۱۴.۲.۹۳

تصمیم روسیه برای تصاحب بازار گوشت حلال امارت!


گوشت حلال پرندگان از روسیه به امارات عربی صادر میشود؟

این مساله امروز در شرکت «ریسورس» روسیه در حال بررسی است. سال گذشته در پایان نشست تولید کنندگان بزرگ موضوع صادرات محصولات حلال! به بحث گذاشته شد. شرکت «ریسورس» که رتبه سوم را از نظر حجم تولید محصولات در میان شرکت‌های روسی دارد به طور جدی بر این مساله توقف کرد. در این شرکت هم اکنون بیش از هشت هزار نیرو مشغول به کار است. یک سری کامل از محصولات برای تغذیه و پرورش پرندگان دامی به منظور فروش گوشت آنها در این مجموعه انجام می گیرد. قدرت تولید این شرکت تا ۵۰۰ هزار تن گوشت به طور سالانه برآورد شده است. این شرکت دارای چندین دفتر و کارخانه است که در جنوب روسیه در جمهوری آدیغه، استاوراپول، پتی گورسک و پایتخت قفقاز شمالی مشغول به کار هستند.






سال گذشته ما در حدود چهار و نیم تن گوشت صادر کردیم که ۳۰ درصد کل صادرات گوشت حلال پرندگان روسیه را تشکیل می دهد. انزور بورییف مدیر خدماتاقتصاد خارجی این شرکت به خبرنگار ما گفت که در سه ماهه اول سال جاری صادرات گوشت حلال پرندگان تا ۳۶ درصد افزایش یافته است. طبق برنامه‌های تدوین شده شرکت قصد دارد تا پایان سال جاری این مقدار را تا ۶ یا ۷ هزار تن بیشتر کند.

امروز محصولات کشاورزی در شرکت «ریسورس» به آفریقای غربی و آسیای جنوب شرق صادر می شوند. اما مدیر این شرکت قصد دارد به بازار کشورهای عربی نیز رخنه کند. دلیل این کار چیست؟

آمار نشان می دهد که هر یک از ساکنین کشورهای امارات عربی سالانه ۱۰۱ کیلوگرم گوشت پرنده مصرف می کنند. در روسیه این نمودار تا چهار برابر پایین تر بوده و سالانه ۲۷ کیلوگرم را نشان می دهد.

برای اینکه صادرات محصولات حلال روسیه به امارات را آغاز کنیم، باید برخی مسایل حل و فصل شوند. آنزور در ادامه می گوید: «من چندی پیش در نمایشگاه محصولات غذایی در دوبی بودم. انجا با برخی از بازرسان محصولات دامی و دامپزشکان آشنا شدم و گفتگو کردم. آنها باید به مسکو بیایند و از مرکز استانداردهای جهانی و گواهی تولید محصولات حلال که زیر نظر شورای مفتیان روسیه فعالیت می کند بازدید کنند. بعد از این کار می توان به شرکت‌های ما گواهی لازم را اعطا کرده و اجازه صادرات محصولا به کشورهای عربی داده می شود. اگر این مجوز را بگیریم، می توانیم گوشت پرندگان را نه تنها به امارات، که حتی به کشورهای همسایه نیز صادر کنیم، زیرا استاندارد دوبی برای بسیاری کشورها معتبر است. ما اکنون طرح محصولات و مارک آنها را اماده کرده و آماده ارسال محصولات به کشورهای عربی هستیم».

به گفته آنزور بوری یف، در روسیه از مدت‌ها پیش زمان سازمان دهی شورای تخصصی برای صادرات محصولات حلال از روسیه به خارج از کشور زیر نظر اداره مرکزی شورای مفتیان روسیه فرا رسیده است. این ایده در پنجمین نمایشگاه بین المللی «حلال اکسپو» مسکو که طی روزهای پنجم تا هشتم ژوئن در پایتخت روسیه برگزار می شود، به بحث گذاشته خواهد شد.
منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: