۱۱.۷.۹۳

ادامه فعالیت آتشفشان ایسلند ، نگران کننده است.


قله آتشفشانی بائوردَربونکا در فاصله حدود سیصد کیلومتری شهر ریکیاویک، پایتخت ایسلند از دو ماه پیش شروع به فعالیت کرده و ادامه فوران این آتشفشان این نگرانی را ایجاد کرده است که فاجعه‌ای مشابه فاجعه صنعت هوانوردی که در سال ۲۰۱۰ میلادی روی داد، بار دیگر تکرار شود. در آن زمان گرد و غبار پراکنده شده در آسمان که ناشی از فوران آتشفشان بود باعث لغو حدود صد هزار پرواز شد. این اتفاق حدود یک و نیم تا دو و نیم میلیارد یورو خسارت برای صنعت هوانوردی به همراه داشت.


قله آتشفشانی بائوردَربونکا در فاصله حدود سیصد کیلومتری شهر ریکیاویک، پایتخت ایسلند واقع است و پارک ملی که آن را احاطه کرده است یکی از مناطق محبوب برای گردشگران به شمار می رود.

در صورتی که گدازه‌های آتشفشانی کلاهک یخی موجود در محل را ذوب کند، مخلوط شدن آب سرد در حال ذوب شدن و مواد مذاب آتشفشانی، باعث بروز انفجارهایی می شود که می تواند خاکستر ایجاد شده در محل را به ارتفاعات بالاتر بفرستد و بادهای شدید ممکن است این خاکسترهای آتشفشانی را به سراسر اروپا منتقل کند.

تصاویر خیره کننده‌ای توسط یک پهپاد و یا هواپیمای بدون سرنشین که در اطراف قله آتشفشانی باردابونگا در ایسلند به پرواز درآمد، گرفته شده است. عکس برداری از چنین پدیده‌ای از فاصله نزدیک توسط بشر امکان پذیر نیست، زیرا اطراف قله کوه آتشفشان که گدازه‌های آتشفشانی به بیرون پرتاب می شوند، آنچنان داغ است که نزدیک شدن به آن برای آدمی‌ غیر ممکن است.

منبع: یورو نیوز

هیچ نظری موجود نیست: