۲۰.۱.۹۳

پادشاهی که به ایران و ایرانی‌ عشق می‌ورزید و برای خوشبختی‌ کشور و مردمش ۲۴ ساعت تلاش میکرد.


پس از جنگ جهانی‌ دوم و پس از آنکه با فشار امریکا ، انگلیس‌ها که به هیچ وجه حاضر به خروج از ایران نبودند، مجبور به ترک خاک ایران شدند، انگلیسی‌‌هایی‌ که بنا به رسم و عادت همیشگی‌ شان که به یک کشور زالو صفت میچسبند و تا آن کشور را به سرزمین سوخته و خشک و پر از خرافات و ویرانه تبدیل نکنند، و تمامی منابع و ثروت‌های آن کشور را چپاول نکنند و زیبای‌ها و طبیعت‌اش را نابود نسازند و آثار باستانی و تاریخش را از بین نبرند و ملتی فقیر، تهی مغز، و زامبی درست نکنند، دست بر دار نیستند!

 و همچنین فشار آمریکا مبنی بر خروج ارتش شوروی در سال ۱۳۲۵ و آزاد سازی خاک اشغال شده ایران که به طور غیر قانونی‌ و وحشیانه از طرف وحشی‌های انگلیسی‌ و روس انجام پذیرفته بود،

 و همچنین کمک آمریکا به ایران برای ساختن دوباره ایران که به خاطر انگلیسی‌‌های وحشی به ویرانه تبدیل شده بود و هر چه رضا شاه کبیر ساخته بود مورد هجوم آنان واقع شده بود،
و حمایت آمریکا از شاه جوان ایران، باعث شد تا روابط ایران و آمریکا بسیار نزدیک و دوستانه گردد و شاه ایران تقریبا خودش را مدیون امریکای‌ها می‌دانست. امریکای‌هایی‌ که اولین اقدامشان در ایران مبارزه با بیماری‌های هولناکی بود که بر اثر جنگ تحمیلی به ایران، در کشورمان به صورت اپیدمی و همه‌گیر شایع گشته بود.

دومین کار امریکای‌ها در ایران ساختن ارتش نابود شده ایران بود.
به گزارش سرویس تاریخ فرارو، هم زمان با گسترش روابط شاه و امریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم در ۳۰ خرداد ۱۳۲۶ یک قرارداد ۱۰ میلیون دلاری فروش سلاح به ایران به امضا رسید. تا ارتش ایران دوباره ساخته شده و مدرنیزه گردد.

در ادامه شاه جوان به دعوت هری ترومن رئیس جمهور وقت امریکا در آبان ۱۳۲۸ برای ۴۵ روز به این کشور سفر کرد.


محمدرضاشاه پهلوی و یا شاه ایران ساز وطن دوست ایران، ۲۴ آبان از تهران رهسپار امریکا شد و ۲۵ آبان با استقبال بینظیر و با شکوه امریکای‌ها و ترومن سفر خود به آمریکا را آغاز کرد؛ گفته می شود شاه برای جذب کمک‌های امریکا برای تداوم برنامه‌های سازندگی ایران و کشور خود به این سفر رفت و در جریان آن با بسیاری از مقامات امریکایی دیدار و از کارخانه‌ها و امکانات این کشور بازدید کرد. و پایه نظام اقتصاد و ارتش نابود شده ایران را نهاد.

در پایان این سفر رسمی، شاه و ترومن در اعلامیه مشترکی اعلام کردند، امریکا برای بازسازی ایران پس از ویرانی‌های جنگ جهانی در چهارچوب برنامه موسوم به "اصل چهار" کمک‌های مالی و فنی در اختیار ایران قرار می دهد.

تعدادی از عکس‌های سفر شاه فقید و همیشه جاودان ایران به امریکا در میان عکس‌های دوران ریاست جمهوری ترومن در موزه "هری ترومن" در کاخ سفید نگهداری می شود و در سایت آن قابل دسترسی است.

منبع: دیپلماسی














هیچ نظری موجود نیست: