۲۰.۸.۹۳

پول نفت و گاز و اورانیوم و طلا و مس و فولاد و سنگ های گرانیت و دیگر منابع معدنی و طبیعی ایران خرج آبادانی و مردم پلستین , ترکیه , عراق, سوریه, لبنان و دیگر کشور های عربی میشود, و مردم ایران تنها از راه کشاورزی , دامداری, پرورش ماهی و باغداری به روش سنتی ٢٠٠ سال پیش گذران زندگی میکنند!! صادرات ماهی ایران به روسیه


باید اعتراف کنم که ما اصلا فکر نمی کردیم در ایران رشته « آبزی پروری» وجود داشته باشد!!

در سال جاری مذاکرات روسیه – ایران در باره مسائل تجاری - اقتصادی با شدت بیشتری ادامه می یابد. در ماه اوت مموراندوم همکاری در عرصه های مختلف بین دو کشور به امضا رسید. در ماه سپتامبر، ١١ – مین اجلاس کمیسیون دائمی بین الدول روسیه – ایران در باره همکاری تجاری - اقتصادی برگزار شد. کارهای زیادی به انجام رسیده است. اینک، مهم آن است که تمام اسناد مصوبه به اجرا گذاشته شوند.
رشته کشاورزی- یکی از آینده دارترین جهات همکاری است. بخش کشاورزی قادر است مناسبات دو جانبه را نه فقط بین شرکت های بزرگ دولتی توسعه بخشد، بلکه باعث پیشرفت تجارت متوسط و خرد شود. در عین حال، ارتباطات تنگاتنگ کاری می توانند نه فقط در سطح دو مرکز بلکه در مناطق و شرکت های جداگانه برقرار شوند. این امر به شیلات نیز مربوط می شود.
سرگی دانکورت رئیس سرویس نظارت کشاورزی روسیه در این خصوص گفت: اگر بخواهیم در باره ایران صحبت کنیم، باید اعتراف کنم که ما اصلا فکر نمی کردیم در ایران رشته « آبزی پروری» وجود داشته باشد، یعنی امکانات تولید محصولات دریایی. فکر نمی کردیم، زیرا اطلاعات کمی در باره این کشور داشتیم، تبلیغات کم بود و اخبار حاوی اطلاعات مربوطه از طرف ایران دریافت نمی شد که در باره امکانات ایران تعریف کند.



ما به جمع آوری اطلاعات در باره ایران پرداختیم و حالا ایران در فهرست بیش از ٢٠ کارخانه شیلات شامل می شود که میگو و دیگر آبزیان را تولید می کنند. بدین ترتیب پس از گذشت مدتی دیگر نام نروژ در بین محصولات دریایی صادراتی به روسیه شنیده نخواهد شد.
شایان ذکر است که روسیه در ماه اوت سال جاری در جواب تحریم های غرب، ممنوعیت واردات مواد غذایی از کشورهای اروپایی را اعلام کرد. نروژ نیز یکی از این کشورها اعلام شد که صادر کننده بزرگ ماهی به بازار روسیه است. در سال ٢٠١٣ میلادی صادرات ماهی و محصولات دریایی از نروژ به روسیه ٧٨٥ میلیون یورو ( بیش از ٧٥ درصد کل تحویلات نروژ) را تشکیل می داد.
مجتمع شیلات ایران در حال پیشرفت است. در سه ماهه اول صادرات محصولات شیلات ایران تا ٢١ درصد افزایش یافت. اینک به گفته سید حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران ، کشور مطبوع وی برای افزایش صادرات ماهی و محصولات دریایی به روسیه تا ٥٠ درصد ابراز آمادگی می کند. عیسی گلشنی کارمند این سازمان گفت که ایران حاضر است ١٠٠ هزار تن محصولات شیلات را به فدراسیون روسیه صادر کند.
حسن یوسف سینکی معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران این موضوع را مورد تأیید قرار داد که تحویل محصولات شیلات به روسیه از دورنمای خوبی برخوردار است. اما وی به مسائلی اشاره نمود که باید بی درنگ رفع شوند. در وهله اول عرصه لجستیکی و محاسبات متقابل است. وجود وسایل حمل و نقل ویژه که مجهز به یخچال باشند برای انتقال محصولاتی که زود خراب می شوند ضروری است که هزینه های زیادی را طلب می کند. همچنین مسأله محاسبات بانکی باید حل و فصل شود. این موضوع به تمام عرصه های مناسبات تجاری – اقتصادی روسیه – ایران مربوط می شود.
به عقیده ایرانی ها، باید تنظیمات صادراتی از طرف روسیه دریافت شود. تأسیس مرکز تجاری ایران در مسکو می توانست نقش خوبی در تشدید تجارت بین دو کشور ایفا کند. بعلاوه به عقیده ایران، فرآیند رشد تجارت دو جانبه می تواند به برکت امضای موافقت نامه در باره تجارت آزاد و همکاری بین المناطق بین مناطق روسیه و ایران توسعه یابد.
بدین ترتیب وضعیت کنونی محتاج تسریع روند اجرای طرح های مهم حیاتی در جهت تعمیق مناسبات تجاری بین روسیه – ایران در رشته کشاورزی و از جمله شیلات است. این امر به نفع روسیه و ایران خواهد بود.
منبع : صدای روسیه








هیچ نظری موجود نیست: