۱۰.۱.۹۳

شبه جزیره کریمه و آنتون چخوف


شبه جزیره کریمه همواره مکانی مهمان نواز برای هنرمندان، بخصوص نویسندگان روسی بود.

آنتون چخوف، نویسنده ی بزرگ روسی، ۵ سال از عمر خود را در شهر یالتا کریمه گذراند. به نظر می رسد وی در همین اینجا، دو نمایشنامه ی "سه خواهر" و "باغ آلبالو" را که از او شهرت جهانی برخوردارند، خلق کرد.

چخوف برای درمان، به کریمه آمد. شبه جزیره ی بهشت آسای کریمه با هوایی پاک و آفتابی، بهترین مکان برای درمان سل بود. در سال ۱۸۹۸، خانواده چخوف تصمیم گرفت تا در یالتا ساکن شود. خانه‌ای که توسط خود نویسنده ساخته شد، هنوز هم مورد تحسین همگان قرار دارد. آنجا الان تبدیل به موزه شده است. به هر حال، از همان ابتدا، به محضی که خانه ی نویسنده احداث شد، تبدیل به یک مکان زیارتی فرهنگی گردید و همه را به سوی خود جذب کرد. لئو تولستوی و ماکسیم گورکی، اختصاصا برای ملاقات با چخوف، به یالتا آمدند. (اگر کریمه به روسیه نپیوسته بود، بعد‌ها اوکراینی‌ها ادعا میکردند که آنتوان چخوف یک اوکراینی بوده و نه روس!!) ایوان بونین و الکساندر کوپرین، دو نویسنده ی جوان آن دوره، برای مدت مدیدی میهمان او بودند.




پروفسور ولادیمیر کاتایف، چخوف شناس دانشگاه دولتی مسکو در مصاحبه با "صدای روسیه" متذکر شد که: علاوه بر این، پیرامون چخوف، فعالیت‌های اجتماعی گوناگونی پدیدار گردید! "او در گذشته در مٍلیخُوا، از توابع مسکو، به انجام امور اجتماعی مشغول بود: به عنوان پزشک، بی‌نوایان را بطور رایگان درمان می کرد و برای روستایی‌ها مدرسه ساخته بود. وی در کریمه نیز به فعالیت‌های گذشته ی خود ادامه داد:

"او فقط برای زندگی به یالتا نیامده بود، وی از همان آغاز، با احساس مسئولیت به جامعه، برای کمک به درمان افراد، به ویژه نویسندگان و معلمانی که به منظور معالجه به یالتا آمده بودند، تبدیل به یک مرکز جاذبه شد. او همچنین در جمع آوری پول درمان و تلاش برای پذیرش بیماران، شرکت می کرد که بسیاری از آنها بعدها مراتب قدردانی خود را به او ارسال داشتند".

با ورود چخوف به یالتا، زندگی فرهنگی کریمه رونق گرفت. در سال ۱۸۹۸، تئاتر هنری مسکو، نمایش "مرغ دریایی"، اثر چخوف را بر روی صحنه برد. تقریبا بلافاصله پس از آن، نمایشنامه ی "دایی وانیا" یکی دیگر از پیس‌های او نیز در پایتخت، به نمایش گذاشته شد. چخوف بسیار مشتاق به دیدن این نمایش‌ها بود! اما پزشکان به او اجازه ندادند تا از یالتا خارج شود. بنابراین تمام بازیگران تئاتر معروف پایتخت، به رهبری استانیسلاوسکی به کریمه رهسپار شدند. ابتدا چند اجرا در سواستوپل، و سپس در یالتا به روی صحنه رفتند. هنرمندان بهترین کارهای خود از جمله "مرغ دریایی" و "دایی وانیا" را نیز به نمایش گذاشتند.

در حال حاضر تئاتر شهر یالتا نام چخوف را به خود گرفته و جشنواره ی بین المللی "تئاتر – چخوف - یالتا "، به طور منظم در آنجا برگزار می شود که گروه‌های هنری مختلفی را از سراسر جهان، به دور خود جمع می کند. به عنوان مثال، پارسال تئاترهای حرفه‌ای مصر، سنگاپور، اسرائیل، اسپانیا، عربستان سعودی، فرانسه و ژاپن، در میان شرکت کنندگان جشنواره بودند. هم اکنون نام آنتون چخوف، برای افراد خلاق، رمز عبور و نشانی از کیفیت شده است.

آثار چخوف به صدها زبان ترجمه، و نمایشنامه‌های او تقریبا در تمام کشورهای جهان به روی صحنه می رود. اما آنچه که مربوط به نمایشنامه می شود، ساکنان کریمه در هر فرصتی تاکید می کنند که پیس‌های معروف "باغ آلبالو" و "سه خواهر"، در یالتا خلق شده اند.

بزودی در ماه آوریل، ۳۵ مین سالگرد نشست"چخوف خوانی" و کنفرانس بین المللی علمی و کاربردی چخوف شناسان در خانه ی نویسندگان یالتا، برگزار می شود. خانه ی موزه و باغ معروف و مورد علاقه ی او، آماده ی پذیرایی از میهمانان هستند. بالاخص که در ماه آوریل، گل‌های رز در باغ شکوفا می شوند، بویژه که چخوف آنها را بسیار دوست داشت. غرور و افتخار امروز باغ ، وجود بوته‌های انبوه گل رز صورتی تیره رنگ است. این رزها از طرف پرورش دهندگان فرانسوی اهدا شده اند. آنها برای خلق چنین گونه‌ای ۲۰ سال فعالیت کردند و نام آن را "رز چخوف" نامیدند.
منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: