۱۰.۵.۹۳

ویروس بیماری همه‌گیر ابولا از آفریقا به اروپا و آسیا رسید. انگلیس قدیمی‌‌ترین اسکله خود را آتش زد.... امریکایی‌ها آژیر خطر را کشیدند!!


ویروس بیماری همه‌گیر ابولا که توسط ‌اروپایی‌ها در آفریقا رها شد، و احمقانه انتظار میرفت که تحت کنترل باشد، از دست خارج شده و اینک خود را در جهان پخش می‌کند و اگر آسیا به این ویروس آلوده شود، به دو دلیل بسیار قوی، کشتار آن در دنیا وحشتناک خواهد بود، یک: مبارزه با این بیماری در آسیا به دلیل دولت‌های ناکارامد و مردم ناآگاه، بسیار دشوار است، دوم: ارتباطات قاره کهن با کّل دنیا آنچنان زیاد و پیوسته است که امکان پیشگیری از پخش آن از این قاره به کّل دنیا تقریبا غیر ممکن میباشد.



به گزارش رادیو صدای روسیه،

بیمار مبتلا به علائم تب ابولا در بیمارستانی در هنگ کنگ بستری شد.

بیمار مبتلا به علائم تب ابولا در بیمارستانی در هنگ کنگ بستری شد. بر اساس اطلاعات روزنامه " چاینا دیلی" ، زن قرنطینه شده چندی پیش از آفریقا بازگشته ، جایی که این بیماری جان هزاران تن‌ را گرفته است. علائم وحشتناک خوشبختانه مشاهده نشد. اما این بدان معنا نیست که آسیا از نفوذ ویروس تب ابولا در امان خواهد بود.

ترس و وحشت اروپا را نیز در بر گرفته است. دوشنبه ی گذشته در فرودگاه بین المللی دومین شهر بزرگ انگلیس یعنی بیرمنگام ، مسافری با علائم تب آبولا از نیجریه وارد شد. براساس اطلاعات شبکه تلویزیونی " اسکای نیوز" آزمایشات انجام شده تاکید نکردند که او به این بیماری مبتلاست. اما دولت انگلیس جلسه اضطراری کمیته بحران " کبرا" را در ارتباط با تهدید گسترش بیماری واگیردار تب ابولا برگزار کرد.




در همین رابطه نیز مسئولین انگلیسی‌ از وحشت ایست بورن، انگلستان ، اسکله ۱۴۲ ساله ویکتوریا را به آتش کشیده و این اسکله در حال حاضر در آتش سوزی نابود شده است. گفته میشود تعدادی بیمار مبتلا به آبولا در این اسکله از کشتی‌ پیاده شده بودند، و احتمال انتشار این ویروس در کّل انگلیس میرفت و مقامات انگلیس این اسکله را به آتش کشیدند تا از انتشار این اپیدمی خطرناک جلوگیری کنند.

بیماری واگیردار تب ابولا در فوریه و در گینه شایع شد. از آنجا ویروس به کشور همسایه سیرالئون و لیبریا منتقل گردید. و اولین قربانیان این بیماری در شهر بزرگ و پرجمعیت نیجریه یعنی لاگوس گزارش شد. کلا طی این زمان بیش از ۱۱۰۰ تن‌ به این بیماری مبتلا شدند که از بین آنها تقریبا ۷۰۰ نفر فوت کردند. برای اولین بار طی کل تاریخ ویروس ابولا اینقدر قربانی برجا گذاشته است. میخاییل شلکانوف ، دکتر علوم بیولوژیکی ، رئیس آزمایشگاه محیط اکولوژی و ویروس دانشکده ویروس شناسی می گوید :


هیچ گاه این چنین بیماری واگیردار فراگیری در شهرها مشاهده نشده است. در روستاهای آفریقا چنین اپیدمی هایی زیاد است اما در شرایط شهری طی این مدت طولانی و قربانیان فراوان، سازمان بهداشت جهانی قادر نیست انرا متوقف نماید و این البته از موارد عجیب و غریب است.




مشکل این است که درمان این بیماری وجود ندارد. ویروس در سال ۱۹۷۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو و در روستای ساحلی رودخانه ابولا کشف شد و نام خود را نیز از همان جا گرفت. از آن زمان شیوع محلی آغاز گردید. اما خیلی گسترش نیافت بنابراین پزشکی جهانی و داروسازی به آن توجه خاصی نشان ندادند. امروز تنها مراحل تشخیص آن وجود دارد که با کمک آنها می توان فهمید که فرد به ویروس ابولا مبتلاست ویا خیر اما واکسن آن هنوز وجود ندارد. حتی روش تاثیر آن نیز مورد مطالعه قرار نگرفته است. بدیهی است که این ویروس بیش از همه از طریق خون و سایر مایعات بیولوژیکی انسان ، میمون ، خوک و بر اساس برخی از اطلاعات از خفاش‌ها منتقل می شود. 


این بیماری به سرعت منتقل می شود. در مراحل اولیه مبتلایان به این بیماری احساس خستگی کرده و در ناحیه گلو و مفاصل درد دارند ، تب آنها در روز اول به ۴۰ درجه می رسد. سپس اسهال و استفراغ خونی آغاز می شود و طی دو یا سه روز بیمار می میرد.

بیماری واگیردار تب ابولا به راحتی از طریق مرزها منتقل می شود. دو پزشک آمریکایی که به مبارزه با بیماری‌ها در آفریقا کمک می کردند جان خود را از دست دادند. خانواده ی یکی از آنها اکنون به آمریکا بازگشته و تحت مراقبت‌های شدید پزشکی قرار دارند. بیمارانی با علائم مشابه در کانادا و انگلیس بستری شده اند. تمامی آنها چندی پیش از کشورهای آفریقایی بازگشته اند. در ارتباط با این بیماری در بسیاری از فرودگاه‌های بین المللی و از جمله در اروپا و روسیه اقدامات کنترل مسافرانی که از کشورهای آفریقای غربی می آیند تشدید شده است. برخی از کشورها خطوط هوایی را از گینه بسته اند. ضمنا سازمان بهداشت جهانی معتقد است که چنین اقداماتی ، بیماری را ایزوله می کند. معاون مرکز ویروس شناسی و بیوتکنولوژی "ویکتور" نواسیبیرسک ، رائیس مارتینیوک خاطر نشان می کند :

بیست و چهارم جولای در ژنو جلسه با دبیر کل سازمان بهداشت جهانی با هدف جمع آوری نیروها برای مبارزه با اپیدمی تب ابولا در کشورهای افریقایی تشکیل شد. لزوم افزایش کمک‌های مالی بیشتر و منابع اداری برای محلی سازی اپیدمی مد نظر است. اما سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر هیچ گونه محدودیت سفر ویا تجارت در ارتباط با شرایط اخیر ایجاد نکرده است.




اما بسیاری از کارشناسان نظر دیگری دارند. سازمان " پزشکان بدون مرز" گزارشی را در خصوص بیماری واگیر دار تب ابولا منتشر کرد. بر اساس اطلاعات آنها اگر ویروس با چنین سرعتی که امروز دارد منتشر شود ، این بیماری علاج ناپذیر در آمار جهانی غم انگیز ممکن است از ایدز هم پیشی بگیرد.
منبع: صدای روسیه



هیچ نظری موجود نیست: