۱.۱۱.۹۲

از این به بعد ایران بدون پرداخت باج به کشور‌های زالو منش مانند ترکیه ، چین و خلیفه نشینان حاشیه خلیج پارس، میتواند مستقیم طلا و نفت فروخته و پولش را از طریق بانک‌های ایرانی‌ رد و بدل کند.


ایران غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد را به طور کامل توقف کرده است. تهران با این عمل، شرایط توافق حاصل شده در مذاکرات ژنو با گروه "شش " واسطه بین المللی انجام داده است. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در پاسخ به این عمل باید تعداد تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی کاهش دهند و فروش نفت و طلا برای ایران آزاد شود.

فرآیند غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد در دو تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز و فردو متوقف شد. به گزارش تلویزیونی جمهوری اسلامی، جدا سازیی سانتریفیوژ‌ها در حضور کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام گرفت. به گفته جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ، خودداری از غنی سازی اورانیوم در سطح بیش از ۵ درصد به نفع ثبات در منطقه و در سراسر جهان می باشد. آنتون خلاپکوف، مدیر مرکز انرژی و امنیت روسیه در مورد این وضعیت اظهار نظر کرده است:


- توقف غنی سازی در سطح بیش از ۵ درصد، بخش مهمی از توافقهای رسیده بین تهران و گروه" ۵ +۱ " در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ در ژنو است که در (۲۰ ژانویه) به اجرا آمد. علاوه بر این، تهران باید سطح همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را در یک تاسیسات دیگر (راکتور آب سنگین در اراک) افزایش دهد. کشورهای غربی و همچنین روسیه و چین به نوبه خود باید اقدامات برای کاهش تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را انجام دهند .

قرار است که به نوبه اول، تحریم‌های یک جانبه اعمال شده علیه جمهوری اسلامی توسط ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا کاهش یابد. ایالات متحده آمریکا قول داد که برای ایران دسترسی به دارایی‌های مسدود شده (چند میلیارد دلار) را باز کند. اتحادیه اروپا قول داده است که تحریمات در زمینه تجارت نفت، بانکداری و بیمه خدمات حمل و نقل هیدروکربن‌ها کاهش دهد. پروفسر ولادیمیر ساژین، کارشناس انستیتوی شرق شناسی معتقد است که افزایش سطح اعتماد بین تهران و غرب یک گام مهم دیگر امتناع ایران از غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد می باشد. وی در این خصوص گفت:

- تصمیم ایران در مورد قطع غنی سازی اورانیوم یک نکته مثبت و عامل افزایش اعتماد بین دو طرف مذاکرات است. احتمال می رود که در مدت شش ماه اعتبار این توافق نامه، شرایط برای انعقاد یک پیمان جامع بین جامعه بین المللی و تهران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور ایجاد شود. و وقتی که این کار انجام شود و توافقنامه نهایی امضا گردد، برنامه هسته‌ای ایران از دستور کار سیاست جهانی حذف خواهد شد .

توقف غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد یکی از اقداماتی است که ایران در ازای کاهش تدریجی تحریم‌های اعمال شده توسط کشورهای غربی علیه این کشور انجام می دهد. انجام این اقدام در ژنو در پایان سال گذشته در چارچوب توافقنامه اولیه در مورد اقدامات اعتماد سازی بین تهران و گروه "شش" واسطه بین المللی توافق شد. ایران با توقف غنی سازی اورانیوم ، اجرای عملی این توافقنامه را راه اندازی کرد. طرفین در مدت شش ماه اعتبار توافقنامه و شش ماه اضافی باید یک توافق نامه نهایی را در مورد حل کامل مسئله هسته‌ای ایران امضا کنند .

منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: