۵.۱۲.۹۲

تحولات اوکراین


کشور اوکراین پس از ماهها کشمکش میان مخالفان و دولت ، روز شنبه ۳ اسفند ماه ۱۳۹۲ برابر با ۲۲ فوریه ۲۰۱۴، شاهد فرار ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری و مخفی شدن او در نقطه‌ای نامعلوم بود. یانوکوویچ بعد از گذشت یک روز از امضای توافقنامه با مخالفان کشورش را ترک کرد. 


درگیری‌های اوکراین از زمانی آغاز شد که رئیس جمهوری آن کشور از امضا توافقنامه با اتحادیه اروپا خودداری کرد و تمایل داشت با گرایش به سمت روسیه با آن کشور موافقت نامه همکاری‌های اقتصادی امضا کند.

از سوی دیگر روابط تاریخی و فرهنگی و علائق مردم دو کشور نگرانی هایی را در محافل روسیه به دنبال داشته است. بهر حال این باور در مسکو وجود دارد که تحولات اوکراین بازتاب هایی را بر روسیه و مردم این کشور خواهد داشت.

برخی از فعالان سیاسی روس درباره امکان تقسیم اوکراین و بازگشت برخی مناطق این کشور به روسیه سخن می گویند، زیرا بخش هایی از خاک اوکراین قبل از دوران اتحاد جماهیر شوروی تابع روسیه بوده از جمله شبه جزیره «قرم» ... و به طور کلی‌ بخشهای شرقی اوکراین که به روسیه نزدیک هستند بطور تاریخی به نزدیکی به این کشور تمایل دارند و ساکنان بخشهای غربی اوکراین علاقمند به نزدیک شدن به اروپا هستند. به همین دلیل ناظران نگران هستند که اتفاقات اخیر به تفرقه در بین مردم اوکراین بیشتر دامن بزند و به تجزیه این کشور منجر شود.


دولت روسیه ناخشنودی خود را از رخدادهای اوکراین مخفی نکرده است. سفیر روسیه در کی یف به مسکو فراخوانده شده است تا درباره اوضاع در اوکراین توضیح بدهد. روسیه حامی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری برکنار شده اوکراین بود. به همین دلیل آمریکا و اروپا نگران دخالت روسیه در امور داخلی اوکراین هستند.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا به روسیه هشدار داد که این کشور دچار «اشتباه مهلکی» خواهد شد اگر بخواهد دخالت نظامی کند.


از سوی دیگر این نگرانی در روسیه وجود دارد که بحران مزبور توسط برخی طرف‌های غربی و اروپایی برای اعمال فشار بر روسیه که تامین کننده اصلی‌ گاز برای اروپا است، مورد بهره برداری قرار گیرد . تامین گاز اروپا از طرف روسیه این قدرت را به پوتین میدهد که حرف اول را در رابطه با اروپایی‌ها بزند، و آنان را زیر پای خود نگاه دارد که مسلما این وضعیت به هیچ وجه و بیش از این از طرف اروپایی قابل تحمل نیست.

همچین باوری در روسیه وجود دارد که هدف اتحادیه اروپا از سیاست کنونی‌شان در قبال تحولات اوکراین انتقام از روسیه و بازداشتن مسکو از ادامه سیاست‌هایش در قبال پرونده‌های داغ خاورمیانه بویژه پرونده سوریه است.


طبق توافقنامه‌ای که هفته گذشته بین دولت و مخالفان اوکراینی امضا شد، برای ایجاد آرامش مقرر شد که تغییراتی شامل برگزاری انتخابات زودهنگام و ایجاد اصلاحات در قانون اساسی است، به اجرا درآید.

نمایندگان پارلمان روز شنبه الکساندر تورچینوف را که ریاست پارلمان را بر عهده دارد با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت انتخاب کردند تا یکی از متحدان خانم یولیا تیموشنکو که پس از ۳ سال از حبس آزاده شده عملاً قدرت را در اختیار بگیرد.

تورچینوف تشکیل دولت را اولویت اول کشور خوانده و از نمایندگان خواسته تا روز سه‌شنبه برای تشکیل کابینه وحدت ملی توافق کنند.‌ ‌

قرار است تا ۳‌ماه دیگر انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری اوکراین برگزار شود. پارلمان اوکراین ۲۵ می‌‌(۴ خرداد سال آینده) را به‌عنوان تاریخ برگزاری انتخابات تعیین کرده است.

ازتیموشنکو که روز گذشته در میان معترضان میدان استقلال حاضر شده اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخت‌های پیروزی در این انتخابات یاد می‌شود.

تیموشنکو که گفته می‌شود به‌ خاطر درد کمر روی ویلچر نشسته بود در سخنرانی خود خواستار ادامه حضور مردم در خیابان‌ها تا به نتیجه رسیدن کامل اعتراض‌ها شد. او درحالی‌که دستبند آبی و زرد(نشانه مخالفان) به‌دست داشت با اعلام تمام نشدن مبارزه، معترضان حاضر در میدان استقلال را قهرمانانی خواند که مبارزه‌شان دمکراسی را برای اوکراین به ارمغان آورده است.

منابع خبری غرب از کشته شدن ۱۰۰ تن‌ در درگیری‌های هفته‌های گذشته اوکراین خبر داده اند.

انگلستان بعد از اینکه نتایج آشوبگری‌ها و پلیدی‌هایش باعث کشتار‌ها و به هم ریختن نظام کشور‌ها میشود، طبق معمول اولین کشوری است که انقلاب را تبریک گفته و هنوز دولتی در اکران تشکیل نشده آنرا مورد حمایت قرار داده است.

روز یکشنبه همچنین، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلستان به روسیه در زمینه دخالت در اوکراین و تلاش این کشور برای تضعیف روابط اقتصادی اوکراین با دیگر کشورهای جهان پس از برکناری آقای یانوکوویچ، هشدار داد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت: «آرزو می کنم گذار به دموکراسی در اوکراین بصورت صلح آمیز انجام شود و یکپارچگی و وحدت اوکراین برای الحاق به اتحادیه اروپا حفظ شود.»

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز به اوکراین تبریک گفت. او پیش ازاین، با رهبران مخالفان دولت آقای یانوکوویچ ملاقات کرده بود.

تاکنون هیچ واکنش رسمی از سوی آقای پوتین در قبال از دست دادن متحد خود ویکتور یانوکوویچ مشاهده نشده است اما اعلام شده او با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان درباره تحولات اوکراین گفت و گویی تلفنی داشته است.

در روسیه، تنها رئیس کلیسای ارتدکس در سخنانی به تحولات اوکراین اشاره کرد و گفت: «از خواهران و برادران در اوکراین می خواهم که اتحادشان را حفظ کنند.»

هیچ نظری موجود نیست: