۹.۷.۹۳

جنگ غرب به خاطر ثروت و قدرت... جنگ بین تکنولوژی و ربات‌ها با چادر نشینان


ضربات هوایی به مواضع شبه نظامیان« کشور اسلامی» در اراضی عراق و سوریه دیگر باعث رضایت آمریکا نمی شود. پنتاگن خواهان انجام عملیات زمینی است. یکسری از کشورها در حمایت از این ابتکار واشنگتن ابراز آمادگی کردند. اما بسیاری اطمینان دارند که بدون حکم شورای امنیت سازمان ملل عملیات نظامی غرب در این منطقه می تواند آغاز جنگ جهانی سوم شود.

فقط یک هفته از ضربات هوایی به مواضع تروریست‌های « کشور اسلامی» در اراضی سوریه می گذرد که آمریکا بدون اجازه شورای امنیت سازمان ملل و دمشق شروع کرده اما اینک تمایلات واشنگتن جلوتر می روند. ژنرال مارتین دمپسی رئیس کمیته متحده روسای نیروی هوایی آمریکا اعلام نمود که برای مقابله موفقیت آمیز با شبه نظامیان کشور اسلامی باید عملیات زمینی در اراضی عراق و سوریه انجام شود». هر چند درخواست رسمی اجرای عملیات نیروهای پیاده نظام هنوز از سوی پنتاگن ارسال نشده است ، اما شهروندان آمریکا اطمینان دارند که بزودی این درخواست ارسال خواهد شد. نتیجه نظرسنجی از افکار عمومی که توسط شبکه تلویزیونی آمریکایی « ان.بی.اس» و روزنامه « وال استریت ژورنال» انجام شد نشان داد که ۷۲ درصد ساکنان آمریکا شک دارند که باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا از اعزام سربازان برای جنگ با شبه نظامیان « کشور اسلامی» خودداری ورزد.


انگلیس هم با درک به عقیده پنتاگن در این خصوص برخورد می کند. نوکر غرب ترکیه تهدید به شرکت نظامیان خود در عملیات زمینی بر علیه کشور عراق و سوریه می‌کند و برای این کار لحظه شماری مینماید! دمشق فهماند که مخالف مبارزه ائتلاف غربی با تروریست‌های داعش نیست. اما اهداف، وسایل و مدت اجرای عملیات در اراضی عراق و سوریه باید در شورای امنیت سازمان ملل به توافق برسد و مطابق با حقوق بین المللی باشد. اما واشنگتن همانا چنین شرطی را نادیده می گیرد. این موضوع آدم را به این فکر می اندازد که آمریکا بموازات مبارزه با تروریسم قصد دارد ایده قدیمی خود - سرنگونی رژیم بشار اسد را به اجرا بگذارد.

یوگنی ساتانوفسکی رئیس انستیتوی خاور نزدیک در اینباره گفت: آمریکا ایده سرنگونی اسد و تغییر حکومت در سوریه را کنار نگذاشته است. مسأله در این است که جدا سازی عملیات زمینی بر علیه اسلام گرایان از وارد آوردن ضربات به نیروهای اسد غیرممکن است. هیچ کس نمی داند رئیس جمهور آمریکا در یک لحظه دیگر چه دستوری صادر خواهد کرد.

اما اگر واشنگتن بموازات عملیات زمینی بر علیه تروریست‌ها ،سعی به سرنگونی رژیم در سوریه کند، غرب به ریاست آمریکا با چنان مشکلات و مسائلی روبرو خواهند شد که مسائل کنونی در مقایسه با آنها هیچ به نظر خواهند رسید.

سرگی دمیدِنکو کارشناس – خاور شناس انستیتوی ارزیابی و تحلیل استراتژیک در اینباره گفت: اگر واشنگتن بشار اسد را سرنگون کند، گروهبندی هایی شبیه کشور اسلامی که خود واشنگتن تشکیل داده و حالا مثل یک قهرمان با آن می جنگد سه – چهار بار بیشتر خواهد شد. زیرا هر چه باشد بشار اسد – یکی از نیروهای مهم منطقه است که مانع از گسترش اسلام رادیکال می شود. رژیم بشار اسد ، ایران و شیعیان عراق ، کردها نیروهایی هستند که اکنون در حال جنگ با تروریست‌های ترکیه، عربستان و خلیفه نشینان ناچیز حاشیه خلیج پارس هستند و دچار تلفات جدی می شوند. وضعیت سوریه از نظر قومی – مذهبی از عراق بدتر است. و اگر آمریکا بتواند بشار اسد را سرنگون کند، چنان هرج ومرجی آغاز خواهد شد که اسرائیل هرگز آمریکا را نخواهد بخشید.

اسرائیل به جای خود، بسیاری از کارشناسان معتقدند که با تغییر زورگویانه حکومت در سوریه، درگیری خاور نزدیک مبدل به جنگ جهانی خواهد شد. در اینصورت هم کشورهای منطقه؛ هم کشورهایی که دور از منطقه هستند گرفتار آن خواهند شد.

یوگنی ساتانوفسکی رئیس انستیتوی خاور نزدیک در اینباره گفت: جنگ جهانی سوم – جنگ تمدن‌ها خواهد بود. جنگ اسلام رادیکال بر علیه باقی گروه‌های اسلامی در خاور نزدیک و در عین حال بر علیه تمام کسانی که به جهان اسلام تعلق ندارند، هند، چین، روسیه و یا بخش‌های مسیحیت آفریقایی. دیگر لزومی ندارد از اسرائیل، اروپا و آمریکا صحبت شود. حملات تروریستی به آنجا هم خواهد رسید و این کشور‌ها نمیتوانند به سپر امنیتی خود بیش از این بنازند! در این رابطه سوریه آخرین دژ است. دولت سوریه نیروی عظیم تروریست‌ها را در خاک خود دارد و به جای تمامی منطقه زجر می‌کشد چرا که در غیر اینصورت تروریست‌ها ضربات خود را به جهات دیگری متوجه می کردند.

واشنگتن رسمی هنوز نقشه‌های آغاز فاز زمینی عملیات بر علیه شبه نظامیان ترک و عرب داعش را اعلام نکرده است. اما در این روزها، اوباما ، رئیس جمهور آمریکا اعتراف کرد که به خطر سازمان تروریستی « کشور اسلامی» کم بها داده شد و در توانایی نظامیان عراق در مقابله با شبه نظامیان غلو شده بود. از این رو عملیات در عراق و سوریه نه چند ماه آنطور که در ابتدا اعلام شد بلکه حداقل ۳ سال طول خواهد کشید! یعنی‌ منطقه از طرف غرب اشغال نظامی است و حالا حالا هم ادامه دارد!!!

هیچ نظری موجود نیست: