در سطح بالای حکومتی که در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی شود، مطلع هستیم».

وزارت امور خارجه پاکستان به سخنان باراک اوباما رییس جمهور امریکا برای توجیه کاخ سفید اطمینان کرده است. اوباما گفت که ما چنین اقداماتی نمی کنیم.

و جامعه امریکا بسیار ساده لوح است. گزارش بزرگ مجلس سنای امریکا تقریبا به ۶ میلیون سند درباره شکنجه و استهزای زندانیان اشاره کرده است این مساله ده‌ها سال است که در زندان‌های محرمانه سازمان سیا رخ می دهد. شکنجه زندانیان، صدها نگهبان و حضور نمایندگان سازمان سیا هزینه‌های کلانی از بودجه دولت را به خود اختصاص داده اند.

این در شرایطی است که واشنگتن درباره احترام به حقوق انسان و رعایت حقوق بین الملل سخن می گوید. آنوقت امریکا حتی بدون اطلاع مقامات نظامی و محلی پاکستان دست به حملات هوایی با پهپاد در قلمروی پاکستان می زند. در نتیجه حملات موشکی از هوا به مناطق شمال غرب کشور پاکستان، نه تنها تروریست‌ها که حتی نظامیان پاکستانی و صدها هزار مردم غیر نظامی بی‌گناه اعم از زن و مرد و کودک کشته می شوند.

حتی در خود امریکا مردم از توحش سیاستمدارانشان در جنگ هدف دار با تروریسم اطلاع ندارند. اتحادیه دفاع از آزادی انسان به اِریک هولدِر دادستان کل امریکا شکایت کرده و خواستار انجام تحقیقات کامل برای کشف جنایات سازمان سیا کرده است. در این مساله نه تنها مجریان که حتی مقامات بلندپایه که دستور انجام این جنایات را داده اند باید محاکمه شوند.

روسیه نیز قصد دارد موضوعات مربوط به نقض حقوق بشر را در خصوص امریکا فاش کند. کنستانتین دالگوف یکی از مقامات وزارت امور خارجه روسیه در امور حقوق بشر و دموکراسی اظهار کرد که مسکو از ایالات متحده امریکا درخواست انتشار کامل گزارش‌ها درباره شکنجه‌های صورت گرفته توسط سازمان سیا را خواهد کرد.
منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: