۲۸.۲.۹۳

گیاه فلز خوار توسط زیست شناسان، شناسایی شد


محققان گیاهی‌ استرالیایی و فیلیپینی موفق به شناسایی گیاهی شدند که می تواند در خود فلز نیکل را ذخیره کند. نتایج آزمایشات و بررسی‌های مربوط به این موضوع در نشریه ی "فیتکیس " آمده است و با خلاصه ی آن نیز می توان در سایت فن آوری "تکه تایمز " آشنا شد.

گیاهی که توسط گیاه شناسان، مورد بررسی قرار گرفته است، شده است"RinoreaNiccolifera " نام دارد و درختچه‌ای به طول ۱۵۰ الی ۱۸۰ سانتیمتر، با قطر تنه یا ساقه‌ای به عرض ۳ الی ۱۳ سانتی متر است. اندازه ی میوه‌های این درختچه نیز به ۱ سانتیمتر نمی رسد. تجمع فلز نیکل در برگ‌های این درختچه به ۱،۸ درصد می رسد که تا ۱۰۰۰ بار بیشتر از دیگر گیاهان می باشد. پرتال خبری "لنتا" در این رابطه می نویسد:

" جالب است که وجود این میزان از فلز نیکل در برگ‌های "گیاه رینری " باعث نابودی و انحلال گیاه نشده و به اصطلاح گیاه دچار مسمومیت نیکلی نمی شود."


این گیاه در بخش غربی جزیره ی "لوسون" در جزایر فیلیپین در امتداد دره‌ها و یا مناطق صخره‌ای در ارتفاعات ۳۲۰ الی ۸۲۵ متری می روید. خاک‌های این بخش از جزیره از فلزات مختلف غنی هستند. در کل از میان ۳۰۰ نوع گیاه آونددار در کره ی زمین، ۴۵۰ نوع از آنها می توانند فلزات مختلف را در برگ‌ها و ساقه ی خود ذخیره کنند. برای مثال، نوعی گیاه با نام"Thlapsi " که در چین و در غرب و جنوب اروپا می روید می تواند به غیر از فلز نیکل، کلسیم و روی را نیز مصرف می کند.

دانشمندان بر این عقیده اند که گیاهانی همچون"RinoreaNiccolifera " می توانند برای تصفیه ی طبیعی آلودگی‌های خاک از فلزات و یا به اصطلاح " گیاه‌ پالایی"، موثر واقع شوند. ولی از مشکلاتی که اکنون دانشمندان در این رابطه با آن درگیر هستند، قلمروی زیستگاهی محدود این گیاهان و دشواری سازگاری آنها به محیط‌های زیستی جدید می باشد.






هیچ نظری موجود نیست: