۲۱.۴.۹۳

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سفر شش روزه خود را به آمریکای لاتین آغاز کرد.


رئیس جمهوری روسیه در راس یک هیات بلندپایه روز جمعه وارد کوبا شد و قرار است در سفر شش روزه خود به آمریکای لاتین از آرژانتین و برزیل نیز دیدار کند.

آقای پوتین که نخستین مقصد خود را کوبا برگزیده، وارد فرودگاه هاوانا شد و از سوی میگل دیاز کَنِل، معاون رئیس جمهوری این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

سپس رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در هاوانا، با فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا دیدار کرد.

آقای پوتین این دیدار یک ساعته را “بسیار جالب توجه” خواند. در این گفتگو دو طرف بر سر مسایل مختلف از جمله تحولات جهانی بحث و تبادل نظر کردند.


رییس جمهوری روسیه در سفر خود به کوبا همچنین با رایول کاسترو، رییس جمهوری این کشور دیدار کرد.

آقای پوتین در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه خواستار تحکیم روابط دو کشور است گفت: «به منظور افزایش همکاری‌ها تصمیم گرفتم سی و پنج میلیارد دلار، معادل نود درصد از بدهی قدیمی کوبا به شوروی را ببخشم، ده درصد دیگر نیز در پروژه‌های آموزشی سرمایه گذاری خواهد شد.»

دو طرف همچنین قرار است قراردادی جهت استخراج نفت کوبا از بستر دریا به امضا برسانند.

هدف از این سفر گسترش روابط روسیه با کشورهای آمریکای لاتین عنوان می شود. رئیس جمهوری روسیه پس از کوبا به آرژانتین و برزیل سفر می کند.

در سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی سه سال پس از آغاز دوباره روابط حسنه میان مسکو و متحد سابقش کوبا، کشتی جنگی روسی «آلمیرال چابانیانکا» وارد بندر هاوانا شد. این اولین کشتی جنگی روسی بود که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی وارد آب‌های کوبا می شد.

این کشور وفادارترین متحد روسیه از زمان جنگ سرد تاکنون است. در سال ۱۹۶۲ میلادی این جزیره مرکز بازی استراتژیک میان ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود و طی ۱۳ روز، جهان در آستانه سومین جنگ جهانی و یک فاجعه هسته‌ای قرار گرفت. چراکه فیدل کاسترو اجازه داده بود تا در این جزیره و تنها در ۱۴۵ کیلومتری فلوریدا موشک‌های هسته‌ای شوروی مستقر شوند. این بازی خطرناک در نهایت با عقد قرارداد صلح در سال ۱۹۶۲ میلادی میان دو ابرقدرت پایان یافت.

برای سال ها، کوبا، مشمول تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بوده و به لطف کمک‌های شوروی قادر به اداره امور داخلی خود بود. در این دوران، مبادلات تجاری بین دو کشور اتحاد جماهیر شوروی و کوبا در بهترین حالت به ۹ میلیارد دلار رسید اما این ارتباطات تجاری با سقوط شوروی، ناگهان متوقف شد.

به قدرت رسیدن گورباچف و سپس فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کوبا گذاشت و تولید ناخالص داخلی این کشور را به میزان ۳۰ درصد کاهش داد.

اکنون روسیه به دنبال متحدان جدیدی در قاره آمریکاست و آماده است تا نقش اقتصادی قوی در قبال کوبا ایفا کند. این کشور ۹۰ درصد از بدهی‌های کوبا را بخشیده که رقمی معادل ۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو است و کوبا باید ۱۰ درصد مابقی بدهی‌ها را که مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو است، طی ۱۰ سال در طرح‌های اقتصادی مشترک با روسیه سرمایه گذاری کند.

ایجاد بندر در آب‌های عمیق ماریل، یکی از پروژه‌های روسیه در کوباست. در این منطقه، کوبایی‌ها مهمترین زیرساخت‌های کشور را برای حمل و نقل کشتی‌های عظیم الجثه و ایجاد یک منطقه آزاد ساخته اند تا امکان جذب سرمایه گذاران خارجی فراهم باشد. برزیل نیز در اجرای این پروژه شرکت دارد.

روسیه باید تاخیرش را جبران کند زیرا اکنون دومین شریک تجاری کوبا محسوب می شود. این کشور همچنین توافقنامه‌ای را امضا کرده تا کشتی‌های جنگی روسی بتوانند در بندر هاوانا لنگر بیندازند یا تعمیر و نگهداری شوند. اخیرا کشتی جاسوسی روسی «ویکتور لئونوف» این حق را پیدا کرد تا در هاوانا لنگر بیندازد.

روسیه به دنبال آن است تا توافقنامه هایی مشابه نیز با ونزوئلا و نیکاراگوئه به امضا برساند.

منبع: یورو نیوز

هیچ نظری موجود نیست: