۴.۹.۹۳

خوشبینی‌های پوتین و اتحادیه بریکس


سال ۲۰۱۴ در تاریخ بشری بعنوان سال جدایی تمدن‌های در حال صعود از تمدن‌های در حال سقوط در مقیاس جهانی ثبت خواهد شد. کشور‌های بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و متحدان آن‌ها از جمله گروه اول است و در گروه دوم کشور‌های غرب و زیردستان آن‌ها قرار دارند. صاحبنظران اقتصادی و سیاسی روسی پیشبینی کردند که با وجود نارضایتی غرب بریکس نقش فزایدنده در جهان در حال تشکیل ایفا خواهد کرد. ( سئوال اینجاست که با توجه به وابستگی‌های عمیق سیاسی اجتماعی کشور‌های آفریقای جنوبی و هند به اروپا و شاگردی برزیل برای آمریکا و تا حدود زیادی نقش دوجانبه چین که گاهی‌ در دامان اروپا می‌نشیند و مانند کودکی که آبنباتش را دهان مادرش میگذارد به کام ‌اروپایی‌ها شیرینی‌ میریزد و گاهی‌ در آغوش آمریکا دلبری می‌کند، پوتین به کدامین آینده بی‌ پیرایه دل‌ خوش کرده است؟)

۳۳۰ دانشمند ریاضی‌دان و اقتصاددان و جامعه شناس و سیاست شناس از دانشگاه‌های و نهاد‌های پژوهشی روسیه گزارشی با عنوان «چشم انداز‌ها و برتری‌های راهبردی صعود برکس» را تهیه کردند. این گزارش مخصوصاً برای هفتمین دیدار سران این سازمان نوشته شده که قرار است تابستان سال آینده در اوفا روسیه برگزار شود. اصغر آقایف رییس جمهور پیشین قرقزستان کارمند ارشد علمی دانشگاه دولتی مسکو –‌ام گه او این سند را به روزنامه نگاران معرفی کرده و در باره چشم انداز روند جهانی شدن چنین تعریف کرد:


کشور‌های بریکس نه تنها می‌توانند پویایی پیشرفت خود را حفظ کنند بلکه قادرند این دستاورد‌ها را تحکیم کرده و حتی تا سال ۲۰۳۰ به نیروی محرکه سیاسی و سازمان پیشتاز در پشرفت جهانی مبدل شوند. تا ۲۰۵۰ چرخ تاریخ دور کاملی انجام داده و مرکز تولید اجناس و تأمین سرویس‌ها به منطقه آسیا و اقیانوس آرام، مقدم بر همه به چین، هند و کشور‌های جنوب شرقی آسیا منتقل خواهد شد. تا سال ۲۰۲۵ غرب و جی- ۷ جنگ را تماماً باخته و بریکس در حکم نظام جهانی جدید و آینده بهتر برای کل بشریت خواهد بود.

آقایف ادامه داد: امروز غرب توان اداره عادلانه و ایجادگرانه جهان را ندارد. متأسفانه غرب از خط دیگری پیروی می‌کند و به این خاطر امکان همکاری و پیشرفت مشترک با غرب بسیار اندک است. در درجه اول بخاطر کسب برتری مبارزه سرسختانه در پیش است. در ۲۵ سال آینده ما شاهد مبارزه بسیار شدید میان آمریکا و جمهوری خلق چین خواهیم شد.

یکی از نکات ممیزه مثبت بریکس در مقایسه با اتحادیه‌های غربی موجود این است که بریکس مانند ناتو و یا اتحادیه اروپا یک بلوک نظامی – سیاسی و اقتصادی نیست بلکه یک پیمان بین تمدنی تراز نوین برپایه اصول برابری و مشارکت منافع است. بر خلاف اتحادیه‌های غربی در بریکس هیچ قدرتی آقایی نمی کند. همه چیز بر پایه برابری کامل کشور‌های عضو، استوار است.

در دوره ما کشور‌های بریکس به معنای یک چهارم مساحت سیاره ما و حدود یک سوم زمین‌های قابل کشت و یک پنجم اقتصاد جهانی و ۱۵ درصد تجارت بین‌المللی و بیش از نیمی از تمامی سرمایه‌گذاری‌های جلب شده به اقتصاد جهانی است. در سال جاری حجم دستجمعی محصول ناخالص ملی بریکس با نشانداد‌های مربوطه کشور‌های عضو جی- ۷ مساوی شده است. در کشور‌های بریکس بیش از ۴۰ درصد از جمعیت کره زمین سکونت دارد، در حالی که در کشور‌های متعلق به «میلیارد طلایی» به ریاست جی -۷ تنها ۱۶ درصد زمینیان زندگی می کند.

اتحادیه بریکس به سرعت پیشرفت می‌کند و قادر است نظریه تازه مشارکت برابر حقوق را به جهابیان بدهد. مشارکتی که در آن کشور‌های برتر و گوش بفرمان وجود نداشته باشند و فقط شرکایی دارای منافع مشترک در آن متحد باشند.


منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: