۲۹.۱۲.۹۲

پیام شاهزاده رضا پهلوی به مناسبت نوروز ۱۳۹۳


نوروزتان خجسته و شاد و بهاری باد


فرارسیــدن بهار، نوروز دل انگیــز و این جشن شکوهمنــد ملی را به شما هم میهنـان گرامیم و به همـه ملت های جهان، شادباش می گویم.

یک ماه مانده به لحظه تحویل سال نو، از دانه های گندم و ماش « سبزه » برای سـرسبزی سال نو می کاریم، خانه تکانی می کنیم، آلودگی ها، زشتی ها و بدی ها را به دور می ریزیم. آماده می شویم برای سالی دیگر و بهاری دیگر.

از گذشته ها می آموزیم تا برای سال آینده برنامه ریزی کنیم، به پیشواز بهار می رویم و به فرارسیدن سالی نو با هزاران آرزو و امید، برای آینده ای بهتر و روشن، خوش آمد، می گوییم.

« هفت » به چَم هفت سُروش گرداننده ی جهان و هفت روز هفته، هفت اقلیم و هفت دریا، هفت طبقه آسمان و زمین و سیارات، هفت فرشته و « هفت » نماد عشق، مهر، روشنایی و نوزایی از طبیعت را بر پارچه های ترمه قدیمی خانه، هفت سین وار در کنار هم می چینیم. به احترام گذشته ها « سپند » دود می کنیم و برای فرزندان و عزیزانمان « شمع » روشن می کنیم ، باشد که نور و روشنایی بر تاریکی چیره گردد.

هنگام فرارسیدن سال نو، لحظه تحویل، مرز بین یک « پایـان » و یک « آغــاز »، گذر از سال گذشته و رسیدن سال نو، فالی بر « حافظ » می زنیم.

نوروز آیینی باستانی برای پیوند و تقویت همبستگی ملت ها در منطقه و جهان است.

بزرگداشت برآمدن خورشید در نخستین روز بهار را بر خُجَندی و سَمرقندی، بر بخارائی و هَراتی، بر کابلی و بَلخی، بر بَََدَخشانی و سَمنگانی و برهمه مردم افغانستان و تاجیکستان که با سبدی از سبزه، در مراسم « سمنو پزی گروهی » به پیشواز سال نو می روند، فرخنده باد، می گویم.

نوروز بر شهروندان اُزبکستان، قَزاقستان، قِرقیزستان و ترکمنستان که در هنگام نوروز ، در کنار سبزه نوروزی شهر های خود را آذین می بندند ، خجسته باد.

نوروز بر ملت آذربایجان و ترکیه که در کنار سبزه نوروزی با نواختن پرسروصدای سُورنا و دُهل، همگان را از رسیدن بهار باخبر می کنند، شاد باد.

نوروز بر شهروندان کشور عراق و سوریه که این آیین باستانی را در کنار سبزه نوروزی با آتش و رقص های با شکوه برپا می کنند فرخنده باد.

نوروز بر پارسیان هند، بر مردم کِشمیر، بر مردم هُونزا و گِلگیت در شمال پاکستان، بر مردم اُرُومچی، کاشغَر و یارکند در غرب چین و همچنین برشهروندان ، لبنان، امارات و بحرین شادباش می گویم.

نوروز بر مردم آلبانی و کُوسوو در اروپا و همچنین بر مردم زَنزیبَر در آفریقا فرخنده باد.

جشن پـُـوریم (Purim)، بـر ملت اسراییـل و همه یهودیـان جهان که بــرای شکـرگزاری از منشور « آزادی کورش و برگرداندن یهودیان به سرزمینشان » در ایام نوروزی برگزار می کنند، خجسته می گویم.

شادباشی ویژه خدمت هم میهنانم در سراسر جهان می گویم، که با مهاجرت اجباری و یا اختیاری در بیش از صد کشور جهان،‌ جشن های ایرانی را برپا می کنند و ایرانیت و فرهنگ ایرانی را هرجا که باشند زنده و جاودان پاسداری می کنند.



هم میهنانم،

آنچه که در سال آینده، پیش روی داریم، تلاش بیشتر برای دستیابی به خواست های مشترکمان در راستای منافع ملت ایران می باشد.

« به یاد داشته باشیم که نوروز است و لیکن بهار برای همه نیامده است »

به دیدار خانواده های عزیز از دست رفته برویم و شمع خانه هایشان را با حضورمان روشن کنیم. یاد دلیرانی که جان خود را سخاوتمندانه فدای حفظ تمامیت میهن، راه آزادی و سربلندی ملت ایران کردند، را « جاودانه پاسداری » کنیم.

بجای « رفتن و دیدن صحنه اعدام »، جلوی « اجرای قتل یک انسان » را بگیریم.

در این روزهای بهاری و نوروزی به دیدار خانواده های زندانیان سیاسی ـ عقیدتی برویم، با آنها دراین روزهای نوروزی همراه باشیم و به یادشان در خانه هایمان شمع بر افروزیم.

به دیدار آنها که در بستر بیماری هستند برویم و در کنار سفره نوروز در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از افراد معلول، آنها را همراهی کنیم.

عیـدی دادن بـه فـــرزنـدان بی خـانمان و آواره در خیابــان ها، تــا مراکــز نگهــداری از کــودکـان بی سرپرست را فراموش نکنیم.
در آستانه این سال نو، به تمامی مبارزان آزادیخواه میهنمان درود می فرستم.

هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز

پاینده ایران

رضا پهلوی



هیچ نظری موجود نیست: