۱۶.۲.۹۳

مریم‌گلی


یک متخصص گیاهان دارویی گفت: مریم‌گلی قند خون را در افراد دیابتی کاهش داده و برای رفع خستگی ذهنی، آرامش اعصاب و افزایش قدرت تمرکز مفید است.

شهرام امیرمرادی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در خصوص گیاه دارویی مریم‌گلی باغی یا مریم‌گلی دارویی اظهار کرد: «GardenSage» یا «SalviaOfficinalis» عنوان علمی گیاهی است علفی، چند ساله، چهار گوش، کرکدار و در حدود نیم متر که گل‌های آن به رنگ آبی کمرنگ یا ارغوانی است و معمولا در تابستان ظاهر می‌شوند.


وی افزود: گونه دیگری از این گیاه نیز وجود دارد که از نظر طبی چندان مورد توجه نیست و دارای گل‌های قرمز است که به نام «سلوی» شناخته می‌شود.

این متخصص گیاهان دارویی اظهار کرد: گیاه مریم‌گلی گیاهی با قدمت بسیار طولانی است و در حدود هزار سال پیش به وجود این گیاه پی برده شد و دانشمند کبیر و پدر پزشکی‌ گیتی‌، ابوعلی سینا در کتاب‌های خود به این گیاه، اشاره و ضمن تاکید بر مصرف آن، خواص این گیاه را برشمردند. مریم‌گلی در کتب طب سنتی «مریمی» نامیده می‌شود .

وی ضمن بیان اینکه «مریم‌گلی پرمصرف‌ترین گیاه دارویی بی‌خطر است» افزود: این گیاه از خانواده نعناعیان بوده که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود و جزو گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.

این متخصص گیاهان دارویی و زراعی گفت: مریم‌گلی از روزگاران گذشته به عنوان دارویی موثر برای معالجه عوارض نیش حشرات مفید معرفی شده و همچنین برای تقویت روح، جسم و افزایش طول عمر استفاده می‌شد.

وی افزود: ترکیبات اصلی اسانس این گیاه را ۶۰ تا ۳۵ درصد «توچون» و بقیه را «سینئول»، «بوزنئول» و «بورنئول استات» تشکیل می‌دهند؛ همچنین از اسانس این گیاه به عنوان اسانس پایه در تهیه عطر استفاده می‌کنند.

امیرمرادی اضافه کرد: گیاه مریم‌گلی در کاهش قند خون، بهبود زخم‌های واریسی و تقویت مو کاربرد دارد اما مصرف زیاد آن به واسطه وجود ترکیبات سمی، باعث افزایش ضربان قلب و سرگیجه می‌شود. گیاه مریم‌گلی ضد درد، آرامش‌بخش و برای کاهش قندخون مفید است.

این متخصص در امور گیاهان در خصوص ترکیبات موجود در گیاه دارویی مریم‌گلی گفت: برگ‌های این گیاه دارای اسانس روغنی فرار، «ساپونین» و یک ماده تلخ به نام «پیکروسالوین» و اسیدهای آلی است؛ علاوه بر این مریم‌گلی دارای خاصیت متوقف کردن رشد باکتری‌هاست. جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود، برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان مفید و موثر خواهد بود.

امیرمرادی گفت: مریم‌گلی ضدسرطان، ضدآلزایمر، ضدمیکروب، ضدتعریق، آنتی‌اکسیدان، کاهش‌دهنده شیر در زنان باردار، کاهش‌دهنده میل جنسی، قاعده‌آور و کاهنده فشار خون است.

این متخصص گیاهان دارویی با بیان اینکه مریم‌گلی تسکین دهنده درد گلو نیز است، افزود: برگ‌های این گیاه خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کننده دارند، از این رو برای تسکین گلو درد بسیار مفید هستند؛ همچنین به عنوان داروی آرام‌بخش و برطرف‌کننده سوءهاضمه، درد و نفخ استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: مریم گلی در افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند؛ برای زخم‌هایی که بر اثر واریس به وجود می‌آید، بسیار مؤثر بوده و روغن آن به واسطه رایحه خوش برای تصفیه هوا به کار می‌رود.

امیرمرادی اظهار کرد: برگ‌های مریم گُلی با دهان و حلق سازگاری داشته و به همین دلیل محلول غِرغِره و دهان‌شویه مناسبی از آن به دست می‌آید؛ همچنین دَم کرده رقیق‌شده مریم گُلی را می‌توان برای گلودرد، التهاب لوزه، زخم‌های دهان و یا بیماری‌های لثه استفاده کرد.

این متخصص در امور گیاهان دارویی افزود: همچنین دم کرده تهیه شده از برگ‌های مریم گُلی برای رفع شوره سر و یا بازگرداندن رنگ موی سرکاربرد دارد؛ دَم کرده مریم گُلی را می‌توان با ۲۰ گرم از برگ این گیاه و ۵۰۰ میلی‌لیتر آب تهیه کرد. دم کرده این گیاه، به میزان پنج تا شش قاشق در رفع عرق شبانه و عرق ناشی از ضعف که معمولا در بیماران مبتلا به تب‌های قطع نشدنی دست می‌دهد، اثر دارد.

این مدرس دانشگاه گفت: قرار دادن پارچه خیس شده در محلول دَم‌کرده مریم‌گُلی و کمپرس کردن زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند، توصیه شده است؛ همچنین مریم‌گُلی محرکی مقوی برای کبد و جریان صفرا و همچنین بهبود گردش خون است.

امیرمرادی در مورد خواص روغن مریم‌گلی یادآور شد: این روغن ضدعفونی کننده و قابض است؛ همچنین در درمان مشکلات دهان و گاهی برای درمان بریدگی و کبودی به کار گرفته می‌شود. مریم‌گلی برای درمان تعرق زیاد و بند آمدن خون در بریدگی‌ها کاربرد داشته و علاوه بر این، جویدن برگ‌های تازه و همچنین نوشیدن چای آن برای دهان و گلو درد مفید است.

این متخصص در امور گیاهان دارویی اضافه کرد: مریم‌گلی در درمان دل درد، اسهال، نفخ، آنفلوآنزا و سرماخوردگی بسیار مؤثر است؛ همچنین شست‌وشوی موها با آن، شوره سر را از بین خواهد برد.

وی، دم کرده مریم‌گلی را مفید دانست و در مورد نحوه تهیه آن گفت: پنج گرم ازبرگ خشک مریم‌گلی را با هزار گرم آب جوش، دم و صاف کرده و تدریجا در طی روز، مثل چای مصرف شود؛ دم کرده ۳۰-۱۵ گرم برگ در هزار گرم آب جوش به عنوان مقوی معده و برای ضعف اعصاب بسیار مفید است.

وی اضافه کرد: دود کردن مریم‌گلی برای سنگینی گوش و سرما خوردگی و ورم‌های حلق ناشی از سرما خوردگی مفید است.

وی ضمن بیان این مطلب که مصرف مقدار زیاد مریم گلی ضرر دارد، افزود: مصرف زیاد و به مدت طولانی، موجب افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، خشکی دهان، تشنج و سرگیجه می‌شود.




















هیچ نظری موجود نیست: