۷.۸.۹۳

راهپیمایی کارگران گرسنه ترک به طرف آنکارا


هزاران کارگر معدن نجات یافته از فاجعه اتشسوزی معدن سوما در ماه می سال جاری به طرف آنکارا راهپیمائی کرده تا ضمن محکوم کردن سیاست‌های غیر انسانی‌ دولت فاشیست این کشور در رابطه با امنیت کارگران معدن، نسبت به دستمزد‌های پرداخت نشده‌شان اعتراض کنند.


در روز ۲۸ اکتبر صد‌ها نفر از کارگران معدن فاجعه زده "سوما" در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدشان به طرف انکارا پایتخت ترکیه راهپیمایی کردند.

ماه می گذشته در فاجعه معدن سوما، بیش از ۴۰۰ کارگر ترک و تعداد نامعلومی از کارگران پناهنده سوریه‌ای و دیگر نقاط که در این معدن مشغول کار بودند، در آتش سوختند و یا از گاز سمی ناشی‌ از آتشسوزی خفه شدند. پس از این تراژدی دولت ترکیه وعده ایجاد امنیت کارگران را داده بود که ظاهراً نه تنها این وعده‌ها عملی‌ نشده بلکه از پرداخت حقوق کارگران نیز خوداری شده است!! و فاجعه جدیدی که دیروز دوباره و دوباره در یکی‌ از معادن ذغال سنگ ترکیه رخ داد، نشان از دروغ گویی و بی‌ اعتنائی دولت این کشور نسبت به شهروندان خود است.

فاجعه معدن سوما، بدترین نوع خود در تاریخ فجایع معدنی دنیاست. که طبق آمار رسمی‌ صد‌ها نفر در آن کشته شدند.

در سال ۱۹۹۰ نیز تظاهرات بزرگ و تاریخی‌ کارگران معدن در ترکیه رخ داد که در طی‌ آن صد‌ها کارگر به طرف آنکارا با پایِ پیاده راهپیمایی کرده و درخواست دستمزد پرداخت نشده خود و ایجاد امینت کاری را کردند.

و آن زمان هم دولت وعده و قول ایجاد امینت کاری را داده بود که بعد از ۲۵ سال این وعده‌ها عملی‌ که نشد هیچ، بزرگترین و بدترین فاجعه معدن در سوما را نیز آفرید.

کارگران بازمانده از فاجعه معدن سوما، ضمن راهپیمایی پیاده به طرف آنکارا، شعار میدادند که ما نان میخواهیم ، ما کار میخواهیم!


منبع

هیچ نظری موجود نیست: