۱۹.۲.۹۳

شیپور فرشتگان .... Angel's trumpets..... Brugmansia


گًل شیپور فرشتگان (Brugmansia) از گلهای نواحی جنوب آمریکا است و از خانواده بادنجانیان است. (نام‌های دیگر: سیب‌زمینیان، سولاناسه)(Solanaceae) نام یکی از تیره‌های گیاهی از راستهٔ بادنجان‌سانان (Solanales) است.

تیره‌ای از بادنجان‌سانان علفی یا درختی یا درختچه‌ای یا بالارونده با حدود ۹۵ سرده و بیش از۲۰۰۰ گونه که در آمریکای مرکزی و جنوبی بیشترین تنوع را دارند، اما در مناطق سرد اصلاً نمی‌رویند؛ برگهای آنها متناوب است و اغلب سطحی کرک‌دار و چسبناک دارد و گلهایشان معمولاً مخروطی یا قیف‌شکل با پنج گلبرگ پیوسته است.
این تیره به ۷ گونه اصلی‌ و چندین گونه مخلوط و فرعی تقسیم میشود. خاستگاه این گیاه اطراف کوه‌های آند در شمال غربی امریکای جنوبی و مرکزی است .
شیپور فرشتگان با توجه به خاستگاه و زیستگاه خود به دو گروه تقسیم می شود.

- یک گروه شیپور فرشتگان کوهی نامیده می شوند و در مناطق تقریبا خنک و در ارتفاعات رشد میکنند.معمولان در تپه‌های سرد و کم پوشش گیاهی رشد مناسبی دارند.

- گروه دوم شیپوری‌های عشق گرما نامیده می شوند و همانطوری که از نامشان معلوم است، آنها در جاهای گرمسیر و آفتابی میرویند و بیشتر در جنگل‌ها و دره و دامنه تکثیر می‌شوند. این گیاهان وحشتناک سمی هستند، و با اینکه عده‌ای از آنها به عنوان مواد مخدر استفاده میکنند، ولی‌ خطرناک توصیف شده‌اند. گیاه برای زنده ماندن به آب فراوان و کود و رطوبت مناسب محتاج است. به آسانی رشد کرده ولی‌ سرمای زمستان را تحمل نمیکند و میبایستی به گلخانه منتقل شود. 


گیاه به شکل درختچه و یا درختان کوچک از ۳ تا ۱۱ متر رشد می‌کند و دارای شاخه و برگ‌های زیادی است. برگ‌های بزرگ آن به طور متناوب در طول ساقه چیده شده‌اند و بزرگی‌ آنها به ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر در بلندی و ۴ تا ۱۸ سانتیمتر در پهنا می‌رسد. گلهای این گیاه مانند شیپور‌های بزرگی‌ است که به طرف زمین آویزان هستند و اندازه آنان از ۱۴ تا ۵۰ سانتیمتر در طول و ۱۰ تا ۳۵ سانتی متر در عرض می‌رسد. گلها به رنگ‌های قرمز، سپید، زرد، صورتی‌، بنفش، نارنجی و سبز میباشند. گلها دارای عطر قوی هستند و در شب رایحه آنان بیشتر است.
گلها میتوانند انفرادی، دوتایی و چند تایی در طول ساقه رشد کنند. 


شیپور فرشتگان گًل بومی کشور ونزوئلا، شمال شیلی، و جنوب شرقی‌ برزیل است. در این مناطق گلها به صورت وحشی میرویند. و در دیگر نقاط دنیا به صورت پرورشی، تزئینی و گلخانه‌ای وجود دارند. در شمال کشور با ارزشمان ایران، این گلها به راحتی‌ رشد کرده و بسیار عظیم می‌شوند.










































هیچ نظری موجود نیست: