۲۱.۱۰.۹۲

لوریس چکناواریان آهنگساز بزرگ و رهبر ارکستر با ارزش کشورمان


استاد لوریس چکناواریان (به ارمنی: Լորիս Ճգնագորյան) (زاده: ۱۳۱۶/۱۹۳۷-بروجرد-) آهنگساز بزرگ و رهبر ارکستر با ارزش کشورمان است.

استاد بیش از ۷۵ اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویلن، گیتار، ویولن سل و پیپا، موسیقی باله، آثاری برای گروه کر، یک رکوئیم، و یک اوراتوریو و بیش از ۴۵ موسیقی فیلم ساخته‌است.


استاد چکناواریان از سال ۱۹۸۹ (میلادی) تا ۲۰۰۰ رهبری ارکستر فیلارمونیک ارمنستان را برعهده داشت و بیشتر در ارمنستان به سر می‌برد. به مدت ۳ سال (۹۳-۱۹۹۱) نیز برای اجراهای خیریه با این ارکستر در وین بود.




استاد لوریس چکناوریان از هم میهنان ارامنه و زاده بروجرد است. او تحصیلات موسیقی خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. مدتی بعد به وین عزیمت نموده و تا سال ۱۳۴۰ در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر اشتغال داشت. سپس به ایران بازگشت و ضمن تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوته تهران، تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبای کشور را عهده دار شد.


استاد چکناواریان در اواخر سال ۱۳۴۲ رهسپار اتریش شد و در سالزبورگ کار آهنگسازی را ادامه داد. دو سال بعد به آمریکا رفت و چندین سال در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل در رشته‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت. وی در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و علاوه بر کنسرت‌هایی با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی رادیو - تلویزیون ملی ایران و... (به عنوان رهبر میهمان)، آثار متعددی آفرید که اکثر آنها در تالار رودکی اجرا گشت.


استاد چکناواریان در سال ۱۳۵۱ به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب گردید. چکناواریان پس از انقلاب در ارمنستان اقامت گزید و در ایروان به فعالیت‌های هنری خود ادامه‌داد. وی در حال حاضر رهبری ارکستر مجلسی رودکی را عهده‌دار می‌باشد.

بزرگان موسیقی در مورد استادچکناواریان می نویسند:
آرام خاچاتوریان: " او استعدادی بزرگ است که سنن موسیقی ارامنه را ادامه داده است... یک موسیقی دان و رهبر برجسته "
کارل ارف: " هدیه ی وی که همان قطعات هنری اوست، جالب توجه است."
لوکاس فاس: "یک آهنگساز خوب، رهبر با تجربه و موسیقی دانی واقعی."


آثار:

اپرای پردیس و پریسا
اپرای رستم و سهراب
باله سیمرغ
آهنگ نور و صدا (برای جشنهای تخت جمشید)
توکاتا و فوگ برای ارکستر زهی
کنسرتوپیانو
سمفونی پرسپولیس (سال ۱۳۸۴)

موسیقی فیلم:
۱ - من ایران را دوست دارم (به کارگردانی: خسرو سینایی)
۲ - پرتو یک حماسه (به کارگردانی: منوچهر طیاب)
۳ - مناظر ایران (به کارگردانی: هوشنگ شفتی)
۴ - بشارت منجي (۱۳۸۳) (به کارگردانی نادر طالب زاده)
۵ - به اميد ديدار (۱۳۵۴)
۶ - تنگسير (۱۳۵۲) (به کارگردانی امیر نادری)

۷ - هشتمين روز هفته (۱۳۵۲)
۸ - بی تا (۱۳۵۱) (به کارگردانی هژیر داریوش)
۹ - تجاوز (۱۳۴۹ / ۱۹۷۱)
۱۰- جدال در مهتاب (۱۳۴۲)



هیچ نظری موجود نیست: