۱۶.۲.۹۳

جشنواره گل غلتان نوزاد در دامغان


رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان از برگزاری هفتمین جشنواره گل غلتان نوزاد در شهر امیریه دامغان خبر داد.

به گزارش (ایسنا)، «معصومه داودیان» اظهار کرد: این جشنواره از روز چهارشنبه هفدهم اردیبهشت ماه تا جمعه نوزدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه آیین گل غلتان اولین اثر معنوی استان سمنان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ، گفت: امسال، هفتمین جشنواره گل غلتان نوزاد با اجرای برنامه‌های متنوع و به ویژه مطهر کردن نوزادان با گل‌های سرخ و معطر معروف ایرانی‌ برگزار می‌شود.

داودیان هدف از برگزاری این جشنواره را احیاء آداب و سنن قدیمی، نهادینه کردن این آیین، ایجاد فضایی شاد و سالم برای عموم جامعه و جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه عنوان کرد.

وی برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، اجرای موسیقی سنتی و محلی، اجرای سمنوپزان، برپایی کارگاه کرباس‌بافی، برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی و مسابقه چوگان بین دو تیم امیریه و فولادمحله و رصد ستارگان را از برنامه‌های روز نخست برگزاری این جشنواره اعلام کرد. ( برگشتیم به زمان قاجار‌های ضدّ ایرانی‌ و مامور نابود سازی ایران و نوکران مخلص انگلیس، انگار نه انگار در دنیا انقلابی‌ در زمین تکنولوژی رخ داده، در ایران هنوز دنبال قالی بافی، کرباس بافی‌ با چرخ ریسندگی که با دست میچرخد هستند! مرگ بر آخوند، پان عرب و پان ترک نوکر انگلیس اشغالگر ایران که جلو هر نوع پیشرفت ایرانی‌‌ها را می‌گیرد و نابغه کشی، مثله کردن هنرمندان و بزرگان این کشور در صدر لیست اهدافش قرار دارد)

وی گفت: اجرای مراسم گل چینان به شیوه سنتی همراه با اجرای موسیقی محلی، چوب بازی، قرائت سلام و صلوات ( تو روح پدر هر چی‌ ال محمد سگ .... ) ، پاک کردن گل، روایی خوانی و ...، بازدید از جاذبه‌های گردشگری شامل منطقه انگورستانی و کویر حاج علی قلی و رصد ستارگان از جمله برنامه‌های روز دوم جشنواره گل غلتان نوزاد است.


وی افزود: اجرای موسیقی سنتی، برنامه ویژه کودکان، ورود نوزادان به شکل نمادین به سالن جشنواره و اجرای زنده مراسم گل غلتان از برنامه‌های روز آخر جشنواره است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان از حضور مهمانان برجسته بین‌المللی و کشوری از جمله دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، روسای گروه ارتباطات و علوم اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، رئیس فدراسیون ورزش‌های بومی محلی روستایی کشور، معاونت دانشکده طب سنتی ایران، رئیس پ‍ژوهشکده ابوریحان بیرونی، دبیر موسسه صلح و کودک کشور، خبرنگاران ویژه میراث فرهنگی، مدیریت ارتباطات شرکت خودروسازی سایپا و ... در این جشنواره خبر داد.

آئین گل غلتان نوزاد یکی‌ از هزاران مراسم زیبا ، یگانه، شاد و سنتی ایرانی‌ به جای مانده از گذشته است که در اولین بهار زندگی نوزاد برگزار می‌شود. در این آیین سنتی، زنان همراه با آواز‌های دلنشین نوزاد را درمیان پارچه‌ای سفید رنگ که گلهای پرپر شده رز ایرانی‌ که در دنیا معروف است و انگلیس‌ها به نام خود و ملکه نیمه دیوانشان ثبت کرده‌اند، در میان آن ریخته شده قرار داده و می‌غلتانند.








هیچ نظری موجود نیست: